Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ordensregler ved nattestid


wilzoo

Anbefalte innlegg

Hei, var nettopp nede på tennisbanen her i Trondheim og spilte litt med en kompis. Klokken var vel rundt 1 på natta og vi pratet litt, slo baller og et par småirriterte utbrudd etter en dårlig spilt ball. Plutselig kommer en av naboene ut, illsint over at vi bråker. Han pekte og sa at han bodde i et hus som jeg mener lå ca 120 meter unna tennisbanen vi spilte på. Ettersom han er ganske pågående og KREVER at vi "går å legger oss" fyrer jeg på alle fem og skjeller ut fyren. Han begynner å dra opp ting som at banen er steng etter kl 23.00, noe som er ren løgn og noe jeg vet godt siden jeg har vært medlem i snart 9 år og alltid spilt på nattestid om sommeren. Ikke nok med det begynner han å snakke om Trondheim Kommunes "ordensregler", noe jeg aldri verden har hørt om eller klare å finne noe sted. Voksen og myndig som han tror han var begynte han å kreve navnet mitt noe jeg selvfølgelig ikke gav han. Jeg sa at han kunne ringe politiet og få de til å komme ned, men det gjorde han ikke. Regner med han ville innsett at klagen hannes ikke kom noen vei ettersom vi ikke kunne være sjenerende på noe som helst måte for de som påstått lå å sov 120 meter unna, INNE i et hus. Vi forlot banen en 30 minutt senere, men det var kun fordi vi hadde spilt en god stund og skulle gå, ikke på grunn av hans mer eller mindre aggresive klage.

 

Jeg mener vi burde kunne spille så lenge vi vil og etter som jeg ikke kan finne noe regler mot det (tennisklubbens relger for utebanene, eller noe generelle "ordensregler") har jeg rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bor ca. 6-700 meter unna jernbanestasjonen i Bergen, men i og med at det er ingenting mellom leiligheten og stasjonen (trær, høye bygg, etc.), så hører vi veldig bra når tog kjører over skinnene. Jeg tror ikke huseieren hadde brydd seg med å gå ut fra sengen, kle på seg og gå 120 meter unna om det ikke var til sjenanse.

 

Menmen, jeg håper du opplever noe lignende når du blir eldre og gjerne har jobb kl. tidlig om morgenen. Jeg antar du ikke kommer til å være like begeistret for frekke mongoer som skråler og bærer seg midt på natten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror dessverre du vil tape en eventuell sak om dette. Som det heter i Helse- og omsorgsdepartementets "Støyvurdering ved etablering av nærmiljøanlegg" (som dessverre, men heldigvis bare foreløpig, er det beste vi har til å vurdere støyplager for slike anlegg):

Aktivitiet i perioden 2300 - 0700 vil være ekstra stor sjenanse for nærliggende boligbebyggelse og bør ikke forekomme. Kravet til stillhet etter kl 2300 er først og fremst egnet til å ivareta voksnes menneskers søvnbehov, og kan dermed være i seneste laget med tanke på små barns leggetid

 

Han begynner å dra opp ting som at banen er steng etter kl 23.00, noe som er ren løgn og noe jeg vet godt siden jeg har vært medlem i snart 9 år og alltid spilt på nattestid om sommeren.

At du "alltid" har spilt om sommeren betyr fremdels ikke at banen egentlig er åpen for bruk.

Lenke til kommentar
Menmen, jeg håper du opplever noe lignende når du blir eldre og gjerne har jobb kl. tidlig om morgenen. Jeg antar du ikke kommer til å være like begeistret for frekke mongoer som skråler og bærer seg midt på natten.

Til din informasjon er jeg 21 år gammel og har hatt fast arbeid i over 2 år fra klokken 7 på morgenen. For det andre tror jeg du har misforstått til de grader hvilke lyder som oppstår når en spiller tennis. Vi skrålet absloutt ikke, hevet stemmen kanskje en gang hvert 10 minutt, og da snakker jeg ikke om noe hyl heller, bare et litt forbannet 'faen' til meg selv. Jeg hadde selvfølgelig ikke opprettet eller laget noe styr ut av saken om vi faktisk bråkte noe, men siden personen som klaget bor så langt unna og kan umulig ha hørt noe gjennom veggene av det vi gjorde setter jeg spørsmål. Han som klaget stod ikke opp fra nattesøvn heller, han satt i hagen å røyket alene og anntok at vi bråkte så my at han ikke ville sove når han skulle legge seg. Han svarte ikke engang når jeg spurte om han hadde fått klager fra eventuelt noen andre som lå å sov i huset.

Lenke til kommentar

Så så, rolig, Manfred.

 

 

wilzoo, for alt vi vet kan det allerede være en diskusjonssak med tennisklubben og kommunen om dette. Slike personer vil da ha et ekstra øre for uønsket lyd, og kan ofte reagere litt i overkant.

 

Når det er sagt, så er det normalt av kommunen å "kreve" for fotballbaner, ballbinger, tennishaller, etc, at de ikke skal brukes etter kl. 23 for å unngå nabokrangler, etc. Alternativet er jo at tennisbanen stenges helt, dessverre. Og det er normalt ikke opp til utøver selv å definere om de støyet eller ei... ;)

Lenke til kommentar

Vi snakker om utrolig hårsåre mennesker her, har opplevd lignende hvor jeg bodde i barndommen. Vi fikk kjeft for å spille fotball på lekeplassen midt på dagen fordi det var 'sjenerede' for hageselskap, middagshvil, avislesing eller hva det enn nå er. Forresten bor han som klaget 100 meter unna jernbanesporet ut fra Trondheim hvor det kommer og går tog hvert 5 minutt og den støyen er så høy at det er så vidt mulig å kommunisere på tennisbanen. Kommer uansett ikke til å stoppe å spille tennis på kveld/nattestid. Hvis man ikke tåler støy fra en tennisbane, en av de mest stillegående sportene du kan tenke deg, hvordan klarer man å bo nær en trafikkert gate, et jernbanespor eller på et hotell i en storby? Hadde vi holdt en fest med musikk og høylytte stemmer hadde jeg jo skjønt en hver klage men jeg blir så forbanna irritert på personer som rett og slett krever at det er musestille midt i et urbant strøk. Flytt på landet eller ta deg rå til å vanlig isolasjon i huset.

Lenke til kommentar
Det har forsvinnende lite å si, så lenge vi snakker om støy i nærheten av et boligfelt midt på natta. Skal du gjøre som du vil, så får du kjøpe deg en øy eller noe. Vi andre lever nemlig i noe som kalles et samfunn, som pålegger endel normer.

Hadde det vært NOE som helst annet alternativ hvor jeg kunne spilt tennis så hadde jeg gladlig gjort det. Innehallen blir stengt av vaktmesteren som en del av hele Trondheim Spektrum, hadde uten problem kunnet flyttet meg inn dit å spilt om lyden ble for sjenerende. Eller til noen annen tennisbane om det hadde vært mulig. Desverre er det den eneste offentlige tennisbanen i hele Trondheim og mitt eneste alternativ.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er overraskende at noen mener det er en god idé å skulle spille tennis i et boligstrøk klokken 01.

 

Fra straffeloven:

 

§ 350. Den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer

 

a) den alminnelige fred og orden,

b) den lovlige ferdsel,

c) omgivelsenes nattero eller

d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg,

 

straffes med bøter eller fengsel inntil to måneder.

 

Antagelig vil også naboloven § 2, jf. § 10, innebære at naboene kan nekte at det spilles tennis om natten.

Lenke til kommentar

Det er et lite pop som kommer, kan umulig høres gjennom et hus 100 meter i fra. Du kan jo høre selv hvordan det høres ut. Wimbledon går jo direkte på NRK fra 14.00 til 20.00.

På en annen måte er enkelte kvinnelige tennisspillere målt opp til 105dB men kan trygt forsikre om at jeg ikke lager lyder når jeg slår :p

Lenke til kommentar
Men for å tale trådstartes sak, så vil loven du sikter til gjelde om han hadde rigget opp et kraftig anlegg på tennisbanen for å høre musikk mens de spilte...

 

Er det noen som har målt Lmax nivået fra en tennisspiller når han treffer ballen?

 

Bodde tidligere ved en fotballbane, og om ikke selve sparkingen lagde mye lyd om natta, kan jeg love at høye rop, med og uten bannskap, hørtes. Noen naboer begynte å ringe fotballklubbens ledere om natta når det bråkte som verst. Banen ble stengt ganske kjapt.

Endret av konungr
Lenke til kommentar

Det står jo ikke annet i straffeloven enn noe som "fyrstyrrer natteroen"... Dersom naboene mener det forstyrrer natteroen at folk spiller tennis, så...

 

En annen ting er argumentet ditt for at "det går tog i nærheten, og de bråker mer" blir like søkt som "når andre stjeler TV-er, så kan jeg stjele en sjokolade". Det at noen bråker gir ikke deg automatisk lov til å bråke litt mer.

Lenke til kommentar
Det står jo ikke annet i straffeloven enn noe som "fyrstyrrer natteroen"... Dersom naboene mener det forstyrrer natteroen at folk spiller tennis, så...

Tror nok dessverre du ikke kommer langt med den altfor vage definisjonen "forstyrre natteroen". Da roper man på fagfolk som skal finne et støynivå som passer til beskrivelsen. ;)

Lenke til kommentar
Ikke nødvendigvis. Mener en person at det forstyrrer ens nattero, så gjør det det...

Joda. Bare det at for eksempel Norsk Standard NS8175 (som er vår store bibel) faktisk tar høyde for at opptil 20% av befolkningen vil være misfornøyde selv om kravene er møtt.

 

Så selv om ens nattero er forstyrret kan det fremdeles være at alle lover og regler er fulgt. Og da kommer man ikke noen vei. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...