Gå til innhold

Uproblematisk å bytte skjermkort?


Anbefalte innlegg

Kopiert fra emnet mitt i strømforskyningsforumet: (Skal bygge meg en ny HTPC, men er ganske grønn på området. Har derfor valgt å kjøpe inn delene som er anbefalt for å bygge "den dyre utgaven" av en HTPC på hjemmekino.no. Guiden finner du her:

 

http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=6&t=10717

 

Forskjellen på mitt oppsett og det som er anbefalt på hjemmekino.no er at jeg bytter ut skjermkortet Sapphire Radeon HD 3850 med det kraftigere Radeon HD 4850.)

 

Jeg lurer på om det er uproblematisk å bytte ut det éne skjermkortet med det andre uten å bytte ut noen av de andre komponentene. HTPCen skal brukes til både visning av blurayfilm og gaming med teknisk kravstore spill (Crysis, Fallout 3 etc.). Andre anbefalninger på hvordan jeg kan forbedre oppsettet uten å øke prisen betraktelig tas også vel imot.

 

Handlelisten for komponentene finner du her:

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...AB-F7B27AC8B349

 

(Legg merke til at jeg ikke har funnet strømforskyning ennå. Vil du hjelpe meg med dette, se emnet mitt på strømforskyningsforumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=973308 )

 

Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går helt fint å bytte ut skjermkortet slik du har gjort på listen din :)

 

2Gb med minne er kansje litt lite, gå heller for 2x2bg brikker (da kan du oppgradere med mer senere) et sett med slike ligger på rundt 600 kr hvis du heller går for 800mhz brikker.

 

En 500w PSU er mere enn nokk og da er du sikker på at du har nokk til eventuelle nye enheter du skulle finne på å oppgradere med senere. Corsair sine PSUer har et godt rykte når det gjelder støynivå og de er heller ikke så dyre.

Endret av Xcer
Lenke til kommentar

Det skal gå bra, eneste svake punktet er strømforsyningen, 500 Watt skal holde om merket er bra.

Har hørt blandete saker om NorthQ men det er ikke verre enn at det bare er å teste.

Ellers enn det? Nei, 4850'n bruker samme driver også så intet rot der heller.

Lenke til kommentar
2Gb med minne er kansje litt lite, gå heller for 2x2bg brikker (da kan du oppgradere med mer senere) et sett med slike ligger på rundt 600 kr hvis du heller går for 800mhz brikker.

 

Tror det allerede skal stå 2 stk 2gb minnebrikker på handlelisten min, så det burde være greit. Eller misforstår jeg deg?

 

En 500w PSU er mere enn nokk og da er du sikker på at du har nokk til eventuelle nye enheter du skulle finne på å oppgradere med senere. Corsair sine PSUer har et godt rykte når det gjelder støynivå og de er heller ikke så dyre.

 

Kunne du anbefale en spesifik PSU du kan linke meg til? Er ganske ny på dette, og foretrekker å kjøpe komponenter andre forsikrer meg om at er gode, heller enn at jeg prøver å avgjøre med min begrensede kunnskap hvorvidt det er et godt kjøp.

 

Det skal gå bra, eneste svake punktet er strømforsyningen, 500 Watt skal holde om merket er bra.

Har hørt blandete saker om NorthQ men det er ikke verre enn at det bare er å teste.

Ellers enn det? Nei, 4850'n bruker samme driver også så intet rot der heller.

 

Har ikke valgt strømforskyning ennå, men det blir helt sikkert ikke NorthQ, da den ikke finnes på komplett.no. Har du noen anbefalinger?

 

Personlig så bruker jeg denne tommelfinger regelen når jeg kjøper PSU, den bør den koste 1k pr watt som blir sagt den skal levere, dvs 500watt ligger på rundt 500kr :)

 

Takk for informasjonen. Skal ta det i betraktning.

Lenke til kommentar
Strømforsyning? Corsair sin 620 Watter er veldig bra, da får du mye hoderom også for fremtiden...

Men jeg er ikke sikker på støy om det er en viktig faktor.

 

Støy er en ganske viktig faktor, da jeg skal ha HTPCen i samme rom som hjemmekinoanlegget. Har du noen anbefalinger dersom lavt støynivå er viktig?

 

Minne du har på listen er et kit på 2Gb, med et par matchet på 1Gb pr brikke :)

 

Dammit! Takk for å påpeke det. Kunne ha brent meg skikkelig der. Igjen må jeg spørre om du kan anbefale et spesifikt produkt, da jeg vil at det skal være godkjent av kjennerne på forumet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...