Gå til innhold

kjøle radiator med fryser?


Elanee

Anbefalte innlegg

Det går ikke, kjøleskap er ikke laget for å fjerne varme.

 

edit: åja var snakk om fryser :p

 

vel frysere er heller ikke laget for dette men når jeg kjenner på radiatorene mine er de ikke lunket en gang så det kan ikke vere så mye stress for en fryser å kjøle den litt ekstra

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvis du har vifter i fryseren din så vil jo rommet bli kaldt og :p

 

ikke sånn jeg tenkte på ....vifter som er montert på radiatoren som vanlig mens den er inni fryseren men da må jo viftene tåle kulde og en må lage hull + pakning til kablene og ikke minst ha lange nokk kabler:)

 

Det du også kan gjøre er å bruke en kjølebag og 10 kjøleelementer...fyll opp kjølebaggen med iskaldt vann, putt radiatorene oppi og kjøleelemtene. Når du er ferdig så tar du ut elementene og putter de i frysern.

Du får ganske fine temps på den måten også=)

 

 

da må en jo skifte kjøleelementer gjevnt og trøtt .. da kunne en like greit brukt nitrogen :) jeg tenkte på en mere langvarig løsning i allefall lenger en skifte kjølelementer hver 2 time:)

Lenke til kommentar
Blir litt tungvindt da fluesopp :p

 

du sier det ja=) billigere enn å kjøpe en egen fryser og det funker...siden jeg har prøvd det selv og kjørte med det fast i 3 måneder...hadde load temp på rundt 11 grader.

Så tungvint kan godt hende, men det funker og du får bedre kjøling.

Jeg hadde 20 elementer, brukte 10 og 10....pluss masse isbiter.

Jeg skiftet hver 5 time eller noe.

Grunnen til at jeg nevner dette er at det å bruke fryser har blitt tatt opp ørten ganger og det er ikke sikkert det funker.

Så......jeg som klokker bryr meg lite om..om det er tungvint eller ikke( noe jeg ikke syns det er)...Jeg vil bare ha det kaldt:P

Å sammenligne nitro med dette er som å sammenligne dag og natt.

Er ikke så ille som du tror.............

Skal du ha en langvarig greie så skaff deg en waterchiller=)

Koster så og si det samme som den frysern til 1000kr og du kan få MYE bedre temps.

Den jeg hadde lå på -27 på load, godt klokka E6300....og hvis du skaffer deg en waterchiller som du kan regulere...tror jeg du hadde blitt mye mer fornøyd med.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Om man har en varmepumpe /luftkjøler som blåser kald luft og man monterer radiatorene forran denne isteden for viften vil ikke det fungere? luften blir da 15-18C isteden for 25-30 som viftene på radiatoren blåser igjennom.

post-64596-1214489523_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar
Om man har en varmepumpe /luftkjøler som blåser kald luft og man monterer radiatorene forran denne isteden for viften vil ikke det fungere? luften blir da 15-18C isteden for 25-30 som viftene på radiatoren blåser igjennom.

 

har ikke tenkt å flytte en varmepumpe inn på rommet nei:) men en mini fryser til 1000 spenn er jo ingenting

 

 

såg komplett hadde en til 1300 eller noe ville passet perfekt

 

oki da 2000 spenn men det er ikke så mye da

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=358188

 

har jo strengt tatt plass til pizza og noe drikke inni der samtidig som jeg har radiator der:)

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke en fryser vil hjelpe deg, har en følelse av at det blir for mye varme å fjerne for den. Airduct er bedre valg

 

jeg fatter ikke hvorfor det blir for mye ? radiatoren min er jo kald :) kan ikke vere så vanskelig å kjøle den ned litt til:P

Lenke til kommentar

Dette vil fungere dårlig.

 

Grunnen er at alle kjøleskap/frysere ikke er spesiellt sterke til å fjerne varme. Hovedgrunnen til at de klarer å holde en lav temperatur er ikke at de flyter varmen vekk så raskt, men hellerat de er så godt isolerte. Husk at en fryser/kjøleskap vil under norale omstendigheter aldri ha en varmekilde som produserer varme inni seg.

 

Kort sagt så vil neppe denne klare å holde tritt med varmen som blir produsert, spesiellt om det er snakk om en sånn liten mini-kjøler. Du vil sansynligvis få enten like dårlige, eller marginalt bedre temperaturer enn om den sto i friluft.

 

Mitt forslag er i stedet: Få en waterchiller laget for deg. En waterchiller er en fasekjøler som er laget for å kjøle ned vann. Den fungerer som et kjøleskap, men er uendelig mye mer effektiv pga. mye mer direkte kontakt mellom elementene. "Overklokk" her på forumet kan lage deg enkel modell en for et par tusen, og eller så finnes det massevis at veldig gode byggere i utlandet på xtremesystems forumet.

 

Med en skikkelig chiller så vil du lett nå temperaturer på et helt annet nivå. Du kan fint gå under frysepunktet om du vil det (må bruke frostveske i så tilfelle, og isolasjon), eller du kan holde deg over kondens-grensen for minst mulig problemer å tenke på (rundt 12-14grader C i romtemperatur avhengig av luftfuktighet).

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Dette vil fungere dårlig.

 

Grunnen er at alle kjøleskap/frysere ikke er spesiellt sterke til å fjerne varme. Hovedgrunnen til at de klarer å holde en lav temperatur er ikke at de flyter varmen vekk så raskt, men hellerat de er så godt isolerte. Husk at en fryser/kjøleskap vil under norale omstendigheter aldri ha en varmekilde som produserer varme inni seg.

 

Kort sagt så vil neppe denne klare å holde tritt med varmen som blir produsert, spesiellt om det er snakk om en sånn liten mini-kjøler. Du vil sansynligvis få enten like dårlige, eller marginalt bedre temperaturer enn om den sto i friluft.

 

Mitt forslag er i stedet: Få en waterchiller laget for deg. En waterchiller er en fasekjøler som er laget for å kjøle ned vann. Den fungerer som et kjøleskap, men er uendelig mye mer effektiv pga. mye mer direkte kontakt mellom elementene. "Overklokk" her på forumet kan lage deg enkel modell en for et par tusen, og eller så finnes det massevis at veldig gode byggere i utlandet på xtremesystems forumet.

 

Med en skikkelig chiller så vil du lett nå temperaturer på et helt annet nivå. Du kan fint gå under frysepunktet om du vil det (må bruke frostveske i så tilfelle, og isolasjon), eller du kan holde deg over kondens-grensen for minst mulig problemer å tenke på (rundt 12-14grader C i romtemperatur avhengig av luftfuktighet).

 

-Stigma

 

kan dette fås som ferdig produkt eller er det noe en hjemme mekker?:p

 

er ikke det noe av det samme en bruker i biler da?

Lenke til kommentar

Folk som bygger til deg og dine ønsker.

Så de bygger utifra dine ønsker...sånn som regulerbar temps osv.

Hvor kald den kan bli( går på kompressor størrelsen og andre ting)

Og som Stigma sa...Det finnes gode byggere...som Overklokk og Åsmund( som bygde den jeg hadde)

Tro meg fryser-greiene kommer til å gi deg mye hodebry i forhold til en chiller.

På vintern kan jo du henge raddisen utfor vinduet ditt...den er også mye brukt :!:

Jo...og når du bruker chiller så bruker du heller ikke raddiser=)

Så "hvis" du skaffer deg det kan du sette den under kabinettet og slangene komme opp igjennom bunnen foreks.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Folk som bygger til deg og dine ønsker.

Så de bygger utifra dine ønsker...sånn som regulerbar temps osv.

Hvor kald den kan bli( går på kompressor størrelsen og andre ting)

Og som Stigma sa...Det finnes gode byggere...som Overklokk og Åsmund( som bygde den jeg hadde)

 

ahh sweet vet ikke når jeg er klar til å svi av penger til enda et Stort prosjekt som dette kan bli men nå har jeg nettopp svidd av 10 k for nye skjermkort og 2k for en flash disc så det må vente litt i såfall:)

Lenke til kommentar
Folk som bygger til deg og dine ønsker.

Så de bygger utifra dine ønsker...sånn som regulerbar temps osv.

Hvor kald den kan bli( går på kompressor størrelsen og andre ting)

Og som Stigma sa...Det finnes gode byggere...som Overklokk og Åsmund( som bygde den jeg hadde)

Tro meg fryser-greiene kommer til å gi deg mye hodebry i forhold til en chiller.

På vintern kan jo du henge raddisen utfor vinduet ditt...den er også mye brukt :!:

Jo...og når du bruker chiller så bruker du heller ikke raddiser=)

Så "hvis" du skaffer deg det kan du sette den under kabinettet og slangene komme opp igjennom bunnen foreks.

 

ossen kan en kontakte disse folka som lager waterchillerene da ?

er en stor mulighet for at jeg kommer til å prøve dette:)

Lenke til kommentar

Les litt om det på nettet...søk litt rundt og les litt...se bilder av andre sine.

Xtremesystems har egen side for waterchiller-oppsett som du kan sjekke ut=)

Jeg kan høre om han som bygde min gjør det forsatt og Overklokk har vel en hjemmeside( han hadde det ihvertfall)

Prøvde hjemmesiden til Overklokk, men den var nede=(

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
kan dette fås som ferdig produkt eller er det noe en hjemme mekker?:p

 

er ikke det noe av det samme en bruker i biler da?

 

Du KAN kjøpe det som ferdig produkt, men da betaler du som regel mange ganger mer penger for et produkt som i praksis er mye dårligere. Jeg annbefaler sterkt å kjøpe en chiller fra en av de mer kjennte byggerene med godt rykte. Fordelen med dette er at de også kan spesialbygge enheten din til å passe til akkurat det du skal ha den til.

 

Du kan som sagt kontakt "Overklokk" ved å sende PM gjennom forumet. han bygger her hjemme i norge og har meget godt rykte selv på de internasjonale forumene som en av de beste byggerene av avanserte fasekjølersystemer.

 

Ellers så ville jeg prøvd Xtremesystems forumet:

http://www.xtremesystems.org/forums/

På det forumet er det dusinvis av meget erfarne byggere som har bygget mange slike typer enheter for folk opp gjennom årene. Hvis du hører på noen annbefalinger anngående hvem som er flinke og trygge til å stole på så vil du nok bli fornøyd. Fordelen med utenlandske byggere er at de ofte får fatt i mye billigere deler enn her i Norge. Du bør gjerne spørre et par forskjellige byggere om hva de forventer prisen vil være, så kan du velge det du synes virker mest fornuftig.

 

Merk deg at du kan få fra 100% stygg hjemmemekk til enheter som ser helt profesjonelle ut akkurat som de var butikkkjøpte. Fortell din bygger hva du ønsker deg og om du bryr deg om utseende mye. Det kan ha et lite utslag på prisen.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...