Gå til innhold

Min journey til å bli en bedre fotograf


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg så på endel av bildene dine fordi det er søndag, og jeg kjeder meg ekstra.

 

Du må gå mye nærmere når du tar bilder av fotball. Og ender. Itillegg må du justere inn riktig når du tar bilder av folk i sollys, eller får du falmete bilder. Begynn med å gå nærmere. Gå først så nærmt at det er ubehagelig, og så går du litt til. Særlig når du skal ta bilder av folk du kjenner, fotball, og ender.

 

jeg så ikkje mange gode bilder på sidene dine, men det er jo naturlig siden du nettopp har startet.

 

Med å leke deg fremover, lærer du stadig nye ting.

Endret av aksjetrading
Lenke til kommentar
Har lastet opp noen bilder nå :)

takk for tilbakemelding.

 

Kan jeg legge inn flere bilder underveis her, el. må jeg opprette ny tråd for hver gang jeg ønsker kritikk på noe?

 

itillegg til å ta bildene, er det veldig smart å etterbehandle dem. jeg kjenner ikkej sony, men nikon sine bilder er på langt nær så etterbehandlet av kamera, som bildene blir med et lite point and shot kamera.

 

Når du tar bilder av ender, bør du gjøre det når det er overskyet, og ikkje i kraftig sol. Jeg er selv totalthektet på disse dyrene, og er mest fasinert over når de slåss om maten. Men som jeg skrev, gå mye mye nærmere. zoom mer inn, og skaff deg om nødvendig et stativ. Det kommer du til å ha brukt for overalt. Særlig om du har litt mindre god optikk, noe som er trolig siden du har kit objektivet.

Lenke til kommentar
Har lastet opp noen bilder nå :)

takk for tilbakemelding.

 

Kan jeg legge inn flere bilder underveis her, el. må jeg opprette ny tråd for hver gang jeg ønsker kritikk på noe?

 

itillegg til å ta bildene, er det veldig smart å etterbehandle dem. jeg kjenner ikkej sony, men nikon sine bilder er på langt nær så etterbehandlet av kamera, som bildene blir med et lite point and shot kamera.

 

Når du tar bilder av ender, bør du gjøre det når det er overskyet, og ikkje i kraftig sol. Jeg er selv totalthektet på disse dyrene, og er mest fasinert over når de slåss om maten. Men som jeg skrev, gå mye mye nærmere. zoom mer inn, og skaff deg om nødvendig et stativ. Det kommer du til å ha brukt for overalt. Særlig om du har litt mindre god optikk, noe som er trolig siden du har kit objektivet.

 

Hva mener du med etterbehandle bilder? Mener du legge dem i Photoshop f.eks og gjøre endringer man ønsker der?

 

Hva mener du med kit objektiv?

 

 

Lenke til kommentar

Først grattis med nytt kamera og håper du får mye morro med det ! :)

 

Når det gjelder bildene du har lagt ut er de nok ikke noe mere for meg en tilfeldig snapshots uten altfor mye tanke bak kansje ?

Teknisk så har du truffet sånn ganske bra med skarphet og fokus. Men ellers gir ikke bildene meg så mye.

 

Å ja du bør lage nye tråder for forskjellige bilder. Men ikke post så mange som 3. Prøv heller å finn 1 bilde og post det. Du får ofte mere feedback da.

 

Ellers ønsker jeg deg velkommen til bildekritikken og håper du ser igjennom endel poster før du poster for mye her med engang. På denne måten får du en følelese av hvordan det fungerer her og du får også endel ideer og ser hvordan andre tar bilder.

Lenke til kommentar

I de siste timene har jeg lest litt om fotografering rundt på Internett og sett flere proffe bilder. Jeg tror jeg har lært litt allerede :) blir spennende å se fremover.

 

Men synes dere kamera er grei? Betalte 10 000 for denne. Kunne jeg fått noe mye bedre for samme summen?

Lenke til kommentar

Jeg la det på brystet bilde nr.3. Du viser ferdigheter hva komposisjonen angår og jeg kunne sikert nevnt i fleng alle reglene du lyder under altså spesielt bilde nr.3 som er best av de tre. Bilde nr 2 har også flott komposisjon selv om du kunne fått med deg hele kreket! Da hadde det ikke blitt noe å henge seg opp i og som trekker ting ned ett-par hakk. Moralen her er viser du svakheter så lett så rammler ofte alt isammen som ett korthus for deg. For det som driver deg vider er nok å mestre og utøve skills. Bilde nr 1 kan jeg ikke skrive noe om siden jeg ikke kjenner noe til denne stilarten selv! Men takk for bilde nr 3 det var skikkelig rock'en roll :new_woot:

Lenke til kommentar

De bildene du har lagt ut er strengt tatt ikke noe å hoppe i taket for. Jeg ser hvorfor du har valgt motivene, men du mangler litt erfaring og går på noen brølere. Mitt tips blir derfor følgende:

 

Før du trykker utløseren helt ned må du ta en kikk rundt kantene i søkeren! Hvis det er noe der som ikke hører hjemme i bildet, må du rekomponere og få det vekk. Et godt eksempel på dette er det hvite rekkverket nede til venstre i bilde 1. Dersom det er noe som er kappet vekk, som skulle vært med, må du rekomponere og få det med. Her er eksempelet poten og halen til stakkars, amputerte pus i bilde 2.

 

Gjennomfører du dette fremover, vil bildene dine bedre seg mye. Når "ting og tang" som forsvinner inn og ut av bildet er borte, kan du konsentrere deg om resten av komposisjonen og tenke på hvordan motivet er plassert i bildeflaten. Der er det mye gøy å ta tak i, og det tar vi på neste bilde du legger ut!

 

Stå på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...