Gå til innhold

Må liksom kristne være bundet av hele Bibelen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enten er du blitt feilinformert her, eller så lyver eller gjetter du.

Pass på at du siterer rett person, det var ikke _Zeke, men Sinsiew som sa dette i utgangspunktet.

 

Men det er ikke direkte feil å si at bibelen er omskrevet. Men det er ikke nøyaktig nok, bibelen inneholder oversettelses feil, og ting er utelatt. Så dagens utgave av bibelen er nok ikke helt lik det man finne i de gamle greske og hebraiske skriftene, men jeg tror ikke den avviker så mye i det store og hele, men i mange saker så er det jo detaljene som teller. Og det skal ikke mye til for å endre betydningen eller tolkningsmulighetene på noe, ett ord eller to er ofte nok.

Lenke til kommentar
Står det nokon plass i bibelen at det er guds ord? I så fall, kvar?

2Ti 3:16 All scripture is given by inspiration of God, and is profitable for doctrine, for reproof, for correction, for instruction in righteousness:

 

Paulus sier at jødene ble betrodd "Guds ord". Det er usannsynlig at dette snakker om andre tekster enn GT:

Rom 3:1-2 Hvad fortrin har da jøden? eller hvad gagn er det i omskjærelsen? Meget i alle måter; først og fremst det at Guds ord blev dem betrodd.

 

Paulus skrev Guds Ord:

Col 1:25 Whereof I am made a minister, according to the dispensation of God which is given to me for you, to fulfil the word of God;

 

Evangeliet er "Guds kraft":

Rom 1:16 For jeg skammer mig ikke ved evangeliet; for det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror, både for jøde først og så for greker;

 

osv.

 

Enten er du blitt feilinformert her, eller så lyver eller gjetter du.

Pass på at du siterer rett person, det var ikke _Zeke, men Sinsiew som sa dette i utgangspunktet.

Sorry _Zeke. Sånn er det når man ikke leser alle innleggene. Men påstanden trengtes likevel å bli besvart.

 

Men det er ikke direkte feil å si at bibelen er omskrevet. Men det er ikke nøyaktig nok, bibelen inneholder oversettelses feil, og ting er utelatt. Så dagens utgave av bibelen er nok ikke helt lik det man finne i de gamle greske og hebraiske skriftene, men jeg tror ikke den avviker så mye i det store og hele, men i mange saker så er det jo detaljene som teller. Og det skal ikke mye til for å endre betydningen eller tolkningsmulighetene på noe, ett ord eller to er ofte nok.

Oversetting er en annen sak. Markedet vrimler av ulike oversettelser. Noen prøver å "forenkle" språket, men dette blir en bjørnetjeneste, da forenkling også innebærer tolkning og utelatelser. Når jeg snakker om nøyaktighet, tenker jeg først og fremst på grunnteksten. Det finnes likevel oversettelser som er bra, f.eks. gamle King James Version.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Takk Tormund. Eg tok meg fridomen til å fastslege at Bibelen på nynorsk 1938-versjon er han eg synast er mest truverdig.

 

Demonstrasjon:

2 Tim 3,16-17

Heile skrifti er innanda av Gud og er gagnlege til lærdom, til yvertyding, til rettleiding, til uppseding i rettferd, 17 so gudsmennesket kann verta fullkome, dugleg til all god gjerning.

Lenke til kommentar
Enten er du blitt feilinformert her, eller så lyver eller gjetter du.

Pass på at du siterer rett person, det var ikke _Zeke, men Sinsiew som sa dette i utgangspunktet.

Sorry _Zeke. Sånn er det når man ikke leser alle innleggene. Men påstanden trengtes likevel å bli besvart.

 

 

Jeg kan vel si takk for rettelse, men uansett, Sinsiew tror jo på kristendommen, til tross for at han tror at det har skjedd så mange drastiske endringer med Bibelen og at flere av de var basert på egen vinning som motiv, så siden han fortsatt tror på denne boken, til tross for hans meninger om dens forandringer og lignende gjennom tidene, da er det på mange måter urelevant om det er sant eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Min personlige oppfatning er at kristendommen går ut på å ta imot gaven Jesus Kristus har tilbudt oss ved å ofre seg slik at vi kan bli tilgitt våre synder

 

Hvilke synder?

Arvesynden som vi urettmessig er blitt påført via kristendommens Adam & Eva-historie?

Eller våre egne synder som vi selv har utført i dag mot våre medmennesker, 2000 år etter at Jesus måtte bøte med livet for noe helt annet? Hvis Jesus har ofret seg for mine synder burde jeg dermed være fri for skyld, men det vet jo ikke alle de menneskene jeg har plaget gjennom livet. Altså, er det urimelig å anta at hva jeg driver med på søndager får følger for mitt personlige ansvar for mine medmennesker.

Lenke til kommentar
Jeg har et bedre spørsmål:

 

Dersom du følger bibelen ordrett i alle ting, handler du da i tråd med de verdiene og den moralen som kristendommen hevdes å stå for?

 

Nei, ikke i det hele tatt :p

 

-You should not let a sorceress live. (Exodus 22:17 NAB)

 

-If a man commits adultery with another man's wife, both the man and the woman must be put to death. (Leviticus 20:10 NLT)

 

-A priest's daughter who loses her honor by committing fornication and thereby dishonors her father also, shall be burned to death. (Leviticus 21:9 NAB)

 

-If a man is caught in the act of raping a young woman who is not engaged, he must pay fifty pieces of silver to her father. Then he must marry the young woman because he violated her, and he will never be allowed to divorce her.

(Deuteronomy 22:28-29 NLT)

 

-Slaves, obey your human masters in everything, not only when being watched, as currying favor, but in simplicity of heart, fearing the Lord. (Colossians 3:22 NAB)

 

- Anyone arrogant enough to reject the verdict of the judge or of the priest who represents the LORD your God must be put to death. Such evil must be purged from Israel. (Deuteronomy 17:12 NLT)

 

-Whoever sacrifices to any god, except the Lord alone, shall be doomed. (Exodus 22:19 NAB)

 

-Give no woman power over you to trample upon your dignity. (Sirach 9:2 NAB)

 

-All who curse their father or mother must be put to death. They are guilty of a capital offense. (Leviticus 20:9 NLT)

 

-A man or a woman who acts as a medium or fortuneteller shall be put to death by stoning; they have no one but themselves to blame for their death. (Leviticus 20:27 NAB)

 

Nei verden vill vært "helvete" , hadde alle fulgt bibelen.

Endret av Lafs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...