Gå til innhold

hjelp til ebay macro ringer


Anbefalte innlegg

Hei, har et slikt macro-tubes sett, men klarer ikke å bruke d! Hånlatter og kne-skratting er sikkert på sin plass, men får altså ikke til!

Tips mottas med takk...

Har brukt flere objektiver (50mm f1.8, 17-50m f.2.8), prøvd å holde nede preview knappen mens ringene ble montert.

 

En detaljert step-by-step-guide mottas med takk, evt link til guide...

 

Spank u!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse ringene skal ikke virke på noen måte annet at de flytter nærgrensen til det aktuelle objektiver nærmere frontglasset. Det muliggjør større gjenivelse av objekter på sensoren, og dermed mer "macro". Disse plastringene fra Kina har ikke overføring av data fra objektivet til kamera og omvendt (så vidt jeg kan se), noe som gjør at autofokus ikke virker. Kanskje heller ikke blenderfunksjonen. Hvis du setter på alle på en gang, vil nærgrensen flyttes inn i objektivet, og du klarer ikke uansett å stille skarpt. Prøv med den tynneste ringen alene først eller et lengre teleobjektiv, som ofte har lengre nærgrense)

 

Men før vi tar en lang avhandling: Hva er det egentlig som ikke skjer, som du ville at skulle skje?

 

- Rams

Lenke til kommentar
Disse ringene skal ikke virke på noen måte annet at de flytter nærgrensen til det aktuelle objektiver nærmere frontglasset. Det muliggjør større gjenivelse av objekter på sensoren, og dermed mer "macro". Disse plastringene fra Kina har ikke overføring av data fra objektivet til kamera og omvendt (så vidt jeg kan se), noe som gjør at autofokus ikke virker. Kanskje heller ikke blenderfunksjonen. Hvis du setter på alle på en gang, vil nærgrensen flyttes inn i objektivet, og du klarer ikke uansett å stille skarpt. Prøv med den tynneste ringen alene først eller et lengre teleobjektiv, som ofte har lengre nærgrense)

 

Men før vi tar en lang avhandling: Hva er det egentlig som ikke skjer, som du ville at skulle skje?

 

- Rams

 

Nei autofokus etc funker ikke på mine "state of the art"-ringer... Det jeg ønsker å oppnå er å kunne ta bilder med disse ringene på! Har riktignok ikke prøvd med færre ringer montert, men med alle på blir d bare grøt... Uansett avstand til objektet og manuell fokus, får jeg ikke i nærheten av skarpe bilder! Får vel også låne et teleobjektiv å prøve med dette...

Lenke til kommentar

Du burde ta en test/trening av ringene først.

Gjør som følgende,ta et fast objekt "Colaboks på stuebordet" eller lignende.

Fokuser først bare med objektivet og kamera "manuelt",se hvor nært du kommer før det får problemer med skarpheten,

Sett på den tynneste ringen og gjør den samme testen,også den nest tynneste ringen,også tredje ringen.Etter hvert kan du prøve med noen kombinasjoner av ringene.

Lenke til kommentar

Spot on, Nautica.

 

Med alle ringene på samtidig må man nesten ha en stjernekikkert for å kunne fokusere.

 

Jeg har en 25mm mellomring, og den fungerer ikke i det hele tatt med Sigma 18-50 fordi nærgrensen (eller snarere fjærngrensen) blir for tett på glasset. Med fast Canon 28mm f/1,8 må jeg 14mm fra glasset.

 

- R

Lenke til kommentar

som sagt funker objektivene dine ikke så bra med alle mellomringene på - en telezoom derimot vil virke bra. Skal du bruke dine objektiv - får du fjerne noen av mellomringene - rart du ikke har prøvd deg fram.

 

autofokus virker jo ikke, men det gjør ikke automatisk blending heller - så et canon-tips er å stille ønsket blender med objektivet på kamera. Så tar du av objektivet mens du holder inn nedblendeknappen - og vips er objektivet pre-blendet.

Lenke til kommentar
... Skal du bruke dine objektiv - får du fjerne noen av mellomringene - rart du ikke har prøvd deg fram.

Ga nok opp litt for lett ja... :blush: Men skal forsøke alle tips senere idag... (har forsåvidt prøvd nedblendeknappen-trikset, men igjen, så ble det vel litt for mye med alle ringene på...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...