Gå til innhold

Lage ekstern batteripakke til laptop


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har tenkt litt på å prøve å lage en ekstern batteripakke til laptopen min, og har et par spørsmål rundt akkurat det.

 

Laptopen er av merke Clevo, og har et internt batteri på 65wh (4400mah / 14,8V). Dette batteriet varer ca. 2 timer ved vanlig bruk...noe som sikkert mange synes høres nok ut. Men jeg vil gjerne ha mer enn 2 timer, f. eks. ved lange togreiser/flyreiser osv. der man ikke har tilgang på stikkontakt. Men dette prosjektet er nok mest for morro skyld egentlig :D

 

Anyways...Jeg tenkte å kjøpe 36 stykker av disse batteriene, og koble dem sammen slik:

batteripakkerx7.png

Hvert av batteriene er på 2500 mah, og hele batteripakken blir på totalt 15000 mah * 22,2V = 333 wh, noe som bør holde ca. 10 timer. :p

 

Men så har jeg noen problemer her...

For det første regner jeg med at batteripakken ikke klarer å levere 20V spenning hele tiden. Spenningen vil nok variere litt avhengig av om batteriene er fulladete eller nesten tomme. Så spørsmålet er hvordan kan jeg sørge for at batteripakken konstant leverer 20V, uavhengig av ladenivå på batteriene, og uavhengig av strømmen som blir trukket? Har hørt noen si jeg kan bruke en spenningsregulator, stemmer dette? I så fall hvilken type?

 

For det andre, hvordan blir det med lading av batteripakken? Her er jeg helt blank :p noen ideer til hvordan man kan lade den opp? Bør jeg kanskje lage en egen lader også? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du tenkt å koble denne på pcen med vanlig "ladeplugg"?

 

og bare for å si fra.. jeg tviler på at du får med deg noe sånnt på flyet.

 

lagde meg en liten ekstra batteripakke til å lade mp3 spillern min opp med via usb kun med et 9v batteri, en LED, en Bryter, en microkontroller, en spenning og en strømregulator og denne fikk jeg ikke med meg inn på flyet.

 

om du klarer å lage et chassis som ser veldig profft ut med produktnavn og all et fabrikkprodukt har så går det sikkert greit men ikke regn med å få med deg dette på fly.

 

om en bitteliten lader til en mp3 spiller får folka i sikkerhetskontrollen til å tro at du føler for å blåse deg i lufta ombor på et fly så blir tror jeg de stopper det beistet der å.

 

bare sånn at du ikke gjør noe forgjeves =)

Lenke til kommentar

Altså, prosjektet ditt koster fort vekk 2000 kr +++ i bare deler. Det bør være nok til et par ekstra batterier du bare kan plugge rett i laptoppen din? Fra ebay eller lignende feks?

Evt er det halvparten av en Atom basert UMPC (Asus EEE, MSI Wind, Acer Aspire One), som gjør ca 6 timer med et 6 celle batteri :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Altså, prosjektet ditt koster fort vekk 2000 kr +++ i bare deler. Det bør være nok til et par ekstra batterier du bare kan plugge rett i laptoppen din? Fra ebay eller lignende feks?

Evt er det halvparten av en Atom basert UMPC (Asus EEE, MSI Wind, Acer Aspire One), som gjør ca 6 timer med et 6 celle batteri :)

Vell, 2000 kr er vell å ta i litt :p Totalt koster batteriene kun ca. 1000 kr inkl frakt har jeg regnet ut. Og evt. andre deler jeg trenger koster neppe mer enn 500 kr.

 

Et 333wh batteri for kun 1500 kr er vell ikke så verst, med hensyn til at et nytt 65wh batteri til denne laptopen koster 800 kr...

 

har du tenkt å koble denne på pcen med vanlig "ladeplugg"?

 

Ja, det stemmer...

 

Når det det gjelder flyreiser, så er ikke det noe stress. Reiser mest med tog og buss uansett :)

Lenke til kommentar
Altså, prosjektet ditt koster fort vekk 2000 kr +++ i bare deler. Det bør være nok til et par ekstra batterier du bare kan plugge rett i laptoppen din? Fra ebay eller lignende feks?

Evt er det halvparten av en Atom basert UMPC (Asus EEE, MSI Wind, Acer Aspire One), som gjør ca 6 timer med et 6 celle batteri :)

Vell, 2000 kr er vell å ta i litt :p Totalt koster batteriene kun ca. 1000 kr inkl frakt har jeg regnet ut. Og evt. andre deler jeg trenger koster neppe mer enn 500 kr.

Beklager, så ikke at det var prisen var for 2, og siden det er gratis frakt på DX kan man jo lett jukse seg under 200kr grensen for å unngå moms. Regnestykket blir dermed ganske anderledes ja.

Lenke til kommentar

Hva med en slik starthjelp for bil og en 12 Volts strømadapter til laptop'en? Batterikapasitet i bøtter og spann og såvidt jeg vet kan du komme under tusenlappen for begge tilsammen. Har sett førstnevnte på Biltema (klarte ikke å søke den opp i farten), sistnevnte kanskje på Clas Ohlson?

Lenke til kommentar
Hva med en slik starthjelp for bil og en 12 Volts strømadapter til laptop'en? Batterikapasitet i bøtter og spann og såvidt jeg vet kan du komme under tusenlappen for begge tilsammen. Har sett førstnevnte på Biltema (klarte ikke å søke den opp i farten), sistnevnte kanskje på Clas Ohlson?

 

Litt usikker på hva du mener med "starthjelp for bil". Jeg har nok ikke vært bort i noe sånt ettersom jeg ikke har bil enda... :p

 

Tror du kan finne en laptoplader som går på 12V som vil gjøre jobber. Eneste kravet er at laderen takler innspenning på 11 til 16,8V. (4 celler i serie) Mulig følgene lader fra DX kan gjøre nytten:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8791

 

 

space

Ja, det kunne vært en mulighet...Eneste problemet er at denne laderen kun tåler 90W, og laptopen kan trekke opptil 130W. Så jeg vil i så fall trenge lader med samme egenskaper, men som tåler opptil 130W.

Lenke til kommentar

"Starthjelp" er en batteripakke som kan brukes til å starte bilen hvis bilbatteriet er flatt. En slik en er vanligvis utstyrt med sigarettenneruttak, så da har du en 12 Volts batteripakke med rikelig kapasitet (det er ikke lite strøm som skal til for å starte en bil!).

Endret av ventle
Lenke til kommentar
"Starthjelp" er en batteripakke som kan brukes til å starte bilen hvis bilbatteriet er flatt. En slik en er vanligvis utstyrt med sigarettenneruttak, så da har du en 12 Volts batteripakke med rikelig kapasitet (det er ikke lite strøm som skal til for å starte en bil!).

Det er vel faktisk ganske lite strøm som skal til for å starte en bil... riktig at det går mye strøm i det øyeblikket du vrir på nøkkelen men det er bare noen sekunder, en start på en vanlig bil vil vel ikke trekke mere enne 2-3 Wh. En start-hjelp kan sikkert gi flere starter, men jeg tviler på at den er gunstig for lang tids drift...

Lenke til kommentar

...Nå er da heller ikke Wh en måleenhet for strøm, men for samlet energi (arbeid) ett batteri kan levere/lagre. Strøm måles i ampere, og uansett hvordan du snur og vender på det, skal det mye til (i området noen hundre ampere) for å starte en bil.

 

Alle andre batterier enn laptop-batterier oppgir vanligvis kapasiteten i Ah (amperetimer), og jeg husker ikke nøyaktig, men mener Biltemas starthjelp hadde en kapasitet mellom 15 og 20 Ah. Så jeg kan ikke se noen god grunn til at denne skulle være dårligere egnet enn ett hvilket som helst annet batteri til dette formålet. Eller sitter du på informasjon som skulle tilsi dette?

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at batteriet ikke vil fungere, da disse laptopbatteriene ofte må autentisere ovenfor laptoppen de kobles til. Hvis du bare skal koble deg rett på pluss- og minus-terminalen vil ikke laptoppen klare prate med batteriet og antagelig koble batteriet vekk.

 

Les mer om "smart battery" og autentisering av slike.

Lenke til kommentar

Det har du rett i, men planen til trådstarter var å plugge dette køstom-batteriet i den pluggen der man setter strømadapteren, og ikke i batteribrønnen (hvis du leser hele tråden kommer det blant annet frem at det interne batteriet er på 14,8 Volt, mens den hjemmelagde batteripakken skal levere 20 Volt, altså det samme som strømadapteren).

 

Det største problemet jeg ser med den løsningen trådstarter presenterte i førsteposten, er lading av denne saken. Skjønt er det ikke verdens største hokus-pokus hvis du har grunnleggende elektronikkunnskaper - såvidt jeg husker skal Li-Ion batterier lades med en konstantstrømkilde til de er fulle, og så kan man bruke en spenningsføler til å avslutte ladningen (spenningen over en Li-Ion celle synker litt når cellen er fulladet).

Lenke til kommentar

Kjøpte disse når jeg skulle på sommerferie i år:

Black & Decker BDV012 (starthjelp)

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=40529603

998kr

 

Batterieliminator for laptop.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=23379054

398kr

 

utvider brukstiden på laptopen betraktelig. husker ikke hvor lenge tid det ble snakk om i midt tilfelle. men den fungerte kjempeflott til det jeg skulle bruke den til. eneste er at det virker som blackanddecker'n faller litt i kapasitet når den ikke er i bruk eller i ladern.

Endret av ThorB
Lenke til kommentar
Det har du rett i, men planen til trådstarter var å plugge dette køstom-batteriet i den pluggen der man setter strømadapteren, og ikke i batteribrønnen (hvis du leser hele tråden kommer det blant annet frem at det interne batteriet er på 14,8 Volt, mens den hjemmelagde batteripakken skal levere 20 Volt, altså det samme som strømadapteren).

 

Aha, det bør jo fungere ganske greit.

 

Det største problemet jeg ser med den løsningen trådstarter presenterte i førsteposten, er lading av denne saken. Skjønt er det ikke verdens største hokus-pokus hvis du har grunnleggende elektronikkunnskaper - såvidt jeg husker skal Li-Ion batterier lades med en konstantstrømkilde til de er fulle, og så kan man bruke en spenningsføler til å avslutte ladningen (spenningen over en Li-Ion celle synker litt når cellen er fulladet).

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale å prøve lade Li-Ion celler på egenhånd om du ikke vet hva du driver med ;) Greieste måtte vel være å lage noe som enkelt kan kobles til en helt vanlig lader.

 

Edit: Ops, _fraråde_ å lade Li-Ion på egenhånd.

Endret av hce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...