Gå til innhold

Oppgradere (til Cyrix?) - tips?


daffyd

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Etter en gjentagende (og veldig plagsom feil) fant jeg ut at jeg skulle drive litt feilsøking for å forsøke å rette på det, og det ser ut som RAM'en til min gamle Celeron (300a) har tatt kvelden. (Har 1x128MB og 1x256MB, og det er den siste som er ødelagt). Kjører Linux på boksen, og bruker den som en fil- og leke-server. Så jeg tenkte jeg nå skulle benytte meg av at jeg må ned og mekke litt til å gjøre den så og si lydløs. Jeg har i utgangspunktet sett for meg følgende:

 

VIA CyrixIII 1000AMHz OEM (100 MHz bus) Ezra-T (432,-)

EKL CPU-kjøleribbe Socket7/FCPGA (118,-)

MSI MS-694T Pro Hovedkort S370/FCPGA/2 (645,-)

SDRAM PC133 256MB 7-7,5ns (318,-)

Total sum: 1513,-

 

Fins det noen måte å gjøre PSU'en min litt mer stillegående på også? Bytte ut vifta? (Hvilken vifte kan jeg kjøpe?) Annet? Ønsker å få maskina så stillegående som mulig, med å bruke så lite penger som mulig. Det er f.eks. ikke aktuelt å bytte ut HD'ene, selv om de nok kan bråke litt når de går. Kabinettet er et gammelt noname (tror jeg) ATX-kabinett, med tilhørende strømforsyning. (Er det f.eks. mulig å bruke et MiniATX-hovedkort i en vanlig ATX-kasse? Sparer isåfall 100-lappen, pluss at det har innebygd nettverkskort, slik at jeg får frigjort nettverkskortet jeg bruker idag)

 

Forslag mottas med takk! :)

 

Mvh,

DaffyD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt feig, så jeg tør ikke kjøre helt uten vifte... Hvilken 12db vifte fra papst er det du anbefaler til dette da? er det bare å velge en vifte med de riktige dimensjonene? (Fra f.eks. www.microplex.no)

 

Er det noen som har erfaringer med Cyrix? Kan jeg kjøre 1GHz CPU'en helt uten vifte? Og hvordan er Cyrix ytelsesmessig? Kan man regne omtrent 1-1 forhold mellom Cyrix og Celeron? (Det er ikke noe problem å se divx på en slik maskin?

 

Takker for alle svar! :)

 

 

Mvh,

DaffyD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...