Gå til innhold

Tips til rask rute Bergen - Oslo ønskes


Te'om

Anbefalte innlegg

Jeg skal sykle Bergen - Stockholm snart, og lurer på om noen har noen erfaringer med hva som vil være den raskeste ruten fra Bergen til Oslo. Ting som naturopplevelser og komfort har altså ingenting å si, her er det bare tid som gjelder. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg skal sykle Bergen - Stockholm snart, og lurer på om noen har noen erfaringer med hva som vil være den raskeste ruten fra Bergen til Oslo. Ting som naturopplevelser og komfort har altså ingenting å si, her er det bare tid som gjelder. På forhånd takk!

 

Om Kvam og Eidfjord og så følge RV7 forbi Gol, sørover til Ringerike, hvor du har valget mellom E16 og (helst)RV4 ELLER en tynn liten vei som går paralellt imellom, og som jeg ikke kan svare for om er grus eller asfalt? Eller du har vel kanskje dratt nå? :p

Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke dratt ennå, turen starter den 8. august. Takk for svar! Jeg skal legge ruten på minnet/kartet. Dersom du har flere tips angående ruten er det bare å komme med dem ;)

 

Jeg ser for meg at en av de to følgende rutene vil være best (grovt skissert):

 

Rute 1:

Over Aurland og Gol

 

Rute 2:

Over Eidfjord og Nes

 

Rute 1 er uten ferger, men lengre distanse og jeg vil tippe mer trafikert vei, mens rute 2 er kortere, antageligvis mindre trafikert vei, men inkludert en ferge. Fergen, som går fra Bruravik til Brimnes, går dog hvert 20. minutt eller så og tar bare ti minutter, så det er egentlig ikke noe minus. Så langt ser det ut til at det er rute 2 jeg kommer til å gå for.

Endret av Te'om
Lenke til kommentar

Mtp. ferger.: Jeg ville tatt så mye ferger som overhodet mulig. De holder vel en 15-20knop(ca30km/t), og finnes der det vanligvis er lengre og mer kupert vei som alternativ. Altså sparer du tid på ferger når du sykler, fordi fergen lar deg sitte og hvile mens den tar deg fram i det som for mange syklister er marsjfart på en normal treningstur. Blir nesten som å få busskyss på deler av veien. :)

 

EDIT: Hvor tar du pauser underveis? Telt i villmarka, Telt på campingplasser, hotell, følgebil, eller er du så ekstremt glad i lange turer at du dropper pauser og sykler non-stop? :p

Endret av simenhjort
Lenke til kommentar

den ruten som kalles "Aurland - Hol" (som du har kalt Aurland - Gol) er den som pleier å være den greieste og kjappeste ruten, med minst trafikk. Veien er forholdsvis smal, og derfor unngår du en god del lastebiler og generell trafikk. av alle veiene til Oslo er det den jeg vil anbefale.

 

edit: oioi, vent nå litt... så at du skal sykle først NÅ... da ble jeg med en gang usikker. Jeg trodde du skulle kjøre bil. Se bort i fra mitt innlegg da ;)

Endret av Musty
Lenke til kommentar

Jeg satser på å sykle rundt 14 timer om dagen, altså blir det ikke mye tid til pauser hehe. Slik sett er jo fergen genial, da jeg kan ta spisepause samtidig som jeg forflytter meg. Planen er å være i Stockholm før Viking Line går til Turku rundt klokken 20:00 den 11. august, altså har jeg fire dager totalt. Da må jeg gjennomsnittlig dekke ca. 250km. per dag, eller 18km/t, noe som skulle være fullt mulig med mindre noe uforutsett oppstår eller jeg er i enda dårligere form enn jeg frykter :) (jeg jobber på båt og sykler som en gal på ergometersykkelen her, men det blir liksom ikke helt det samme...) Heldigvis har jeg godt utstyr, en splitter ny Kona Jake the Snake cyclocross og sidevesker, og lite bagasje. I tilfelle 250km. dagen er for mye har jeg også kjøpt en billett til kvelden den 12. august, slik at jeg har fem dager, 200km. om dagen, om det skulle være krise. Jeg har syklet en del langdistanse før, men aldri 1000km. i ett strekk. Den lengste turen var på 650km (med en gåen krank halve veien :wallbash:), så dette blir garantert en gøy utfordring. Jeg har vært på sjøen i fem uker og kjæresten min venter på meg i Finland, så motivasjonen skal det ikke stå på!

 

Angående soving så har jeg ikke med meg telt, men en lett sovepose (komfortabel ned til 12+ C hehe), grevling og liggeunderlag. Busskur og lignende fungerer ypperlig i tilfelle regn om natten. Ellers håper jeg selvfølgelig på fint vær, men nekter å sjekke værmeldingen. Sykle skal jeg uansett, og jeg finner tidsnok ut om jeg blir våt eller ikke ;)

 

Jeg skal skrive en liten post her etter turen om hvordan det har gått, så det er bare å sjekke innom etter den 12. august en gang dersom dere lurer.

 

EDIT: Her er nyeste versjon av ruten. Jeg sykler nord for Oslo og gjennom Arvika istedenfor å sykle E18, da jeg ser for meg at dette er en mer sykkelvennlig vei, pluss at jeg slipper å stresse meg gjennom Oslo. Jeg har gått i detalj og prøvd å minimere distanse på store veier, og det eneste stedet jeg tror er problematisk nå er mellom Karlstad og Örebro, hvor google.maps ikke har alternativer til E18 hele veien. Jeg tror likevel ikke dette blir noe problem, en lokal kartbok er vel alt jeg trenger. Nå gleder jeg meg!

 

EDIT2: Takk uansett Musty!

 

EDIT3: Jeg har lagt ved høydeprofilen til det nærmeste jeg kom ruten min uten at path profiler begynte å tulle seg. Jeg lurer på hvilken etappe som blir mest slitsom profile.cgi.png:p

Endret av Te'om
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...