Gå til innhold

Speilrefleks til skiturer etc


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å kjøpe meg et digitalt speilreflekskamera til bruk på turer etc. Blir vel en del toppturer på ski, så et hurtig kamera hadde vært gjevt. Jeg har fra tidligere et Nikon F50, og vil helst fortsette med Nikon.

 

Kan ikke si jeg er en særlig erfaren fotograf selv om jeg har et speilreflekskamera fra før. Derfor tenkte jeg litt på å kjøpe Nikon D40 siden det er et fint begynnerkamera, men jeg ser at det får kritikk for treg autofokus (eller treg autofokus i kit-objektivet). Dette er vel ikke særlig bra for bilder av skikjøring etc... Ser også at det er mange brukte D50/D70 til salgs.

 

Noen som har noen ideer? Er D40 helt håpløst til "action-bilder"? Er D50/D70 minst like bra?

 

Takknemlig for all hjelp jeg kan få :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Finner du et brukt D200, så tåler det mer vær. Vet ikke helt om jeg hadde likt å vifte med Olympus E-510'ern min i skikkelig ruskevær og D40 er ca tilsvarende i byggekvalitet. Med D200 skal det gå bra å ta bilder i ruskevær. D200 sin autofokus er rask, og du får også 5 bilder i sekundet.

 

Og forøvrig får du ikke autofokus med den gamle optikken din på D40. Og gammel optikk kan være bra, for null elektronikk betyr at du bare kan la optikken tørke i etterkant dersom det skulle bli for bløtt.

 

Men D50 er et fint kamera det også. Og D70/D70s også. D70s er mer solid enn D50, mens D200 er mer solid enn D70s. (Korrigér meg her, Nikonistas, om jeg tar feil)

Lenke til kommentar

Jo, hadde tenkt å kjøpe meg en sånn Aquapac for speilrefleks (nå må dere gjerne slakte meg, men jeg tror dette kan være en god løsning. Har tenkt å ta med kamera i kajakken og sånt også). D200 er et imponerende kamera, men tror det blir litt dyrt for meg, til og med brukte versjoner.. Størrelse har også noe å si da jeg helst vil ha plass til andre ting i sekken min :)

 

Leit at man ikke får autofokus med gammel optikk md D40'en ja. Hadde det hatt rask innebygd autofokus hadde det vel vært et optimalt kamera for meg (og sikkert en del dyrere enn det er nå..)

Lenke til kommentar

Min erfaring er at værtetting ikke er noe problem på vinteren når det er kuldegrader. Da kommer det ikke vann i kameraet uansett.

 

Dersom skibruk var et primærbruksområde ville jeg heller sett på vekten av de ulike modellene - og evt. hastighet på autofokus dersom du vil ta bilder av ting i rask bevegelse.

 

EDIT: Selv har jeg et kamera uten noen spesiell værtetting, men bruker pose rundt dersom været tilsier det. Vanntett pakkpose til bruk i kajakk er nok en god forsikring.

Endret av roolf
Lenke til kommentar
Min erfaring er at værtetting ikke er noe problem på vinteren når det er kuldegrader. Da kommer det ikke vann i kameraet uansett.

 

Dersom skibruk var et primærbruksområde ville jeg heller sett på vekten av de ulike modellene - og evt. hastighet på autofokus dersom du vil ta bilder av ting i rask bevegelse.

 

EDIT: Selv har jeg et kamera uten noen spesiell værtetting, men bruker pose rundt dersom været tilsier det. Vanntett pakkpose til bruk i kajakk er nok en god forsikring.

 

Tenkte på noe av det samme ja. Regner med en slik Aquapac vil redusere kvaliteten på bildene noe, men jeg får ihvertfall bilder fra kajakken. Tør ikke ta med kameraet uten vanntett hus/bag. Jeg er ingen mesterfotograf uansett, så jeg tror ikke jeg vil merke særlig forskjell :)

Lenke til kommentar

Kan anbefale D70s som mange andre nevner her. Har hatt det med på masse turer, sommer som vinter og det funker helt fint. Dessuten får du jo kameraet kastet etter deg for et par tusenlapper på bruktmarkedet.Kameraet tåler en god del mer enn man skulle tro. D80 er ikke SÅ billig, men jeg antar at hvis Nikon lanserer en ettefølger rundt 1.juli (en del rykter som går på det) så synker bruktprisen ytterligere.

 

Jeg solgte nettopp mitt og kjøpte D200, men det veier en god del mer, samt har mye dårligere batterikapasitet. Grunnen til at jeg kjøpte det var at det nå er ganske billig brukt, at jeg liker byggkvaliteten og utformingen, samt hastigheten og ekstra megapixler.

Lenke til kommentar

Jeg ville vært på jakt etter en brukt D80 jeg. Du er mest vant med filmkamera, og søkeren på D80 er langt bedre enn D40/D50/D70(s), og mye nærmere F50-søkeren. Du får mulighet til å bruke gammel AF-optikk, og autofokushastigheten med kitobjektivene 18-70/18-135 er bedre enn de fleste objektiver du kan montere på F50...

Lenke til kommentar

Takk for alle svar så langt! Jo D70s er vel et bra alternativ vil jeg tro. D80 sikkert enda bedre, men vil tro det er vanskelig å finne et slikt brukt til en bra pris..

 

Men er det ikke en del vanskeligere å få gode bilder med slike kamera sammenlignet med D40, som er mer P&S? (Det er vel stort sett det jeg har brukt F50'en til)..

Lenke til kommentar
Men er det ikke en del vanskeligere å få gode bilder med slike kamera sammenlignet med D40, som er mer P&S? (Det er vel stort sett det jeg har brukt F50'en til)..

 

Neh. 95% av alle bildene du tar blir gode nok i P-modus. Og selv skyter jeg 98% av bildene mine i A-modus, bare for å ha direkte kontroll over dybdeskarpheten :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...