Gå til innhold

Ny gamer-PC til ca 11k


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

 

Tiden er inne for å si farvel til min trofaste PC som har holdt stand i snart 4,5 år. Nå starter jakten på tronearvingen. Forhåpentligvis vil den vare like lenge som min daværende PC.

 

Jeg har bestemt meg for å bruke ca 11.000 kr og har etter beste evne kommet opp med en handlevogn. Jeg tar sikte på å bestille alt fra Amentio.

 

Har noen innspill på handlevognen min?

 

Det skal sies at jeg nå har en 19" LCD-skjerm som jeg fortsatt skal beholde. Dette betyr jo at oppløsningen på spillene blir 1280x1024. Jeg er ikke sikker på om det lønner seg med to skjermkort til en såpass "lav" oppløsning, men det vet kanskje dere bedre enn meg.

 

Som sagt alle innspill mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker selv på å anskaffe ny maskin snart og det oppsettet der hadde jeg selv hatt.

 

Noen andre får svare på om alt passer sammen, men det jeg lurer på er om det er noe spesiell grunn til at du ikke putter inn en ekstra pakke med 4GB RAM for totalt 8 GB. Vet at det er mange som sier at det ikke trengs nå, men de brikkene der koster bare 600kr.

 

Kommer vel til å trenge dem senere? Jeg kunne tenkt meg å droppe en hardisk og kjøpe ekstra minne.

Endret av ~~Undertaker~~
Lenke til kommentar

Takk for svar til begge to!

 

Nå har jeg oppdatert handlevognen litt.

 

Har skiftet ut rammen og lagt til Mushkin Redline. Har også valgt 8 gb ram istedet for 4. Har også kuttet ut 1 av harddiskene (jeg har allerede 2 harddisker i den gamle PCen som egentlig bør fungere greit.

 

Er det ellers noen kommentarer?

Lenke til kommentar
Begge de to P45-kortene skal gjøre jobben bra. Ville nok vurdert P45, for det er et nyere chipset enn X48 etter hva jeg husker.

DS4 har bedre kjølingløsning, ellers er de nok ganske like. Mest sannsynlig lettere å overklokke DS4, siden den klarer høyere temperaturer

 

Hvordan er X48-serien i forhold til P45-serien når det gjelder Crossfire-støtte?

 

Jeg bet meg merke i testen til Hardware.no av Asus P5Q Deluxe:

 

Kortet er utstyrt med totalt tre PCIe 2.0-spor. Når et skjermkort benyttes, vil det øverste sporet kjøre med x16 båndbredde, og om en kjører to skjermkort i Crossfire, vil begge sporene kjøre med x8 båndbredde. Mange av dagens skjermkort klarer ikke utnytte særlig mer enn x8 båndbredde, men om en skal ha to toppkort i Crossfire, vil X38- eller X48-baserte hovedkort gjerne være et bedre valg.

 

Jeg regner med at 4870 er et "toppkort".

 

Jeg tenkte også at jeg likesågreit kan bestille hos Netshop siden det bare er de som har alle varene mine til nå.

 

Forslag? :)

Lenke til kommentar

Hvis Netshop kommer billigst ut, er det bare å bestille der.

 

Når det gjelder PCIx og båndbredde er jeg ikke helt sikker på hvor nærme dagens skjermkort er ytelsestaket til 8x, men tror ikke det skal ha noe særlig innvirkning på ytelsen.

Men det skjer så mye nytt for tiden, vanskelig å holde seg oppdatert og få med seg alt.

Men det virker litt rart av Intel å lansere en ny hovedkort-serie med Crossfire-støtte men som ikke takler dagens skjermkort...

Kan hende det hovedsakelig dreier seg om en hypet greie de 2 16x sporene til PCIx??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...