Gå til innhold

HTPC med Lydkort i skjermkortet?


Anbefalte innlegg

Det er mulig det er meg, men jeg sliter med søkemotoren i forumet her med å finne det jeg leter etter... Mulig det ikke er noe om det jeg søker etter?

 

Jeg er i ferd oppgradere stue-pc'n min.

 

Så jeg skal ha meg et nytt skjermkort. Og jeg ønsker å kjøre hdmi med lyd til reciever/forsterker.

 

Jeg må ha et som tar opp ett enkelt spor, grunnet m-atx hk som ikke har for mange pci-plasser til å sløse bort, og kabinettet er ikke så stort (det skal oppgraderes i neste omgang).

 

 

AMD/ATI Radeon HD 3870 kortene har stort sett noe de kaller:

Integrated HD audio controller with multi-channel (5.1) AC3 support
kilde

 

Betyr dette at de har et eget lydkort i skjermkortet? eller "router" de bare lyden fra det eksisterende lydkortet gjennom skjermkortet og ut hdmi?

 

Og i så tilfelle står det kun 5.1. Jeg har en 7.1 reciever/forsterker som takler pcm. Jeg har også tenkt til å skaffe meg br/hd-dvd spiller så jeg kan spille slikt. Hva med PCM-signalet fra plata da?

 

Eller finnes det fortsatt noen skjermkort som har spdif-in som implementerer lyden i hdmi kabelen?

Endret av Totte-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg er ingen ekspert, men jeg tror det betyr at det er lydkort integrert. Jeg bygger for tiden en HTPC selv, og følger stort sett denne guiden: http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=6&t=10717 (den dyre utgaven)

 

Her har de oppgitt HD 3850 som skjermkort, og ikke inkludert lydkort, selv om det er en HTPC. Om skjermkortet sier guiden dette:

 

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 3850 512MB "Ultimate Edition"

HER får dere mye for pengene. ATI er markedsleder på HD for tiden, og kortet utmerket seg til beste resultat på DVD og HD bilder til nå. Her er onboard forbedret Avivo teknologi samt AC3 lydkort (dolby digital) som igjen da vil gi deg 5.1 lyd og HD bilde (1080p) på en og samme HDMI kabel. I tillegg er dette kortet er passivt kjølt=ingen støy. Og ja, kortet vel egnet til spill.

 

Håper det hjalp

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare kjøre lyden direkte fra hovedkort til forsterker via s/pdif / optisk?

 

Å spille av BD på pc er ingen enkel sak. Største hinderet er programvaren som finnes for å kunne spille av, og begrensningene for lyd som finnes i disse.

Sjekk ut www.avsforum.com (http://www.avsforum.com/avs-vb/forumdisplay.php?f=26). Der finnes det massevis av info/tråder for nettopp dette

Lenke til kommentar
Kan du ikke bare kjøre lyden direkte fra hovedkort til forsterker via s/pdif / optisk?

 

Jo, kan jo det, men færre kabler jo bedre...14408d1164224711-stue-kino-stue-kobling-nett.jpg

(denne er litt ut-datert og feil men, fra 3år siden)

Blir litt tett i tv-benken, når det går 6par kabler til høyttallere inni der oxo..:)

 

Igrunn så er det ikke så viktig å spille BR, har PS3. Men hd-dvd har jeg lyst til å kunne spille av. (mye billige filmer der nå)

 

Takker for tips.

Endret av Totte-
Lenke til kommentar

Litt på tynn is her nå men:

Det sitter ikke et lydkort i skjermkortet men en HD lydkontroller.

Dvs. Du kobler

Blueray sin spdiff utgang > lydkortet sin spdiff inngang

lydkortet sin spdiff utgang til skjermkortet sin spdiff inngang.

 

På denne måten får du både bilde og "digital lyd" i HDMI kabelen.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Litt på tynn is her nå men:

Det sitter ikke et lydkort i skjermkortet men en HD lydkontroller.

Dvs. Du kobler

Blueray sin spdiff utgang > lydkortet sin spdiff inngang

lydkortet sin spdiff utgang til skjermkortet sin spdiff inngang.

 

På denne måten får du både bilde og "digital lyd" i HDMI kabelen.

 

Men det er jo alt som skal til for meg. :) Inntil vi får dts-hd og DDtrueHH på lydkortene våres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...