Gå til innhold

BK: Tjeld i flukt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

fint bilde i serien om tjelden.

eneste som kan trekke (og da sier jeg kan) er fjærene nederst på vingen. ser jo ut som skjell det der. :hmm: men det er nok noe med lyset.

 

men har et spørsmål hvor du har tatt bildene dine. er det på et reservat, siden den er merket?

 

igjen, bra fanget :thumbup:

Lenke til kommentar

Histogrammet utvidet seg under konvertering til sRGB, og skapte noen få utbrente områder - bare sjekk PS.

 

Ser ikke på oppskarpingen som overdrevet. Bildet er kuttet en del ja, er vel rundt 40% utsnitt du ser her. Nei, billedkvaliteten er ikke lik det forrige bildet. Det forrige er såvidt beskjært, da var jeg på under 6 meters avstand. Her er avstanden mye lengre, fordi tjelden har denne stillingen i luften før den svinger brått sidelengs, faller i høyde og "sveiper" over vannflaten. Jeg vil tippe av jeg er rundt 11-13 meter unna her. Bildet som er tatt 1/8sek senere er tjelden avbildet nesten rett fra siden, og fjellet i bakgrunnen dekker nesten hele bildet. Så, for å avbilde en slik positur på en tjeld må man enten ha lengre brennvidde enn 300mm, eller beskjære (slik jeg har gjort). Det gjør at det tekniske billedkvaliteten ikke blir optimal, men i mine øyne er den fortsatt brukbar.

 

Off, ikke si jeg må legge det ved som vedlegg? Baah!

Lenke til kommentar
men har et spørsmål hvor du har tatt bildene dine. er det på et reservat, siden den er merket?

Resvervat? Nei, overhodet ikke. De aller fleste fugler blir ringmerket - måker, tjeld, havørn og gråspurv. Fuglen er avbildet på Os like utenfor Bergen. Fuglen er vill, og alt annet enn tam. Relativt tillitsfull er den blitt, men det krever både tålmodighet og kunnskap for å komme 6 meter unna en vill (ikke-skadet) tjeld.

Lenke til kommentar
Fint, jeg gjør det fra nå av.

Det er bra, så slipper du alt peset.

 

Så over til bildet ditt. Jeg kan være enig at det selv litt vel oppskarpet ut, men bortsettt fra det har jeg ikke noe å utsette på det.

 

Du har en fin diagonal, flott utrykk på fuglen og fin diffus bakgrunn.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...