Gå til innhold

Hvordan "strækker" jeg himmelen?


Anbefalte innlegg

Jeg er blevet bedt om at ændre et billede af et ørred-dambrug, så det kan bruges til baggrund til en poster. Målet er, at landskabet med dambruget skal danne nederste kant af posteren, og den blå himmel skal "strækkes", så den fylder resten (proportioner 95x134 på den færdige plakat). Problemet er, at der er for lidt blå himmel uden skyer foroven. Jeg kan klone nogle skyer bort, men det er SVÆRT at få den blå farve til at være jævn, og hvis jeg først kloner sky-stumper bort, og bagefter strækker det øverste stykke himmel opad med "scale tool", så bliver de mindste ujævnheder til store lodrette artifacts. Jeg har forsøgt at bruge blur og smooth osv til at fjerne disse artifacts, men det er ikke nemt at få pænt. Er der nogen, der kan give et par hints eller tricks?

 

(Jeg bruger GIMP 2.4.6 - hvis nogen har et tip fra Photoshop skal jeg forsøge at tilpasse det til Gimp... :))

post-80798-1215158722_thumb.jpg

Endret av MetteHHH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok vanskeligere enn som så. Å strekke himmelen så langt som trådstarter ber om er neppe mulig i GIMP. Er mulig i Photoshop, men da blir det veldig mye pirking. Det er et eller annet program laget for akkurat slike ting, men jeg kan ikke komme på hva det heter, dessverre.

Lenke til kommentar

enkleste må vel være å ta bildet på nytt, og samtidig ta et par tre bilder oppover med god overlapp for deretter å lime i sammen de nye bildene i et fotoredigeringsprogram.

itillegg er det grønnere og finere ute nå, enn da det bildet ble tatt.

 

evt. ta et par bilder av himmelen,for deretter justere fargene slik at de passer til bildet du har.

deretter lime isammen :)

Lenke til kommentar

Tak for svarene!

 

Jeg må prøve liquid rescale... har ikke rigtigt haft mod på at installere plug-ins til GIMP, da jeg ikke har nogen idé om hvordan man kompilerer... men jeg må vel forsøge det ved lejlighed. Jeg kan huske jeg læste om programmet her på akam da det kom ud.

 

Selvfølgelig var "tage et nyt billede" eller "erstat himmelen med en anden" nogle logiske forslag, men problemet var at jeg sad på arbejde, og en kollega havde bedt om hjælp til at lave baggrund til hendes poster - som skulle afleveres til print samme dag! Så derfor havde jeg kun adgang til Gimp, og kun det ene foto at arbejde med.

 

Men tak for hjælpen - næste gang er jeg bedre forberedt på sådan en opgave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...