Gå til innhold

PC med god grafikk 5000,-


Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å kjøpe meg en pc til å spille på. Jeg er ikke sikker hvor mye tid jeg kan(er villig til) bruke på slikt fremover så prisen på en evt maskin bør holdes lavest mulig. Grunnen til at jeg ønsker meg en maskin heter World in Conflict. Etter å ha levd i linux/mac verdenen siden 2003 har spilling aldri vært et stort tema, men etter jeg tilfeldigvis så en World in Conflict trailer fikk jeg lyst til å erstatte min traver fra 2004.

 

Er det mulig å skrape sammen en box som drar dette spillet på høy oppløsning til under 5000kr? Gjerne enda billigere. Mer en 5000kr er jeg ikke villig til å betale for slik morro.

 

 

På grafikk fronten virker det som HD 4850 har gjort det rimelig bra i forhold til prisen. Jeg har aldri vært noen stor ATI fan pga de elendige driverene de stort sett har hatt i linux verdenen. Dette er derimot ikke et tema jeg vil ta hensyn til i denne omgang.

 

Forslag på kabinett(m/vifte), psu, hovedkort, cpu og minne samt en liten hd mottas med takk. Om du også har andre anbefalinger på skjermkort siden kom med dem.

 

Jeg er klar over at jeg ikke vil få det beste av det beste for den prisen, men jeg lurer på hva som er mulig.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser veldig greit ut det oppsettet der redneck, er berre eit lite (les: stort) problem.

Kva cpu skal han ha?? :tease: Beklaga at eg ler men dette var nesten litt morosamt :lol:

 

 

Eg personleg foreslår e8400, men då er han allereie ein del over budsjettet. Kan og vurdere ein eldre intel cpu og klokke den litt.

Viss du har anledning tar du med deg din gamle harddisk og det optiske drevet over til den nye pcen.

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar
Hei. Da satt jeg sammen denne, som vil duge supert. :)

 

Takk for svar, har tatt ut de komponentene jeg ikke ser på som "sååå" viktig (kan erstattes av ting jeg alt har) .Kom ned i den ganske så anstendige prisen: 3428,- (eller 3850,- fra Amentio)

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=77005.

 

Men det finnes ingen CPU i dette oppsettet, det vil jeg kalle et litt vesentlig komponent ;) Så hva anbefaler dere der?

 

Siden vi snakker prosessorer med en FSB på 1333Mhz, vil ikke en PC6400 (800mhz) senke hastigheten på systemet?

Endret av spetznaz
Lenke til kommentar
Ser veldig greit ut det oppsettet der redneck, er berre eit lite (les: stort) problem.

Kva cpu skal han ha?? :tease:

Eg personleg foreslår e8400, men då er han allereie ein del over budsjettet. Kan og vurdere ein eldre intel cpu og klokke den litt.

Viss du har anledning tar du med deg din gamle harddisk og det optiske drevet over til den nye pcen.

Det så faktisk ikke jeg heller. :!: En E7200 til ca 800 kr vil gjøre en god jobb i den pc'en.

Lenke til kommentar
Hei. Da satt jeg sammen denne, som vil duge supert. :)

 

Takk for svar, har tatt ut de komponentene jeg ikke ser på som "sååå" viktig (kan erstattes av ting jeg alt har) .Kom ned i den ganske så anstendige prisen: 3428,- (eller 3850,- fra Amentio)

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=77005.

 

Men det finnes ingen CPU i dette oppsettet, det vil jeg kalle et litt vesentlig komponent ;) Så hva anbefaler dere der?

 

Har du råd går du for e8400, den gir nok mest ytelse for pengane. Då kjem du rett over 5000 + frakt noko som er alt anna enn gale for ein såpass bra pc.

Lenke til kommentar
Siden vi snakker prosessorer med en FSB på 1333Mhz, vil ikke en PC6400 (800mhz) senke hastigheten på systemet?

 

Nei, FSB på 1333 er quad data rate, dvs egentlig 333 Mhz. PC2-6400 er dual data rate, så disse har FSB på 400 Mhz. Så FSB:DRAM er 4:5 når det ikke klokkes. Minne vil således bare være en reell hemsko ved klokking av FSB til over 400 Mhz.

 

Ellers vil jeg faktisk si at E7200 er et meget interessant budsjettvalg. Har lavere FSB og skal være relativt klokkevennlig. Og prisen er 400 kr lavere.

Lenke til kommentar
Siden vi snakker prosessorer med en FSB på 1333Mhz, vil ikke en PC6400 (800mhz) senke hastigheten på systemet?

 

Nei, FSB på 1333 er quad data rate, dvs egentlig 333 Mhz. PC2-6400 er dual data rate, så disse har FSB på 400 Mhz. Så FSB:DRAM er 4:5 når det ikke klokkes. Minne vil således bare være en reell hemsko ved klokking av FSB til over 400 Mhz.

 

Ellers vil jeg faktisk si at E7200 er et meget interessant budsjettvalg. Har lavere FSB og skal være relativt klokkevennlig. Og prisen er 400 kr lavere.

 

Har aldri satt meg inn i detaljene der så takk for svar :) Da ser jeg ingen grunn til å kjøpe noe raskere minne.

 

E7200 skal jeg se på. Sist jeg kikket på prosessor var det faktisk en sammenheng mellom hz og nummer på prosessoren. Det er det heldigvis ikke lenger.

 

Vil en E7200 dra det meste av moderne spill?

Lenke til kommentar
E7200 skal jeg se på. Sist jeg kikket på prosessor var det faktisk en sammenheng mellom hz og nummer på prosessoren. Det er det heldigvis ikke lenger.

 

Vil en E7200 dra det meste av moderne spill?

 

Ja, det vil den. Klart en E8400 yter bedre, men jeg tror alle vi være enige at vi her snakker om meget akseptabel ytelse på budsjett. Jeg spiller både World in Conflict, Crysis og Bioshock på en eldre og svakere rigg enn dette.

 

Xbit Labs har en grei test. De klokket den også fra 2,53 Ghz til 3,9 Ghz på luft, for den som liker litt klokking. I og med at den har 1066 FSB, klarer det også ca 3,8 Ghz med PC2-6400 minne.

Lenke til kommentar

en e7200 tipper jeg klarer 3ghz uten å stille på noe annet en fsb og fsb/minne ratio. som jeg mener er en grei nybegynner klokk.

 

så blir man nyskjerrig og klokker seg sakte oppover.. sån det starta for meg.. jeg gir meg ikke før jeg når veggen til cpu'en lenger. jeg fikk min e8400 stabil på 4ghz på 1.35v =) den klarte å boote på 4ghz helt ned i 1.25, men den var langt fra stabil. klarte å loade OS på 1.3 og tålte prime 95 ved 1.35

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...