Gå til innhold

To operativsystem på en pc


Anbefalte innlegg

Er drita lei av windows nå, men vil ikke ha det helt vekk heller, pga at det er greit og ha siden det er det mest brukte.

 

Derfor lurer jeg på hvordan jeg kan innstallere f.eks ubuntu, og samtidig ha windows? (bare velge hvilket os som skal starte opp når jeg starter pcen)

 

Noen som vil hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da skal du starte med å søke etter ordene " dual boot ubuntu XP" XP byttes med Vista dersom det er aktuelt. Merk deg at dette er to vidt forskjellige system derfor vil framgangsmåten være noe anderledes mellom dem. Det er også viktig å skille mellom veiledninger som forklarer dualboot oppsett på et eksisterende windows-system og veiledninger som forklarer installasjon av windows på et eksisterende ubuntu-system.

Gjør litt lesning først. Jeg vet det finnes guider på norsk også. Det er bare å lete...

Lenke til kommentar

Virtualisering kan også nevnes her.

 

Så lenge du ikke er avhengig av god 3D-ytelse eller et par andre ting og du har nok RAM fungerer det flott å starte Windows i en virtuell maskin i GNU/Linux. ( Og vice versa )

 

Virtualbox f.eks har "seamless mode" hvor vinduene i gjest-operativsystemet brukes omtrent som normalt i host-operativsystemet.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Virtualisering kan også nevnes her.

 

Så lenge du ikke er avhengig av god 3D-ytelse eller et par andre ting og du har nok RAM fungerer det flott å starte Windows i en virtuell maskin i GNU/Linux. ( Og vice versa )

 

Men hvis man skal teste ut linux og se hva det godt for får man ikke det beste inntrykket vha. virtualisering. Er som du nevner en del tregere, og gjør det veldig lett å ende opp igjen med windows hvis man skal "tvinge" seg over på linux. Kort vei tilbake, og man må starte pc'en "to ganger".

 

Selv bruker jeg det mer til å test forskjellige distroer, men jeg bruker jo også linux til vanlig og trenger ikke "bevise" noe. Og utifra at Nordfonn sier han er lei Win og vil over, men skal ha det i bakhånd anbefaler jeg dualboot eller kanskje bare linux og så WinXP i virtualiseringbox når han blir mer fortrolig til linux. :thumbup:

Lenke til kommentar
virker jo grei den guiden til hardware :)

 

visst jeg nå får installert linux, vil alle programmene mine som er innstalert på windows (vista forøvrig) fungere også i linux?

Nei. Men det finnes gode alternativer til de aller fleste programmene, og noen av de er utviklet til både Linux og Windows. Men du må uansett installere de på nytt i Linux. altså kan du ikke gå inn på windows-partisjonen og starte en vanlig .exe fil der.

 

Når det gjelder program som spill er det litt dårligere, men noen er støttet i linux ved hjelp av f.eks "Wine".

Lenke til kommentar
nå skal jeg redusere hovedpartisjonen på C: disken, men får bare opp at det er 0 MB ledig plass og redusere.

 

Har ca 16 GB ledig plass på disken, hva er feil?

 

Hvor gjør du dette? I windows eller fra LiveCD'en til ubuntu?

 

 

windows, diskbehandling

 

eee.png

Endret av Nordfonn
Lenke til kommentar

Du kan ikke resize en partisjon som er i bruk. Du kan med andre ord ikke gjøre dette i windows. Partisjonsverktøyet som brukes i installasjonsrutinen for ubuntu kan gjøre dette for deg automatisk. Det er bare å velge "resize partition". Det er lurt å defragmentere disken før du resizer, og ta backup av alt du ikke har råd til å miste.

Lenke til kommentar
Du kan ikke resize en partisjon som er i bruk. Du kan med andre ord ikke gjøre dette i windows. Partisjonsverktøyet som brukes i installasjonsrutinen for ubuntu kan gjøre dette for deg automatisk. Det er bare å velge "resize partition". Det er lurt å defragmentere disken før du resizer, og ta backup av alt du ikke har råd til å miste.

 

ok, kommer sikkert med tilbakemelding utover kvelden hvordan det gikk ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...