Gå til innhold

Konsertfotografering - blits og fokus.


Anbefalte innlegg

Vet ikke hvilket crop format du mener på, men jeg anser både 105mm og 180mm for telelinser.

Og Canon 500D er en Nærlinseforsats/macroforsats/vidvinkelforsats eller noe i den dur.

 

edit: den er forresten ikke egnet til konsertfotografering, men det kan 105mm være, særlig på fullformat

Endret av arela
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Her kommer noen nye spørsmål. Dette begynner å bli litt "off topic" men jeg har fått svar på det jeg i utgangspunktet lurte på så da bruker jeg denne tråden til nye spørsmål for å holde forumet ryddig. Det aller meste gjelder konsertfotografering, derfor har jeg endret emnetittelen til "Konsertfotografering" slik at tittellen samsvarer med innholdet :)

 

1. Noen som har lyst til å gjøre rede for generell bruk av blits, eventuelt vise til noen nyttige kilder på nett om akkuratt dette? Jeg har sett at enkelte bruker blits under konserter, der de vender blitsen mot en "hvit reflektor" - ellernoe. For meg føles det feil å bruke blits under konserter da det ødelegger for den stemningen som scenelyset gir. Men siden jeg ikke helt vet hvilke andre muligheter det finnes med ekstern blits spørr jeg likevel: har jeg ingen bruk for blits under konsertfotografering?

 

2. Jeg har nå prøvd litt konsertfotografering med Canon 50mm f/1.4 og er svært fornøyd! Det jeg lurer litt på er ulik bruk av autofokus og målemetode. Er litt usikker på om jeg foretrekker AI FOCUS eller AI SERVO til konserter der artistene er i en del bevegelse. Jeg kan forskjellen i teorien men klarer ikke helt å se fordelene og ulempene når jeg prøver det i praksis. Jeg har også tre forskjellige valg på mitt canon 350 når det gjelder målemetode, kan noen forklare meg forskjellen?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt blits på konserter, men da bare små konserter med ungdommelige amatørband som ikke gjør noe av å blitses i trynet. Da har jeg hatt den montert rett på kameraet, gjerne med en diffusor, og sikta den rett på motivet. Har satt hvitbalansen på tungsten eller noe annet uventa noe for å få et litt sprøtt lys. Noen ganger funker det, andre ikke. Som oftest vil du nok helst prøve å fange lyset som det er, men det skader jo ikke å ha en blits i bakhånd. Men jeg jeg ville heller ikke kjøpt den bare for konsertbruk. Du trenger i alle fall ikke å gå helt strobist på konserter :)

 

EDIT: tipper at målemetodene er spot, center weighted og matrix? Er i alle fall det de kaller det på Nikoner, så du har nok noe tilsvarende.

 

Matrix er det nyeste og hotteste, og måler lyset i hele bildet for å få et lys hvor for- og bakgrunn er godt balansert. Du vil skjelden, hvis i det hele tatt, bruke matrix på en konsert..

 

Center weighted er min favorittmålemetode, men det er nå subjektivt. Den har et selvforklarende navn, den måler vektlegger primært midten av bildet. Denne er bra for konserter, det sammer er spot. Spot måler lyset i en bitteliten bit av bildet, typisk de midterste ~5% av området i søkeren.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Jeg har brukt blits på konserter, men da bare små konserter med ungdommelige amatørband som ikke gjør noe av å blitses i trynet. Da har jeg hatt den montert rett på kameraet, gjerne med en diffusor, og sikta den rett på motivet. Har satt hvitbalansen på tungsten eller noe annet uventa noe for å få et litt sprøtt lys. Noen ganger funker det, andre ikke. Som oftest vil du nok helst prøve å fange lyset som det er, men det skader jo ikke å ha en blits i bakhånd. Men jeg jeg ville heller ikke kjøpt den bare for konsertbruk. Du trenger i alle fall ikke å gå helt strobist på konserter :)

 

EDIT: tipper at målemetodene er spot, center weighted og matrix? Er i alle fall det de kaller det på Nikoner, så du har nok noe tilsvarende.

 

Matrix er det nyeste og hotteste, og måler lyset i hele bildet for å få et lys hvor for- og bakgrunn er godt balansert. Du vil skjelden, hvis i det hele tatt, bruke matrix på en konsert..

 

Center weighted er min favorittmålemetode, men det er nå subjektivt. Den har et selvforklarende navn, den måler vektlegger primært midten av bildet. Denne er bra for konserter, det sammer er spot. Spot måler lyset i en bitteliten bit av bildet, typisk de midterste ~5% av området i søkeren.

 

Beklager at det tok så lang tid før det kom en kommentar til innlegget ditt, men bedre sent enn aldri. Jeg klarte ikke helt å forbinde matrix, center weighted og spot med instillingene på kameraet mitt (fordi det kun er illustrert med bilder på kameraet), derfor har jeg prøvd å finne ut av det før jeg svarte, også ble det glemt bort litt. Men nå har jeg funnet det så da ble jeg litt opplyst her :) Takk for kort og fin forklaring..

Endret av Taxxi
Lenke til kommentar

Mine erfaringer med konsertfotografering er som følger..

 

Centermåling, objektiver med så stor blender som mulig.

Bruker 50mm 1,4 og 85mm 1,4 (kommer an på hvor nært jeg er det jeg skal fotografere)

 

Bltz bruker jeg veldig sjedent. Kun hvis det er innendørs med svak belysing, og da kun inderekte trådløs blitz , der blitzen peker i taket eller mot en passende hvit overflate

 

Har noen fotoeksempler fra utendørs konsert tatt med 85mm 1,4 her

 

ps..Har du vurdert å gå over til Nikon D300? Har markedets beste ISO egenskaper i DX formatet.

Lenke til kommentar
Mine erfaringer med konsertfotografering er som følger..

 

Centermåling, objektiver med så stor blender som mulig.

Bruker 50mm 1,4 og 85mm 1,4 (kommer an på hvor nært jeg er det jeg skal fotografere)

 

Bltz bruker jeg veldig sjedent. Kun hvis det er innendørs med svak belysing, og da kun inderekte trådløs blitz , der blitzen peker i taket eller mot en passende hvit overflate

 

Har noen fotoeksempler fra utendørs konsert tatt med 85mm 1,4 her

 

ps..Har du vurdert å gå over til Nikon D300? Har markedets beste ISO egenskaper i DX formatet.

 

Takk for nyttig informasjon. Jeg har hvertfall vurdert nytt kamerahus men har ikke hatt noe spesielt i tankene så jeg setter pris på tips. Men nå har jeg nylig gått til innkjøp av canon 50mm 1.4 som jeg har testet ut på noen konserter og er svært fornøyd. Bytter jeg til Nikon må jeg vel bytte objektiv også?

Lenke til kommentar
Ikke for å si et vondt ord om D300 og Nikon, men at de trolig er markedsledere på støy i APS formatet for øyeblikket, er neppe nok til å begrunne et systembytte. Før eller senere kommer nok Canon til å svare og da blir kanskje situasjonen motsatt.

`

Og hva med at Nikkor obkejtiv er stort sett regnet som skarpere enn Canons tilsvarende?

(bortsett fra i rimeligere klasser)

 

Nikon 50mm 1,4 er regnet som litt skarpere enn Canons 50mm 1,4

 

Nikon:

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...oduct/96/cat/12

 

Canon:

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/140/cat/10

 

Kamerahus kommer og går, Obkejtiver består.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...