Gå til innhold

Mac med norsk tastatur


Anbefalte innlegg

Skal ha meg en billig mac til film-titting, tekstredigering, web og webdesign. Jeg går til apple store og finner den billigste macbooken jeg finner. 1gb ram, 120gb harddisk osv. Men jeg får bare valg mellom engelsk og spansk tastatur. Er det mulig å få tak i norsk tastatur til en hvit macbook?

 

Og en ting til: Kommer den billigste mac'en med det nyeste operativsystemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva i fanken... På apple shop (den engelske) så kostet den billigste mac'en 1099$ som er 5500 norske kroner. Hvorfor i helvete koster da den samme mac'en 8700kr i den norske butikken???

Jeg kan få en asus notebook med samme specs til halv pris!!!

Lenke til kommentar

I USA koster det $1100 for en MacBook ja.

Det du glemmer, er at dette er uten sales tax på omkring 10% (Den er lavere i enkelte stater, men 10% er et greit utgangspunkt)

Da ender vi på $1210.

Så slenger vi på Apple Care, for etter ett år er Apple sin Worldwide Guarantee gått ut.

Denne alene koster $250, og gjelder for 3 år.

I Norge får du 5 år med forbrukerkjøpsloven.

 

Så regnestykket vårt blir slik:

$1100

+ $250

+ $110 (sales tax)

+ $25

= $1485

 

Dette blir med dagens kurs 7,560.30 NOK, og så skal du betale 25% av dette til staten for å importere den, siden den går over grensen på 6000 NOK.

Dette blir 2268,09 NOK, og plutselig er vi over den norske prisen og vel så det.

 

Alt er ikke like billig som det ser ut som det er. :)

Lenke til kommentar
Toll må man ikke betale. Da dette her ikke er klær.

 

Mva. derimot, det må man betale.

 

Klestoll seriøst, har du bodd i en låve siden slutten på 1970-tallet. Det er nok svært lite klestoll i Norge skulle det være for å beskytte konfeksjonsfabrikker på vestlandet da? Er vel en år siden den industrien forsvant fra Norge og alle andre vestlige land annet enn i de prisklassene der kundene ikke lenger ser på pris.

 

Landbruksvarer som meieriprodukter, grønnsaker osv. derimot der finner du toll.

Lenke til kommentar
Toll må man ikke betale. Da dette her ikke er klær.

 

Mva. derimot, det må man betale.

 

Klestoll seriøst, har du bodd i en låve siden slutten på 1970-tallet. Det er nok svært lite klestoll i Norge skulle det være for å beskytte konfeksjonsfabrikker på vestlandet da? Er vel en år siden den industrien forsvant fra Norge og alle andre vestlige land annet enn i de prisklassene der kundene ikke lenger ser på pris.

 

Landbruksvarer som meieriprodukter, grønnsaker osv. derimot der finner du toll.

Eh?

Tar ikke du grundig feil når du kommer med en slik påstand? Sjekk tollvesenets oppdaterte og offisielle nettsted.

Å nei, jeg har ikke levd så lenge at jeg har opplevd å leve i en låve siden 1970-tallet, så ikke kom med slike latterlige angrep.

Det er svært mye klestoll, skjer hver eneste dag. Klestoll er som regel på 10,7% av varen(es) verdi. Om du da bestiller klær fra utlandet kan du regne med å betale 36% av det du ga for klærne inkludert frakt EKSTRA.

 

Hva mener du med "en" år siden? Mener du "et" år siden? Hvorfor da mene at jeg har bodd i en låve siden 1970-tallet?

Konfeksjonsfabrikker på vestlandet har jeg aldri hørt om.

 

De landbruksvarene kan godt være, men hvem privatimporterer slikt?

Endret av asbjohor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...