Gå til innhold

Kan brannmenn kjøre ambulanse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brannmenn har jo kompetanse for å kunne kjøre utrykningskjøretøy, så teoretisk er det mulig at de kan kjøre en ambulanse. Men hvordan det fungerer i virkeligheten vet jeg ikke, brannmenn er jo ikke trent opp i det samme som feks en ambulansearbeider.

De kan sikkert kjøre ambulansen, men det er ikke mye hjelp i dem ved en akutt ulykke for eksempel.

Lenke til kommentar
Brannmenn har jo kompetanse for å kunne kjøre utrykningskjøretøy, så teoretisk er det mulig at de kan kjøre en ambulanse.

Kommer langt med førerkort klasse B. Jeg skulle nok klart å KJØRE en ambulanse. Haha.

 

For å kommentere saken tror jeg svaret er nei, som mange andre har sagt.

Dagens ambulansesjåfører driver førstehjelp på et høyt niva som nesten får dem til å virke som proffe leger.

Før i tiden heiv de bare skrotten inn baki og feis avsted til sykehuset, mens behandling i sykebilen har fått mye mer fokus nå. Poenget mitt er hvertfall at ambulansearbeider ikke er et ufaglært yrke, som blir poengtert av innlegget til ^Th0mas^ om nye regler.

Brannmenn har vel også ganske mye fokus på førstehjelp i læretiden sin, men jeg tror ambulansesjåførene ligger et kvantesprang over.

Lenke til kommentar
Brannmenn har jo kompetanse for å kunne kjøre utrykningskjøretøy, så teoretisk er det mulig at de kan kjøre en ambulanse.

Kommer langt med førerkort klasse B. Jeg skulle nok klart å KJØRE en ambulanse. Haha.

 

Nesten litt usaklig innlegg ;) Alle med førerkort klasse B skal nok greie å kjøre en ambulanse. Men en ambulanse i tjeneste derimot... :)

Det er mange uten fagbrev eller relevant utdanning, som dere nevner, som kjører ambulanser, men det er fordi de har gjort det leeeenge, før de nye reglene om utdanning etc begynte å komme :)

Lenke til kommentar

Brannmenn må gjerne kjøre en ambulanse, og de innhar kompetansen for å føre et utrykkningskjøretøy.

 

Derimot så har ikke den allmenne brannmann den kompetansen som kreves for å kunne jobbe som ambulansepersonell og bedrive behandling av pasienter.

 

I enkelte distrikter så er det mulig at man har brukt brannmenn som 2.mann på ambulanser, men regner med at de aktuelle brannmennene har hatt et vikarkurs på linje med andre vikarer i ambulansen. Så lenge en av de 2 på ambulansen har fagbrev så vil jeg tro at enkelte distrikter vil tilltate dette dersom det er spørsmål om enten å ha en brannmann som 2.mann (sjåfør og assistent) på ambulansen enn å ikke ha en ambulanse i tjeneste i det hele tatt.

 

Det er per i dag enkelte steder hvor ambulanser bemannes med personell som har alt for liten kompetanse i forhold til kravene, men i de aller fleste tilfellene så er dette en nødløsning og de kjører som 2.mann på bilen. Men i hovedsak så skal man ha fagbrev eller en kompetanse som tilsvarer det såkalte NOU 1976:2-kurset eller høyere.

Endret av thomas_c24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...