Gå til innhold

Test: Nokia 6220 Classic


Anbefalte innlegg

Gjennom testen stiger mitt inntrykk av denne telefonen. Så kommer konklusjonen hvor det bl.a. skrives at en må klare seg med dårlig lyd i telefonen. Kan den som utførte testen utdype dette. Det står ikke noe om lyd/samtalekvalitet i hele testen før det kommer som en liten setning i konklusjonen. Samtalekvaliteten er viktig for en telefon.

 

Jeg kan rapportere om at jeg opplever markant susing i bakgrunnen når jeg skal snakke i telefonen, men dette var jo under middels talekvalitet som det står i testen! Hvis det skal være sånn, strider det etter min tolkning av Forbrukerkjøpsloven, med lovverket. Utdrag fra Forbrukerkjøpsloven: "Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen... b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper." Når man betaler 3000 for en telefon, bør man kunne forvente anstendig talekvalitet i 2008!! :mad: Enig??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjennom testen stiger mitt inntrykk av denne telefonen. Så kommer konklusjonen hvor det bl.a. skrives at en må klare seg med dårlig lyd i telefonen. Kan den som utførte testen utdype dette. Det står ikke noe om lyd/samtalekvalitet i hele testen før det kommer som en liten setning i konklusjonen. Samtalekvaliteten er viktig for en telefon.

 

Jeg kan rapportere om at jeg opplever markant susing i bakgrunnen når jeg skal snakke i telefonen, men dette var jo under middels talekvalitet som det står i testen! Hvis det skal være sånn, strider det etter min tolkning av Forbrukerkjøpsloven, med lovverket. Utdrag fra Forbrukerkjøpsloven: "Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen... b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper." Når man betaler 3000 for en telefon, bør man kunne forvente anstendig talekvalitet i 2008!! :mad: Enig??

 

 

 

Helt klart. Men det man i alle fall burde forvente, er at de som tester mobiltelefoner ikke bagatelliserer feil og mangler hos favorittprodusenten, men trekker så det monner når telefonen har vesentlige feil/mangler. Og det at man ikke oppnår tilfredsstillende lyd under tale, så er dette den mest vesentlige feil ved en telefon. Den er jo først og fremst ment for å ringe og gjennomføre en samtale med andre. At den kan ditt og datt, blir vel uvesentlig, så lenge den ikke oppfyller et minstekrav angående lydkvalitet ved tale. Men hva gjør amobil, jo: bagatelliserer problemet, og gir den en 5-er og anbefalt stempel. Her hadde det kanskje vært på sin plass med en advarsel? Hvis du skal bruke telefonen til å ringe med, så styr unna?? :no::no::no:

Lenke til kommentar
Gjennom testen stiger mitt inntrykk av denne telefonen. Så kommer konklusjonen hvor det bl.a. skrives at en må klare seg med dårlig lyd i telefonen. Kan den som utførte testen utdype dette. Det står ikke noe om lyd/samtalekvalitet i hele testen før det kommer som en liten setning i konklusjonen. Samtalekvaliteten er viktig for en telefon.

 

Jeg kan rapportere om at jeg opplever markant susing i bakgrunnen når jeg skal snakke i telefonen, men dette var jo under middels talekvalitet som det står i testen! Hvis det skal være sånn, strider det etter min tolkning av Forbrukerkjøpsloven, med lovverket. Utdrag fra Forbrukerkjøpsloven: "Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen... b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper." Når man betaler 3000 for en telefon, bør man kunne forvente anstendig talekvalitet i 2008!! :mad: Enig??

 

 

 

Helt klart. Men det man i alle fall burde forvente, er at de som tester mobiltelefoner ikke bagatelliserer feil og mangler hos favorittprodusenten, men trekker så det monner når telefonen har vesentlige feil/mangler. Og det at man ikke oppnår tilfredsstillende lyd under tale, så er dette den mest vesentlige feil ved en telefon. Den er jo først og fremst ment for å ringe og gjennomføre en samtale med andre. At den kan ditt og datt, blir vel uvesentlig, så lenge den ikke oppfyller et minstekrav angående lydkvalitet ved tale. Men hva gjør amobil, jo: bagatelliserer problemet, og gir den en 5-er og anbefalt stempel. Her hadde det kanskje vært på sin plass med en advarsel? Hvis du skal bruke telefonen til å ringe med, så styr unna?? :no::no::no:

 

Nå ble jeg faktisk litt i tvil her... Mobilen.no skriver at "lydkvaliteten under samtaler er god", og Aftenposten.no nevner ikke noe om dårlig eller middels lydkvalitet i sin test. Det er antagelig min telefon det er noe galt med da... Alikevel: hadde Amobil vært mer klare på hva de mente med "lydkvalitet under gjennomsnittet" i denne testen hadde jeg kanskje slippet å skrive disse postene... :hrm:

Lenke til kommentar

ingen susing i min Nokia 6220c..

 

må kansje smette inn samtidig at jeg er mere fornøyd med denne enn N82 (mitt synspunkt da)..denne er markant raskere synes jeg + bedre batteri. Plast + dårlig design? Ja det har N82 også..den knaket det mere i enn denne også!!

Lenke til kommentar
ingen susing i min Nokia 6220c..

 

må kansje smette inn samtidig at jeg er mere fornøyd med denne enn N82 (mitt synspunkt da)..denne er markant raskere synes jeg + bedre batteri. Plast + dårlig design? Ja det har N82 også..den knaket det mere i enn denne også!!

 

 

Jeg har en 3120, og den ligner mye på 6220 i form og materialer. Og min 3120 knirker som faen!

Lenke til kommentar
Som vanlig glemmer Amobil gøyale finesser i sine tester. 6220-en har stilige blå LED lys, et for GPS-en, et for kameraet og et rundt navigasjonsknappen. Se video her

 

Funfact!

 

 

Kuult!! Det er en del år siden jeg var fjortis (omtrent da USA gikk ut av Vietnam) men jeg likte de lysa :)

 

Kunne godt tenkt meg en 6220, men er mest innstilt på å gå for en mobil med wlan neste gang.

Lenke til kommentar

Leste dette på Din Side. Hvis dette stemmer, er det jo mildt sagt en skandale, og anbefaltstemplet må fjernes omgående.

 

LIGG UNNA !, Denne telefonen vil koste svært mye penger! Du kjøper den ikke, bare leasing

 

av jonassen 1 time siden varsle

Her har Nokia gjort noe de sikkert tror selv er et skikkelig "sikkerstikk". Problemet er vel heller at kundene som forsøker å kjøpe telefoner med Nokia Maps, fort vil føle seg grundig lurt.Nokia har nemlig sluttet å selge telefonene med full tilgang, for GPS systemet som er innebygd må betales årlig leie for. Og i tillegg har de delt opp verden i flere soner, som gjør at du må kjøpe tilgang til flere soner dersom du f.eks reiser mellom Europa og USA og ønsker å bruke navigasjon begge steder. Navigasjon vil koste ca kr 3.000 pr år i leie til Nokia, og den prisen må betales hvert eneste år, og kommer i tillegg til kjøpet av telefonen. så over en periode på 5 år, så vil altså telefonen koste ca kr 18.000 totalt i innkjøpspris. Disse pengene går rett inn til Nokia, og du må betale både abonnement til nettleverandør i tillegg.så sorry, denne telefonen koster så mye penger at jeg tror kundene vil velge andre merker. Nokia Maps, er rett og slett ikke annet enn en forsøk fra Nokia på å etablere et sugerør rett ned i bankkontoen til den enkelte kunde som kjøper Nokia. FYSJOM! Nokia forsøker å lure kundene !!!

Lenke til kommentar
Leste dette på Din Side. Hvis dette stemmer, er det jo mildt sagt en skandale, og anbefaltstemplet må fjernes omgående.

 

LIGG UNNA !, Denne telefonen vil koste svært mye penger! Du kjøper den ikke, bare leasing

 

av jonassen 1 time siden varsle

Her har Nokia gjort noe de sikkert tror selv er et skikkelig "sikkerstikk". Problemet er vel heller at kundene som forsøker å kjøpe telefoner med Nokia Maps, fort vil føle seg grundig lurt.Nokia har nemlig sluttet å selge telefonene med full tilgang, for GPS systemet som er innebygd må betales årlig leie for. Og i tillegg har de delt opp verden i flere soner, som gjør at du må kjøpe tilgang til flere soner dersom du f.eks reiser mellom Europa og USA og ønsker å bruke navigasjon begge steder. Navigasjon vil koste ca kr 3.000 pr år i leie til Nokia, og den prisen må betales hvert eneste år, og kommer i tillegg til kjøpet av telefonen. så over en periode på 5 år, så vil altså telefonen koste ca kr 18.000 totalt i innkjøpspris. Disse pengene går rett inn til Nokia, og du må betale både abonnement til nettleverandør i tillegg.så sorry, denne telefonen koster så mye penger at jeg tror kundene vil velge andre merker. Nokia Maps, er rett og slett ikke annet enn en forsøk fra Nokia på å etablere et sugerør rett ned i bankkontoen til den enkelte kunde som kjøper Nokia. FYSJOM! Nokia forsøker å lure kundene !!!

 

hehe ikke nødvendigvis.. kan være det er andre positive sider som gjør at den fortjener Anbefalt stemplet.. Den har jo forsatt GPS mottager så man kan vell installer andre GPS programmer? det er jeg litt usikker på..

 

Men vist det stemmer at det koster 3000 pr. år for og ha GPS så er det jo kriminelt.. det er jo rådyrt..

Lenke til kommentar
[

 

hehe ikke nødvendigvis.. kan være det er andre positive sider som gjør at den fortjener Anbefalt stemplet.. Den har jo forsatt GPS mottager så man kan vell installer andre GPS programmer? det er jeg litt usikker på..

 

Men vist det stemmer at det koster 3000 pr. år for og ha GPS så er det jo kriminelt.. det er jo rådyrt..

 

 

Det som omtales er i verste fall da. Man kan jo betale for kortere perioder. Dessuten er det ikke særlig realistisk å regne 5 år fram i tid. Det er jo svært lenge i mobilverdenen. Ja, GPS-verdenen for den saks skyld. Så ikke tenk på det!

 

Det skal gå fint å installere andre GPS-programmer, så lenge dette dreier seg om en smarttelefon. Man har f.eks Ton Tom, Garmin, Navigon og Wayfinder.

Lenke til kommentar
At man må betale for å kunne bruke GPS, er jo helt uhørt! Har man kjøpt en telefon med GPS, trodde jeg det var gratis å kunne bruke det? Men det er det sannelig visst ikke?

 

 

Tenker du på Nokia, har jo de gratis kart, og du kan fritt laste ned oppdateringer.

 

Alternativt kan du hos f.eks Tom Tom betale for kart(lisens) og bruke dem gratis. Produsentene av GPS-programvaren skal jo tjene penger, samt at de selv må betale til kartprodusentene.

Lenke til kommentar
At man må betale for å kunne bruke GPS, er jo helt uhørt! Har man kjøpt en telefon med GPS, trodde jeg det var gratis å kunne bruke det? Men det er det sannelig visst ikke?

 

 

Tenker du på Nokia, har jo de gratis kart, og du kan fritt laste ned oppdateringer.

 

Alternativt kan du hos f.eks Tom Tom betale for kart(lisens) og bruke dem gratis. Produsentene av GPS-programvaren skal jo tjene penger, samt at de selv må betale til kartprodusentene.

 

Ja kan man det? Slik jeg tolker det må man betale for å bruke Nokia sin navigering, og at GPS-en er låst til dette programmet, slik at det rett og slett ikke lar seg gjøre å bruke Tomtom, eller andre 3.parts navigeringsprogram. Men jeg regner med at amobil har gjort en skikkelig reserch på dette området, og ville ha skrevet om dette i krigstyper om det var sant, slik de gjør hver gang de tester en SE uten EDGE.

Lenke til kommentar

Hvis folk hadde tatt seg tid til å gjøre litt research, hadde det ikke blitt krig her om dette. Det siterte innlegget bærer tydelig preg av å være skrevet av noen som ikke har satt seg inn i saken.

 

Man kan bruke GPS-en gratis, det er point to point voiceguided navigation som koster penger.

Å få overblikk over hvor man er, eller hvor man skal, finne points of intrests osv er helt gratis. Man kan laste inn så mange kart man vil fra datamaskinen til telefonen gratis. Hvor mange andre gps-er kan du kjøpe hvor du får "hele verden"?

 

Eksempelvis kan jeg nevne HTCs telefoner med gps, de kommer oftest med et valgfritt bykart, så må du kjøpe til hva du trenger videre...

Det kan så klart lønne seg i lengden, hvis man planlegger å ha telefonen lenge. Selv bytter jeg uansett telefon så ofte at det ikke er noe problem med Nokias løsning.

 

Videre kan jeg nevne at det altså koster 522 (danske) kroner for ett års navigasjon i norden, og det samme for ett år i USA. 3000 kroner pr. år? Bite me. - Og igjen, hvor mange har den telefonen 5 år?

 

Man kan godt bruke andre programmer enn Nokia Maps, problemet er at produsentene ikke har fått fingeren ut. Tom Tom har ikke kommet med en oppdatert versjon som støtter de integrerte GPS-ene.

Garmin hadde en versjon som funket fint, men med nyeste oppdatering av firmware fikk jeg det ikke til å funke, fordi garmin da ikke forstod hva for versjon av symbian jeg hadde. Det fikses nok ganske snart av garmin.

 

Man kan forresten også bruke google maps for mobile, men den henter nødvendigvis data fra mobilnettet

Lenke til kommentar
Hvis folk hadde tatt seg tid til å gjøre litt research, hadde det ikke blitt krig her om dette. Det siterte innlegget bærer tydelig preg av å være skrevet av noen som ikke har satt seg inn i saken.

 

Man kan bruke GPS-en gratis, det er point to point voiceguided navigation som koster penger.

Å få overblikk over hvor man er, eller hvor man skal, finne points of intrests osv er helt gratis. Man kan laste inn så mange kart man vil fra datamaskinen til telefonen gratis. Hvor mange andre gps-er kan du kjøpe hvor du får "hele verden"?

 

Eksempelvis kan jeg nevne HTCs telefoner med gps, de kommer oftest med et valgfritt bykart, så må du kjøpe til hva du trenger videre...

Det kan så klart lønne seg i lengden, hvis man planlegger å ha telefonen lenge. Selv bytter jeg uansett telefon så ofte at det ikke er noe problem med Nokias løsning.

 

Videre kan jeg nevne at det altså koster 522 (danske) kroner for ett års navigasjon i norden, og det samme for ett år i USA. 3000 kroner pr. år? Bite me. - Og igjen, hvor mange har den telefonen 5 år?

 

Man kan godt bruke andre programmer enn Nokia Maps, problemet er at produsentene ikke har fått fingeren ut. Tom Tom har ikke kommet med en oppdatert versjon som støtter de integrerte GPS-ene.

Garmin hadde en versjon som funket fint, men med nyeste oppdatering av firmware fikk jeg det ikke til å funke, fordi garmin da ikke forstod hva for versjon av symbian jeg hadde. Det fikses nok ganske snart av garmin.

 

Man kan forresten også bruke google maps for mobile, men den henter nødvendigvis data fra mobilnettet

 

Ja er du nå så sikker? Jeg kjenner folk med N82 som er virkelig frustrerte over deres GPS som ikke lar seg parre med andre navigeringprogram. Og å skylde på utviklerne av SW, blir vel litt søkt, når Nokia kunne latt GPS-en fremstå som en uavhengig GPS, slik at hvilke som helst SW-program som leter etter ekstern GPS hadde funnet den. Men det er jo typisk amobil å forsvare slikt, og heller "gjemme" ulempene med dette. Hadde det vært en annen produsent som hadde funnet på dette "stuntet", så kan jeg tenke meg krigstypene hadde vært til stedet. Forøvrig er det stemmenavigeringen man må kjøpe abbonement til.

Nei dette er ikke bra, og nå når Nokia har kjøpt en av verdens to kartprodusenter, så er det mye som tyder på at de helt klart kommer til å fortsette i samme sporet, så det at Nokia ønsker et sugerør rett inn på kontoen din, er vel allerede en realitet, i allefall med modifikasjoner... Men forsvar gjerne låste produkter, og lisenser som må leies i korte perioder av gangen.

Lenke til kommentar

Klart jeg er sikker på dette, jeg har jo en n82. Jeg har brukt den med garmin xt mobile før jeg oppdaterte fw. Og jeg har brukt den med googlemaps nå i dag.

 

Jeg går altså ut i fra at Nokia har lagt ut et whitepaper som forteller hvordan programmene skal få tilgang til de interne gps-ene. Synes det blir urimelig å kreve at den interne gps-en skal simulere blåtann-enhet over com-port.

 

Det koster som sagt 522 danske kroner for ett års navigasjon med nokia maps 2.0, hvor kartet er gratis. Til sammenligning koster kart over vest-europa fra tom tom 375 danske kroner. Det koster altså en smule mer for Nokias løsning, men ta med i beregningen at du kan bruke alle andre kartene fra nokia gratis, bare uten stemmenavigasjon, så synes jeg ikke det er en utrolig dårlig deal.

 

Forresten sier du "Forøvrig er det stemmenavigeringen man må kjøpe abbonement til." - Hva er forskjellen på det og "point to point voiceguided navigation" som jeg skrev? :p

 

Og låste produkter, vel, det er et produkt som f.eks iphone, hvor du må gå inn og "hacke" og bryte garantien for å få lagt inn et annet gps-program :)

 

 

Jeg har forresten aldri vært noe annet enn freelance for amobil, og har ikke arbeidet for de på over ett år, så jeg tar det med et smil som alt annet av fanboy-beskyldinger mot amobil. De har jo nå tross alt vært både apple-fanboys (og kanskje til og med betalt, hvis du skulle tro noen) og nokia-fanboys denne uken, mens de naturligvis også er se-fanboys fra tid til annen, noe bare du velger å overse :)

Endret av bufodill
Lenke til kommentar

De som har store krav til GPS, bør absolutt vurdere en separat GPS. Den kan de flytte rundt på som de vil, og en del er utstyrt med adressebok, kalender, musikkspiller, billedfremviser mm. samt generelt ha større skjerm enn på en mobil. Man får også så godt som alltid trykkfølsom skjerm. Men den tar mer plass enn en mobil, og man er bundet til en programvare.

 

Fordelen med GPS i mobil, er at man som oftest har mobilen med seg, noe som ikke alltid kan sies om en vanlig GPS. Man har også fordelene med at enkelte av mobilens kommunikasjonsegenskaper kan kombineres med GPS'en. Dessuten har man alt i ett, i og med at mobiler inneholder kamera, musikkspiller, wapleser, meldingseditor og -leser, adressebok, kalender, radio, mm, og man kan ringe med den. Dersom man har en smartmobil, kan man velge mellom flere programvareleverandører. Men skjermen er som oftest en god del mindre enn på en vanlig GPS, og trykkfølsom skjerm (som er det klart beste for betjening av en GPS) er fremdeles ikke så utbredt.

 

Fordelen med Nokia Maps er at man ikke trenger å betale for kartene, og de oppdateres. Man kan kjøpe lisens for stemmestyrt guiding hvor, og når man har behov for det. Man kan kjøpe lisens for ulike tidsintervall. Dersom man skal tre uker til USA betaler man lisens som dekker det. Man trenger ikke kjøpe for et helt år, eller egen års- eller livstidslisens. Dermed har man f.eks en årslisens for Norden og så kan man kjøpe lisenser med kortere varighet for ferien. Synes det er grei skuring.

 

Både Tom Tom og Garmin lager sikkert bedre GPS-programvaren enn Nokia, men der betaler man for en pakke med programvare, kart for f.eks Norden eller Europa, pluss lisens. Vet ikke hvordan oppgradering av kart skjer, og hva/om man må betale for dette. For mange er kanskje dette den greieste løsningen.

 

Å kjøpe lisens for flere år frem i tiden er ikke nødvendig. Teknologien utvikles og endrer seg raskt, og hvem hvet hvordan det er om tre eller fem år? Tenk på dagens teknologi og se fem år bakover. Det har skjedd mye på den tiden! Og tenk deg selv for fem år siden. Hvilke tanker gjorde du deg om fem år framover i tid, og sammenlign med slik det er blitt.

 

Jeg er i utgangspunktet mest giret på Nokia Maps, sett ut fra hva som tilbys, og ut fra mine behov. Jeg trenger strengt tatt ikke GPS særlig mye, men greit å ha på ferie. Jeg trenger da ikke betale for kart, og jeg kan finne fram og legge opp rute med det på telefonen. Dersom jeg ønsker, kjøper jeg lisens for stemmestyrt guiding. Maks for ett år i slengen. Det blir da for Norden. Dersom jeg tar deler av ferien i f.eks Tyskland, kjøper jeg en kortvarig lisens for dette.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Jeg er i utgangspunktet mest giret på Nokia Maps, sett ut fra hva som tilbys, og ut fra mine behov. Jeg trenger strengt tatt ikke GPS særlig mye, men greit å ha på ferie. Jeg trenger da ikke betale for kart, og jeg kan finne fram og legge opp rute med det på telefonen. Dersom jeg ønsker, kjøper jeg lisens for stemmestyrt guiding. Maks for ett år i slengen. Det blir da for Norden. Dersom jeg tar deler av ferien i f.eks Tyskland, kjøper jeg en kortvarig lisens for dette.

 

Skal man bruke GPS til bilnavigering, er Nokia sitt alternativ alt for dårlig. For at man skal være sikret dekning må telefonen plasseres slik at den har fri sikt opp mot satellittene, og da blir en stakkarslig 2,2" mobilskjerm alt for dårlig. Og kom ikke å si at stemmestyringen holder alene, det har jeg prøvd, og går greit der du allerede kjenner terrenget, men beveger du deg i ukjente byer, er det et must å kunne navigere, både etter kart(skjerm) og stemme. Stemmen henger ofte ikke med når det blir mye kjøring på kryss og tvers. Nei, gps i mobil var noe jeg virkelig hadde lyst på, men etter at jeg fikk det, vet jeg ikke helt hva jeg skal bruke den til, så den er for det meste deaktivert...

Lenke til kommentar
Jeg er i utgangspunktet mest giret på Nokia Maps, sett ut fra hva som tilbys, og ut fra mine behov. Jeg trenger strengt tatt ikke GPS særlig mye, men greit å ha på ferie. Jeg trenger da ikke betale for kart, og jeg kan finne fram og legge opp rute med det på telefonen. Dersom jeg ønsker, kjøper jeg lisens for stemmestyrt guiding. Maks for ett år i slengen. Det blir da for Norden. Dersom jeg tar deler av ferien i f.eks Tyskland, kjøper jeg en kortvarig lisens for dette.

 

Skal man bruke GPS til bilnavigering, er Nokia sitt alternativ alt for dårlig. For at man skal være sikret dekning må telefonen plasseres slik at den har fri sikt opp mot satellittene, og da blir en stakkarslig 2,2" mobilskjerm alt for dårlig. Og kom ikke å si at stemmestyringen holder alene, det har jeg prøvd, og går greit der du allerede kjenner terrenget, men beveger du deg i ukjente byer, er det et must å kunne navigere, både etter kart(skjerm) og stemme. Stemmen henger ofte ikke med når det blir mye kjøring på kryss og tvers. Nei, gps i mobil var noe jeg virkelig hadde lyst på, men etter at jeg fikk det, vet jeg ikke helt hva jeg skal bruke den til, så den er for det meste deaktivert...

 

 

Av mobiler, har jeg kun brukt en Nokia 6110 Navigator til navigasjon, på ferie i Danmark i fjor. Den gang brukte vi Route 66, som var installert på telefonen. 6110 er meget god på å få inn satellittene, enten hjemme i stua eller i bilen. Men det er jo selvsagt ulik antennefølsomhet ute og går.

 

Som jeg skrev, er en vanlig GPS best for de som setter store krav, og på dem er som oftest skjermen adskillig større enn på en mobil, samt at de aller fleste kan betjenes ved å trykke rett på skjermen.

 

Men for de som kun trenger GPS i mindre perioder, er i alle fall GPS i mobil ganske praktisk.

 

Man skal ikke stole helt på en GPS, det er jeg helt enig i. Derimot er det en fordel å gjøre seg litt kjent med området på forhånd, f.eks enten med kartene som er installert, eller på kart på internett. Dermed vet man om GPS-en viser feil. Det gjør man ikke alltid, fordi det kan dukke opp ruter man vil kjøre, hvor man ikke har studert området på forhånd. Vi ble guidet ut på en skikkelig skovtur på Fyn i fjor. Ruten var faktisk ganske vakker, men langt fra den raskeste. Et lite blikk på et kart i papirutgave (som lå lett tilgjengelig i bilen) hadde fått oss til å ignorere GPS-henvisningen. Nåja, fram kom vi.

 

På min neste mobil (etter alt å dømme en E71) vil det kun være Nokia Maps installert, men jeg tror ikke jeg kommer til å investere i noen annen GPS-programvare. Kommer heller til å nøye meg med å gjøre lisens for stemmenavigering.

 

Med de gunstige prisene det er for normalt gode GPS'er er det ikke noe i veien for å investere i en GPS for "krevende bruk" og ha GPS på mobilen i tillegg.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...