Gå til innhold

SSD og Sidevekslingsfil/Pagefile.sys. Fast Størrelse eller Dynamisk ?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har innstallert Windows på en Mtron SSD Mobi 16GB.

Spørsmålet er om jeg bør bruke fast størelse på sidevekslings fila, eller om dynamisk er greit.

Har lest en del om at SSD "disker" ikke tåler så mye skriving til disken, og da kan det vel lønne seg med fast størelse på sidevekslings fila?

 

Synes å huske at jeg har lest et eller annet sted at man ikke bør defragmentere de SSD diskene også. Stemmer det ?

 

Kan legge til at jeg har 4G ram.

 

Refuse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skriving til og fra sidevekslingsfila har vel lite med om størrelsen er fast eller dynamsisk. Blir som et badekar du fyller opp og tapper ut, fremfor å finne ei bøtte som har akkurat plass til det du trenger. Bruker like mye vann om karet er stort eller ei. (forsøk på en veldig analog sammenligning)

Lenke til kommentar
Skriving til og fra sidevekslingsfila har vel lite med om størrelsen er fast eller dynamsisk. Blir som et badekar du fyller opp og tapper ut, fremfor å finne ei bøtte som har akkurat plass til det du trenger. Bruker like mye vann om karet er stort eller ei. (forsøk på en veldig analog sammenligning)

 

Takk for et kjappt svar

 

Ok...da spiller det ingen rolle for disken om sidevekslingsfila har dynamisk eller fast størrelse regner jeg med. Ytelse messig vil vel ikke dette ha noen innvirkning ?

 

Det med Defragmentering av SSD disker da ?

Lenke til kommentar

Det anbefales ikke og er heller ikke nødvendig å defragmentere SSD.

 

Mht bruk så ville jeg ha brukt SSD'n som om det var en vanlig disk, hvis den ikke tåler normal bruk er ikke modellen moden for markedet.

 

Du får ta godt vare på kvitteringen ;-) hvis det skulle bli behov for å klage.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Hei

 

Har innstallert Windows på en Mtron SSD Mobi 16GB.

Spørsmålet er om jeg bør bruke fast størelse på sidevekslings fila, eller om dynamisk er greit.

Har lest en del om at SSD "disker" ikke tåler så mye skriving til disken, og da kan det vel lønne seg med fast størelse på sidevekslings fila?

 

Synes å huske at jeg har lest et eller annet sted at man ikke bør defragmentere de SSD diskene også. Stemmer det ?

 

Kan legge til at jeg har 4G ram.

 

Refuse

Microsoft hevder at man får 5% ytelsesøkning med å bruke fast swapfil framfor dynamisk swapfil. Legger man swapfila statisk på en annen fysisk disk, er økningen opptil 15%. Har ikke noen referanser, men disse verdien gjaldt da XP kom på markedet.

4 GB ram har jeg også og jeg kjører uten swapfil. Går helt greit, men noen programmer krever swapfil og da setter jeg den til statisk størrelse.... Har man et 32-biters OS og 4 GB ram, så hvorfor skal man ha en treg swapfil når alt kan legges i minnet?????

Lenke til kommentar
Hei

 

Har innstallert Windows på en Mtron SSD Mobi 16GB.

Spørsmålet er om jeg bør bruke fast størelse på sidevekslings fila, eller om dynamisk er greit.

Har lest en del om at SSD "disker" ikke tåler så mye skriving til disken, og da kan det vel lønne seg med fast størelse på sidevekslings fila?

 

Synes å huske at jeg har lest et eller annet sted at man ikke bør defragmentere de SSD diskene også. Stemmer det ?

 

Kan legge til at jeg har 4G ram.

 

Refuse

Microsoft hevder at man får 5% ytelsesøkning med å bruke fast swapfil framfor dynamisk swapfil. Legger man swapfila statisk på en annen fysisk disk, er økningen opptil 15%. Har ikke noen referanser, men disse verdien gjaldt da XP kom på markedet.

4 GB ram har jeg også og jeg kjører uten swapfil. Går helt greit, men noen programmer krever swapfil og da setter jeg den til statisk størrelse.... Har man et 32-biters OS og 4 GB ram, så hvorfor skal man ha en treg swapfil når alt kan legges i minnet?????

 

 

Takk for alle innspill så langt, og så får jeg også kjøre uten swapfil ei stund for å se om det er noen ytelse forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...