Gå til innhold

Hvor kjøper man vidvinkelobjektiver til DV kamera?


Anbefalte innlegg

Er det stor forskjell på produsenter av dette?

Er det sånn i denne bransjen som i alle andre bransjer at merkevare koster flesk mens man kan få like gode produkter fra mindre kjente produsenter til mye lavere pris?

 

Jeg er interessert i vidvinkelobjektiv, men ikke keen på å betale altfor mye.

Dette er mitt første DV kamera, selve kameraet er heller ikke så dyrt, et JVC med filterdiameter på 27 mm, tipper det er str på linsa?

 

Noen tips til nettbutikker eller butikker i oslo som selger slike objektiver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hama har diverse vidvinkeladaptere til videokamera, også med filterdiameter 27mm. Har ingen klare tips til hvor du skal gå for å finne dette, men de som fører Hama vil også ha mulighet til å bestille dette for deg.

 

Har forsøkt et av disse selv, og kvaliteten på en 0,5x var overraskende bra om man tar prisen i betraktning (ca. 1/4 av prisen på den originale). Kanskje ikke bra nok til helt proffbruk, men helt ok :)

Lenke til kommentar
Ah, takk for svar.

 

Ble til at jeg bestilte på ebay. Hva man ikke finner der liksom. :)

 

Hvilket kamera kjøpte du til?

Når du får den hadde det også vært greit å høre hvordan resultatet ble.

(Selv om det er til et annet kamera, kan man sikkert trekke noen parallelle konklusjoner)

 

Ønsker selv en vidvinkellinse til min HF100, og tittet litt på originale Canon og Hama-linser. Canon koster over 2.000,- Canon Vidvinkelkonverter WD-H37C, og de Hama-linsene jeg fant kostet godt over 1.000,-

 

Tittet derfor også på eBay, og fant noen alternativer:

WIDE & TELE LENS FOR HD CANON HF100

WIDE ANGLE LENS for Canon HV10 Vixia HF10 HF100

.45X WIDE ANGLE LENS +MACRO FOR CANON VIXIA HF100 HF10

 

Det er helt sikkert noe kvalitetsforskjeller, men hvor stor kan egentlig forskjellen være?

2.000,- høres ihvertfall veldig overpriset ut. Vi snakker om forholdsvis små linseelementer.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Ah, takk for svar.

 

Ble til at jeg bestilte på ebay. Hva man ikke finner der liksom. :)

 

Hvilket kamera kjøpte du til?

Når du får den hadde det også vært greit å høre hvordan resultatet ble.

(Selv om det er til et annet kamera, kan man sikkert trekke noen parallelle konklusjoner)

 

Ønsker selv en vidvinkellinse til min HF100, og tittet litt på originale Canon og Hama-linser. Canon koster over 2.000,- Canon Vidvinkelkonverter WD-H37C, og de Hama-linsene jeg fant kostet godt over 1.000,-

 

Tittet derfor også på eBay, og fant noen alternativer:

WIDE & TELE LENS FOR HD CANON HF100

WIDE ANGLE LENS for Canon HV10 Vixia HF10 HF100

.45X WIDE ANGLE LENS +MACRO FOR CANON VIXIA HF100 HF10

 

Det er helt sikkert noe kvalitetsforskjeller, men hvor stor kan egentlig forskjellen være?

2.000,- høres ihvertfall veldig overpriset ut. Vi snakker om forholdsvis små linseelementer.

 

 

Jeg har JVC GR-D728E. Kjøpte denne linsa. (hvis ikke linken virker, bare søk på [Wide Angle X.45 Lens for 27mm Canon,Sony,JVC Camcorder])

 

Inkl frakt kom alt sammen på latterlige 167,- :D

Fikk linsa i går, for mitt utrente øye virker den helt super.

 

Det skal sies at jeg har et billig kamera og kjøpte denne billige linsa fordi dette er første dv-kameraet mitt, og planen er å bruke dette for det det er verdt før jeg investerer i noe dyrere. :)

Endret av AxMataz
Lenke til kommentar
Ah, takk for svar.

 

Ble til at jeg bestilte på ebay. Hva man ikke finner der liksom. :)

 

Hvilket kamera kjøpte du til?

Når du får den hadde det også vært greit å høre hvordan resultatet ble.

(Selv om det er til et annet kamera, kan man sikkert trekke noen parallelle konklusjoner)

 

Ønsker selv en vidvinkellinse til min HF100, og tittet litt på originale Canon og Hama-linser. Canon koster over 2.000,- Canon Vidvinkelkonverter WD-H37C, og de Hama-linsene jeg fant kostet godt over 1.000,-

 

Tittet derfor også på eBay, og fant noen alternativer:

WIDE & TELE LENS FOR HD CANON HF100

WIDE ANGLE LENS for Canon HV10 Vixia HF10 HF100

.45X WIDE ANGLE LENS +MACRO FOR CANON VIXIA HF100 HF10

 

Det er helt sikkert noe kvalitetsforskjeller, men hvor stor kan egentlig forskjellen være?

2.000,- høres ihvertfall veldig overpriset ut. Vi snakker om forholdsvis små linseelementer.

 

Jeg ville ikke kjøpt billig skrap til ett så bra kamera. Ta en titt på nikon WC-E68 foto&video koster en brøkdel på ebay. Den linsen var egentlig laget for div high-end nikon coolpix kamera og er sylskarp og rettengnende og er av en helt annen kvalitet enn de billige sakene. Du trenger i tillegg en stepup-ring 43-46mm.

Lenke til kommentar
Ah, takk for svar.

 

Ble til at jeg bestilte på ebay. Hva man ikke finner der liksom. :)

 

Hvilket kamera kjøpte du til?

Når du får den hadde det også vært greit å høre hvordan resultatet ble.

(Selv om det er til et annet kamera, kan man sikkert trekke noen parallelle konklusjoner)

 

Ønsker selv en vidvinkellinse til min HF100, og tittet litt på originale Canon og Hama-linser. Canon koster over 2.000,- Canon Vidvinkelkonverter WD-H37C, og de Hama-linsene jeg fant kostet godt over 1.000,-

 

Tittet derfor også på eBay, og fant noen alternativer:

WIDE & TELE LENS FOR HD CANON HF100

WIDE ANGLE LENS for Canon HV10 Vixia HF10 HF100

.45X WIDE ANGLE LENS +MACRO FOR CANON VIXIA HF100 HF10

 

Det er helt sikkert noe kvalitetsforskjeller, men hvor stor kan egentlig forskjellen være?

2.000,- høres ihvertfall veldig overpriset ut. Vi snakker om forholdsvis små linseelementer.

 

Jeg ville ikke kjøpt billig skrap til ett så bra kamera. Ta en titt på nikon WC-E68 foto&video koster en brøkdel på ebay. Den linsen var egentlig laget for div high-end nikon coolpix kamera og er sylskarp og rettengnende og er av en helt annen kvalitet enn de billige sakene. Du trenger i tillegg en stepup-ring 43-46mm.

 

Kunne prøve noe sånt. Trenger vel step-down til 37mm, men ellers interessant.

Fant også denne originale til en mye lavere pris. Canon 1305B001 WD-H37C Wide Converter Lens for HF10, HF100 Vurderer også den.

Lenke til kommentar
Ah, takk for svar.

 

Ble til at jeg bestilte på ebay. Hva man ikke finner der liksom. :)

 

Hvilket kamera kjøpte du til?

Når du får den hadde det også vært greit å høre hvordan resultatet ble.

(Selv om det er til et annet kamera, kan man sikkert trekke noen parallelle konklusjoner)

 

Ønsker selv en vidvinkellinse til min HF100, og tittet litt på originale Canon og Hama-linser. Canon koster over 2.000,- Canon Vidvinkelkonverter WD-H37C, og de Hama-linsene jeg fant kostet godt over 1.000,-

 

Tittet derfor også på eBay, og fant noen alternativer:

WIDE & TELE LENS FOR HD CANON HF100

WIDE ANGLE LENS for Canon HV10 Vixia HF10 HF100

.45X WIDE ANGLE LENS +MACRO FOR CANON VIXIA HF100 HF10

 

Det er helt sikkert noe kvalitetsforskjeller, men hvor stor kan egentlig forskjellen være?

2.000,- høres ihvertfall veldig overpriset ut. Vi snakker om forholdsvis små linseelementer.

 

Jeg ville ikke kjøpt billig skrap til ett så bra kamera. Ta en titt på nikon WC-E68 foto&video koster en brøkdel på ebay. Den linsen var egentlig laget for div high-end nikon coolpix kamera og er sylskarp og rettengnende og er av en helt annen kvalitet enn de billige sakene. Du trenger i tillegg en stepup-ring 43-46mm.

 

Kunne prøve noe sånt. Trenger vel step-down til 37mm, men ellers interessant.

Fant også denne originale til en mye lavere pris. Canon 1305B001 WD-H37C Wide Converter Lens for HF10, HF100 Vurderer også den.

 

Beklager blingset med step-up ringen. Skal være denne 37-46mm.

Lenke til kommentar

Kunne prøve noe sånt. Trenger vel step-down til 37mm, men ellers interessant.

Fant også denne originale til en mye lavere pris. Canon 1305B001 WD-H37C Wide Converter Lens for HF10, HF100 Vurderer også den.

 

Den er sikkert bra den. Har ikke prøvd den.Men den er i hvertfall mye bedre enn en de billigste som er til salgs på ebay. Har selv nikon sin WC-E68 og kan gå god for den. Den har også en fordel at det bakerste glasselementet er stort, noe som reduserer muligheten for vignettering. Har selv brukt den på flere videokamera,også hd-kamera. Kameraene har blitt solgt, men har beholt WC--E68 linsa. Venter nå på ett hf10 som den skal bli testet på.

Lenke til kommentar
Kan jeg bare spørre, hva er forskjellen på en optikk av god og dårlig kvalitet?

Materialet?

Formen på linsa?

Tykkelsen?

 

Jeg er totalt newbie på dette området. :)

 

Du er inne på det der. Det er material kvaliteten og coatingen på glassene, konstruksjonen. Kan også være størrelsen på glassene, men ikke alltid. Sikker noen som har mer peiling enn meg. Kan opplyse om at linsekonstruksjonen på E68 er 3 grupper - 3 elementer, vekt 190g. Klarte ikke å finne noen opplysninger på canon sin.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke kjøpt billig skrap til ett så bra kamera. Ta en titt på nikon WC-E68 foto&video koster en brøkdel på ebay. Den linsen var egentlig laget for div high-end nikon coolpix kamera og er sylskarp og rettengnende og er av en helt annen kvalitet enn de billige sakene. Du trenger i tillegg en stepup-ring 43-46mm.

 

Fant også denne som de påstår at er "MUCH, MUCH, MUCH BETTER THAN THE CANON"

NEW WIDE CONVERTER LENS 4 CANON 37mm

Til US $24.99, tror ikke det....

 

Er vel egentlig umulig å vite noe om kvaliteten før man har prøvd den, så tror jeg går for en original type. Enten en ikke-Canon med noen stepdown-ringer, eller WD-H37C. I linken over, står det jo at retail-pris er $129 for WD-H37C. Da blir det ikke så ille likevel, nærmere 1000,- med porto og moms får jeg kanskje leve med.

 

Edit:

Fant den hos B&H til $129. De er jo også seriøse: Canon WD-H37C Wide-Converter Lens

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Jeg ville ikke kjøpt billig skrap til ett så bra kamera. Ta en titt på nikon WC-E68 foto&video koster en brøkdel på ebay. Den linsen var egentlig laget for div high-end nikon coolpix kamera og er sylskarp og rettengnende og er av en helt annen kvalitet enn de billige sakene. Du trenger i tillegg en stepup-ring 43-46mm.

 

Fant også denne som de påstår at er "MUCH, MUCH, MUCH BETTER THAN THE CANON"

NEW WIDE CONVERTER LENS 4 CANON 37mm

Til US $24.99, tror ikke det....

 

Er vel egentlig umulig å vite noe om kvaliteten før man har prøvd den, så tror jeg går for en original type. Enten en ikke-Canon med noen stepdown-ringer, eller WD-H37C. I linken over, står det jo at retail-pris er $129 for WD-H37C. Da blir det ikke så ille likevel, nærmere 1000,- med porto og moms får jeg kanskje leve med.

 

Edit:

Fant den hos B&H til $129. De er jo også seriøse: Canon WD-H37C Wide-Converter Lens

 

Blir mye diskusjon med meg selv her, men dette er kanskje også aktuelt for andre.

 

Har sett en del steder at Canon WD-H37C sliter med mye CA, særlig merkbart på maks zoom, og at ikke-"C" varianten faktisk er bedre. (Denne er jo også billigere!) Begge to har en del tønneforvrengning på full vidvinkel, men det er mulig at ikke-"C" har enda litt mer.

Raynox 5050PRO har også fått en del skryt. Tror jeg ser litt nærmere på denne.

 

Ikke lett dette...

Lenke til kommentar

Bare fortsett diskusjonen, også med deg selv. Jeg lurer på det samme. Selv om man risikerer lite penger med å prøve et av de billige objektivene nevnt over (ebay) så tenkte jeg å gå for canon sitt i den tro at det sikrer bra kvalitet. Kjøpte kameraet (HF100) på B&H så regner med å bestille det derfra.

 

Men hva er forskjellen på "WD-H37C" og "WD-H37"? Begge er 0,7x, men "C" ser lenger ut på bilder.

Og mens jeg er i gang, hva er CA?

Lenke til kommentar
Bare fortsett diskusjonen, også med deg selv. Jeg lurer på det samme. Selv om man risikerer lite penger med å prøve et av de billige objektivene nevnt over (ebay) så tenkte jeg å gå for canon sitt i den tro at det sikrer bra kvalitet. Kjøpte kameraet (HF100) på B&H så regner med å bestille det derfra.

 

Men hva er forskjellen på "WD-H37C" og "WD-H37"? Begge er 0,7x, men "C" ser lenger ut på bilder.

Og mens jeg er i gang, hva er CA?

 

Har slitt litt med å finne hva som er den egentlige forskjellen mellom "C" og "ikke-C". Tror "C" skal være spesielt beregnet på HD-kameraer og er mye dyrere enn "ikke-C". Men tester viser altså at "ikke-C" kan være omtrent like god.

CA = Chromatic Aberration, altså at man får fargeforskyvninger pga at forskjellige farger brytes ulikt gjennom en linse. (På norsk: Aberrasjon (optikk))

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte denne til mitt HV20, og ble svært fornøyd i forhåld til en Kenko-linse jeg har. Lite forvrenging av bilde, samt lite reflekser fra motlys. :thumbup:

(kameraet klarer ikke å fokusere på max zoom med denne, men det er vel ikke max zoom som er poenget med den heller)

Endret av 2Olav
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Exposervice har noen greie vidvinkeladaptere som ikke koster for mye.

De er 37mm, men det følger med step up -ringer til en god del forskjellige standard størrelser.

Helt ok optisk kvalitet, men litt shitty gjenger...

Kjøpte 5-6 stykker her om dagen, og er i grunn godt fornøyd så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...