Gå til innhold

BK: Bremsende Måke


Anbefalte innlegg

Her er et bilde jeg tok av en (av ca en million) måker som forsøket å få tak i noe fiskeslo etter en fisketur i påsken. Bildet er langt fra perfekt ifht fokus osv, men var det beste jeg fikk til etter å ha hatt D80en min i ca 48 timer, så bær over med meg angående det.

 

Det jeg gjerne vil ha tilbakemelding på er beskjæringen. Dette var i utgangspunktet et større bilde der måken var i midten, og horisonten skjev. Er dette en fornuftig måte å beskjære bildet på, eller burde jeg gjøre det på en annen måte?

 

post-69665-1215110389_thumb.jpg

 

Bildet er ikke gjort noe med ut over beskjæring, er den andre ting jeg kunne gjøre for å forbedre det? (Er ekstremnybegynner på bildebehandling, men veldig interessert i å lære...)

 

Edit:

 

Jeg slenger med et bilde til, som jeg er usikker på hvordan jeg skal beskjære, eller om det i det hele tatt er nødvendig. En lykkelig humle, som var så vennlig å fungere som modell for 25 bilder, hvorav ett ble brukbart.

 

post-69665-1215110670_thumb.jpg

 

Takker på forhånd for ev. tilbakemeldinger... :)

Endret av Janey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Måken ser ikke så verst ut. Liker hvordan vingene er.

Har hatt mitt D80 i ca 8 timer, men jeg tror jeg drøyer det litt før jeg legger ut noen bilde :D

Skjønner i alle fall at det er en del ting å sette seg inn i. Jeg er såvidt blitt kjent med "A", og tror jeg holder meg til det inntil jeg føler meg trygg nok, eller klar til å gå videre :)

 

Det er bare å fortsette med knipsingen ;)

Lenke til kommentar

He he..

Prøving og feiling fungerer godt for min del. Ikke vær redd for å eksperimentere.

 

Et lite tips som jeg har funnet nyttig: Hvis du ser bilder som andre har tatt, og som du liker, så forsøk å få med deg lukketid, blenderåpning og iso som de har brukt. Da kan du ha det i bakhodet når du er i lignende situasjoner selv. Da har du i alle fall et utgangspunkt for å treffe med litt mindre prøving og feiling.

 

En annen liten ting: Manuell fungerer fint dersom du tar deg litt tid. Lærer sinnsykt mye om det.

 

Tok litt tid før jeg også våget å legge ut bilder, men det er veldig lærerikt. Det er mange med peiling som gir gode tilbakemeldinger.

 

Og gratulerer med D80 - digg kamera!

Lenke til kommentar

Gratulerer med D80, begge to. Hadde det tidligere, knall kamera dere får mye nytte av.

 

Angående fuglen din, så ville jeg satset på høyere lukkertid. Hva bruker du her? 1/500 eller noe?

 

Beskjæringen er helt ok den, men jeg mangler et referansepunkt. Hva bremser den for?

 

Ellers så likte jeg bilde nr. 2 - flotte farger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...