Gå til innhold

western digital satt til slave

Anbefalte innlegg

Skrevet

har ikveld bygget min første pc, var innom bios i begynnelsen og så at harddisken var satt til slave, hvordan endrer jeg på dette?

noen program å anbefale?

hvordan i huleste kommer jeg inn i bios?

takk på forhånd

newbie :woot:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På nytt utstyr pleier det å være slik at den enheten som er koblet til i enden av kabelen blir satt til Master.

Master/Slave blir angitt av jumpere og plassering på kabelen.

Hva har du av disker/cd-rom og hvordan er disse tilkoblet IDE-kabelen(e).

Den vanligste måten å komme inn i bios på er ved å trykke DEL når det helt første skjermbildet viser seg.

Skrevet

cd brenneren er koblet til ide 2, burde denne være på samme som harddisken, 80pinsen?

harddisken er koblet til enden av kabelen, skal skifte! :woot:

Skrevet

Den vanlige måten å koble to enheter på er å sette begge til Master på hver sin IDE-kanal/kabel.

Skal ikke være nødvendig å forandre på "Factory default" instillinga på harddiskjumperen. Men om du har tenkt å rokkere eller koble til flere enheter blir det enklere hvis jumperen står på CableSelect (CS).

Da blir disken i enden av kabelen automatisk satt til Master, og disken midt på kabelen blir automatisk satt til Slave.

Skrevet

Nå er cd brenner og harddisk satt på den første leddet på ledningene

I bios står harddisken som primary slave og cd brenner som secondary master.........

Det siste innlegget ditt sa meg ikke så mye, hvordan går jeg frem med baby skritt?? :)

Skrevet

Når disken er koblet til på kontakten lengst vekk fra hovedkortet _skal_ den vanligvis bli autodetecta som Master.

Om så allikevel ikke skjer kan fiksen være å sette diskjumperen til CableSelect.

På harddisken:

Mellom IDE-kontakten og strømkontakten er det en dobbelrekke med pinner. Nå er antakeligvis jumperen (en liten sak som likner på en krampe) koblet så den ligger vannrett. Trekk den ut og plugg den inn loddrett på de to pinnene nærmest strømkontakten.

Det pleier også og være et litt småkryptisk "kart" over jumpersettinger på toppen av harddisken.

Eller så er det en fin tegning her:

http://support.wdc.com/techinfo/general/jumpers.asp

Håper det ble litt klarere nå. :)

Skrevet

Du skal altså ende opp med Harddisk som primary master og cd brenner som secondary master. Selv setter jeg jumperne til master på begge, men det går sikkert fint å bruke Cable Select også.

Skrevet
har ikveld bygget min første pc, var innom bios i begynnelsen og så at harddisken var satt til slave, hvordan endrer jeg på dette?

noen program å anbefale?

hvordan i huleste kommer jeg inn i bios?

takk på forhånd  

newbie :woot:

litt selvmotsigende??

anyways, man trykker delete-tastenganske tidlig under oppstart. Det pleier å stå skrevet på skjermen "Hit DEL to enter setup" eller liknende. Noen PC'er kommer seg over dette steget i oppstartsprosessen før skjermen rekker å vise det, men man kan trykke flere ganger for å være sikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...