Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mbr/partisjons problemer ved reinstall


Anbefalte innlegg

Hei.

Skal reinstallere OS på en PC, men er kommet oppi et problem jeg tydeligvis ikke skjønner.

 

Hovedkortet er et Asus P5B og en Segate disk på 300gb som er delt inn i 3 partisjoner.

25-103-170. Alle partisjonene er av NTFS fil system.

Når jeg ved innstalasjonen kommer til den delen hvor jeg skal velge vilken partisjon jeg skal innstalere på får jeg kun et alternativ. Den viser altså kun en partisjon og ikke alle 3? Og den den viser er selvfølgelig ikke den jeg vil innstalere på.

Den viser altså en partisjon på 136gb+

 

Forstår ikke helt hvorfor den gjør det når alle 3 partisjonene er på samme disk.

Kan dette ha noe med MBR å gjøre? Isåfall hvordan forandrer jeg den?

 

Norsk XP Pro er det jeg prøver å innstalere og det er det også på den fra før.

 

Er det noen som har vært borti lignende problem som kan hjelpe meg?

 

Mvh Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... Den viser altså en partisjon på 136gb+

Er det en gammel XP CD du har? Uten Service Pack?

Slike CD'er er bortimot ubrukelige når man har disker over 120GB. Det er store muligheter for å miste data på alle partisjonene.

På nyere CD'er står det om den inneholder SP1 eller SP2.

 

Det man må gjøre er å lage en ny CD med SP3 inkludert. Den prosessen kalles Slipstream, og kan f.eks gjøres med nLite.

Lenke til kommentar

Hei Tor,

 

Bare for å være sikker: Det er ikke noe behov for satadrivere til dette hovedkortet? (Der du trykker F6 i oppstarten og har satadrivere til kortet klar på en diskett..) MBR har ikke noe å gjøre med dette, tror jeg.

Er det ikke satadrivere, gjetter jeg på at du har XP-cd uten noe SP1 eller SP2? Selv om du har en SP1 versjon kan du få akkurat de symptomene ved installasjon du nevner når disken er stor..

 

Her er en veiledning : http://lifehacker.com/386526/slipstream-se...installation-cd

 

Men ikke gjør noen forandringer på harddisken før du har fått prøvd å installere med en oppdatert windowsinstallasjon. Du kan også bare velge å oppdatere XP versjonen din med SP2. Send en melding hvis det ikke går, jeg klarer ikke å holde følge med alle postene her..:-). Ting er ikke så vanskelig som regel, og dette er antagelig enkelt å løse. Lykke til!

Endret av JA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...