Gå til innhold

Bør muslim-soldater få alternativt kjøttmåltid?


Anbefalte innlegg

Du har ikke forstått poenget mitt. Det jeg ønsket å si, i islam eller muslimer sier amin som i "So be it; truly" som i kristendommen amen. Man sier ikke Dua til "So be it; truly". Dua betyr bønn. Altså man kan si at man leser en dua (lese en bønn). Tatt fra wikipedia : Arabic: آمين‎, ’Āmīn.

Du velger å manipulere fakta når du tar bort de første setningene i sitatet tatt fra wikipedia, "Muslims use the word "’Āmīn" (Arabic: آمين‎) not only after reciting the first surah (Al Fatiha) of the Qur'an, but also when concluding a prayer or duaa, with the same meaning as in Christianity[24]."

Selv om dette er off-topic, så vil jeg at du skal slutte å komme med utsagn hvor du ytrer deg om noe, uten å vite om dette er sant eller ikke. Dette for å beholde diskusjon.nos rykte som et seriøst diskusjons forum. Og fordi du misinformerer intetanende personer som leser dette forumet.

 

Nå får du dempe kaffebruken mister :confused:

 

Dua er en personlig bønn som betyr ('call out' or to 'summon') og etter min oppfattelse var dua en mere passende kommentar enn en det hebraiske og gammel egyptiske ordet "Amen" som forøvrig kan ha flere betydninger. (se lengere nede)

Men om du synes Amen var et strålende svar på innlegget ditt så fear enuff...

 

Jeg ser nå i ettertid at det kan se ut som at jeg i innlegg #95 sier at dua betyr "la det skje". Muslimenes bruk av Amin har tilsvarende tilsvarende betydning som "amen" hos jøder og kristne om det skulle være noe tvil om det.

 

 

Eksempel på bruk av Amin:

Bi-smi Llahi r-ahmani r-rahim * Al-hamdu li-llahi rabbi l-'alamin * Ar-rahmani r-rahim * Maliki yawmi d-din * Iyyaka na'budu wa iyyaka nasta'in * Ihdina s-sirata l-mustaqim * Sirata l-ladhina an'amta 'alayhim ghayri l-maghdubi 'alaihim wa-la d-dalin * [Amin]

 

Du synes ikke dette kom tydelig nok frem med sitater og kilder?

Er ikke "The Islamic use of the word is the same as the Jewish use of the word" tydelig nok?

 

Men jeg synes hele poenget har sporet noe av her.

 

Poenget er:

Ordet som ble brukt var Amen

i den forbindelse lurte jeg på hvilken at disse betydningene han mente.

 

Ur-egyptisk: Guden Amen eller betydningen "the hidden one"

eller

hebraisk: so be it

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, så mye diskusjon over det lille ordet! Jeg trodde det var helt åpenbart at når en nordmann sier "Amen" etter å ha sitert et innlegg, så var det for å uttrykke stor enighet. Det har selvsagt en litt annen betydning i kirken ("La det skje"), men har nærmest fått en sekulær betydning også, i den sammenheng jeg brukte det.

 

Jeg er forresten en "hun". ;)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til at forsvaret bør opprette et alternativt måltid er for variasjonens og trivselens del. Man skal ikke forskjellsbehandles på religiøst grunnlag (det samme gjelder mennesker med andre overbevisninger som f.eks vegetarianere/veganere).

 

Dersom man har en sykdom (glutenallergi, laktoseintoleranse, etc) som gjør det farlig å spise maten så bør leirledelsen se om det er mulig å legge det til rette slik at soldaten(e) får et måltid han/hun trygt kan spise.

Lenke til kommentar

Et innlegg som ikke tilførte diskusjonen noe som helst er blitt fjernet. Innlegget svarte på et annet innlegg som ble fjernet på grunn av sin useriøse karakter. Man må gjerne mene at muslimer ikke har noe i militæret å gjøre. Men å utrykke dette ved å si at man burde plassere dem i frontlinjen for å dø blir litt drøyt. Det samme blir å si seg enig i følgende mening.

 

Ikke glem at det med overveldende sannsynlighet finnes aktive muslimske brukere her, og det blir derfor svært uhøflig og støtende å utrykke slike ting. Retningslinjene punkt 1 og 2 oppfordrer klart til å være høflig og saklig når dere diskuterer. Men normal folkeskikk burde allerede ha dekket dette. Så vær så snill å hold diskusjonen på et seriøst nivå.

 

Snorre :)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Hvorfor ha muslimer i militæret uansett? vi alle vet at den neste krigen som kommer er fra islam, så hvorfor skal vi i norge lære opp muslimer til kamp som vi vet kommer til å vende oss ryggen og gå med fienden i en evt krig?

 

Vell...dette utsagnet minner meg om en gammel slager av Ozzy

http://uk.youtube.com/watch?v=SRwwYWlbP2U

 

Begge de siste krigene Norge har vært med på var det Norge som krigen mot muslimske land og ikke muslimer som kriget imot Norge.

 

Du sitter vell kanskje inne med sensitiv informasjon om at muslimene planlegger hevn?

Selvfølgelig er det mulig at muslimer snur ryggen til norge dersom norge feks. deltar i et angrep på Iran :D

Skulle da bare mangle :ermm:

Lenke til kommentar
Hvorfor ha muslimer i militæret uansett? vi alle vet at den neste krigen som kommer er fra islam, så hvorfor skal vi i norge lære opp muslimer til kamp som vi vet kommer til å vende oss ryggen og gå med fienden i en evt krig?

 

:rofl:

:rofl:

 

Herrefred, er det møte i nasjonal ungdom her i dag?

Lenke til kommentar

*kremt*

Det beste er jo å ungå krig.

Slik jeg ser det er en god start å øke generellt kunnskapsnivå blandt folket på planeten, en kommer ikke langt om en forer ignoransen og irrasjonaliteten som allerede er enerådende i enkelte - typisk da de mest fattige og utsatte - regioner på planeten...

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Forsvaret er ikke et fengsel. De mater deg så du kan forsvare landet med noe i magen. Om du gir muslimer grisekjøtt spiser de det ikke og det blir et problem for forsvaret.

Så la de sulte i hel da!

Eter de ikke det vi har å tilby, ja, da får de gå uten mat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...