Gå til innhold

ikke styrt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva mener du med dårlige erfaringer og traimer i forhold til treningsstudio?

 

Hvordan ser din dag ut, kostholdsmessig?`(Litt mer detaljert enn det du har beskrevet her). Måten du spiser på nå høres veldig lite lur ut. Hva mener du med at du "sluker". Kan du gi eksempler på mengder og hva du spiser her? For meg høres det ut som at du spiser for lite, sånn overall.

Lenke til kommentar
Jeg er faktisk normalvektig, men hva hjelper det om jeg har monsterlår/colarumpe og tette blodårer?

Okey, du har iallfall innsett at du er normalvektig. Det er bra! Uansett må du passe på at du ikke bare går etter vekten, for det tallet sier ikke nødvendigvis noe om fettprosenten din. Du kan jo ha mye muskler og kraftig benbygning uten at du nødvendigvis er fet. Derfor er ikke alltid antall kilo en god indikasjon på hvorvidt du faktisk veier for mye eller ikke.

 

Uansett: saken er at dersom du i det siste føler du er blitt veldig fokusert på kroppen og å slanke deg, til tross for at du VET at du er NORMALVEKTIG, så er det vel kanskje et faresignal om at du sliter litt med deg selv? Vel, alle har dårlig samvittighet fra tid til annen, så hvis du spiser litt godteri hver dag, behøver du ikke bekymre deg. Jeg sitter for tiden og "propper i meg" sjokolade(riktignok med måte) fra danskebåten. Ja, jeg får dårlig samvittighet, men hva er vitsen med å legge alle nytelser til side når man ikke er sikker på om man lever mer enn én gang?

 

Om du velger å fokusere på det problemet at du tenker mye på mat, ender du bare opp med å tenke enda mer på mat, og da får maten enda større styring i livet ditt. Det viktigste du gjør, er å spise variert og sunt (lov med litt usunt iblant), men ikke tenker mer på mat enn som så. Dersom du tenker svært mye på mat og den tar styringen i livet ditt, kan det godt tenkes at du kan kalle det en spiseforstyrrelse. Kanskje du skal oppsøke hjelp? Jeg kjenner deg ikke, så dette blir for mye for meg å vurdere.

 

Når det gjelder planene dine, er det så klart ditt valg. Bare vær klar over at dette prosjektet kan bli kortvarig! Om du velger å kutte ut diverse varer som du før satte pris på, er det fort gjort å miste motivasjonen og hoppe av. Det gir følelsen av dårlig selvkontroll og -disiplin. Det er så klart opp til deg selv. Jeg har selv hatt erfaring med å ville slanke meg til tross for normalvekt, for "alle kan vel bli litt slankere". Jeg kuttet ut brunost osv. og mistet veldig fort motet, dvs. etter noen uker. Da satt jeg igjen med en taperfølelse. Jeg ville slanke meg for å få kontroll over meg selv. Om du kjenner deg litt igjen, så finn deg heller andre måter å øke velværen din på. Det finnes så mye moro der ute du kan finne på! Lykke til! :)

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Hvordan gikk det med "den nye æra'en" din?

Problemet, etter å ha lest både denne tråden og den forrige, virker jo å være at du får i deg alt for lite mat, og de få kaloriene du får i deg virker ikke veldig gjennomtenkt mtp næringsinnhold etc.

 

Jeg er ingen ekspert på området, men det jeg gjør er å regne ut hvor mye kcal jeg skal ha i meg hver dag her, og bestemmer meg for hvilke matvarer som skal dekke disse kcal'ene i denne tabellen. Og da gjelder det selvsagt å ikke bruke opp alle kaloriene i kategorien "kaker og sukker":p

Er nok mange på dette forumet som kan dette bedre enn meg, men jeg prøver å sette sammen hvert måltid med ca/minst 40g protein og 200g karbo. Jeg prøver å sette meg ned hver søndag for å planlegge hele uka og handler det jeg trenger på mandag. Går faktisk veldig fort når du kommer inn i det. Jeg "jukser" også litt med kosttilskudd på dager med mye trening for få i meg de kaloriene jeg trenger.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

åh! for en lettelse! det er ikke bare jeg som har det sånn med mat, sunneste i huset her er vel grovt brød og leverpostei :/

Tenker på mat 24/7 og har nesten ikke sult følelse.. så kan gå lenge uten mat.

prøver å spise sunt meg alt det usunne er så godt så noen ganger unner jeg meg litt godt :(

Vil bare si at jeg er lett overvektig og har samme mål som deg, gå ned i vekt. Ønsker deg lykke til og er glad jeg ikke er den eneste :D

Lenke til kommentar

min dag med mat:

Frokost ca. 10:30

to grove brødskiver med Kaviar og Ost...ja, uten smør. ett kanskje to glass melk

 

lunsj ca. 13:30

samme som frokost..kanskje en banan

 

middag 17:30

Fisk,(kjøper fiskegrateng på butikken og eter med potet og salat), får bestemor til å steke fisk med noe kremgreier, eller som imorgen, 2 grillede hamburgere uten noe tilbehør, bare brød og ketsjup.

 

Kvelds ca. 20:00, (jeg har høyt energinivå om kveldene, så jeg bruker å trene etter middag)

noe yoghurt blandet med litt cornflakes og en banan. 1 liter vann.

 

det går noe rundt dette. altså, på fredagene kan jeg unne meg noe smått. som for eksempel en is. på lørdag unner jeg meg godterier som potetgull og en ølboks, bare for å kose meg.

 

altså, jeg eter sunt 6/7 av uka, hvorav 1/7 av uka er lørdag, og da slipper jeg spenningen som jeg får av å holde meg for sukker, og bare nyter en pose tortillas og en boks øl. bare en. kanskje litt sjokolade også, men dette går ikke i store mengder. jeg pleier å ete sakte, nyte det hele, og lytte nøye til signalene til kroppen min.

prøver også å gjøre noe annet mens jeg eter godteriene...som for eksempel lære en solo på gitar, for da har jeg noe som har oppmerksomheten min;

maten blir bare noe som blir liggende i bakgrunnen av gitaren...

 

...skjønner?

du må prøve å være STRENG med deg selv alle dagene untatt lørdag. da kan du lette på hemningene, slappe av, og ete litt usunt.

 

for å fortsette litt:

det er ANBEFALT for deg at du har EN etedag i uka, der du kun unner deg det du har lyst på:)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

0ki, du sier du spiser "sunt"?!.. Her er min versjon av sunt kosthold.. Noe jeg har spist hver dag i 18 mnd ca. med selvsagte pauser..

 

Frokost; Havregryn med melk og rosiner..

 

Mellommåltid 1: Frukt, har jeg trent blir det proteinshake med frukt..

 

lunsj; ca. 3-4 timer etter frokost. Omelett med reker etc, kylling/fullkornsris, ev. rester fra tidligere middager. Disse ligger klar i fryseren så jeg kan ta dem med på skole og varme i micro.

 

MM2; frukt, ny proteinshake om jeg har trent..

 

MM3; knekkebrød med egg om det går for lenge til middag

 

Middag; Kylling/kjøtt/fisk med fullkornsris/fullkornspasta, broccoli, linser, erter, bønner.. Bare fantasien begrenser om man har et kjøkken.

 

Kvelds; Kesam med 90+ sjokolade/blåbær eller noe egg. Lite eller ingen karbohydrater etter klokken 20;00, om jeg da ikke har trent da.

 

2-3 timer mellom hvert måltid, varierer kaloriinntaket fra dag til dag og uke til uke.. Noen dager oppe i 3-4000 ka, andre nede i under 2000ka. Variasjon er viktig, samtidig er det viktig å ha noen dager med høy tilførsel av karbohydrater.. Det være seg ris/pasta eller andre kilder til karbo, er ikke så vanskelig å finne...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...