Gå til innhold

Hvorfor mister IS sin virkning når det er bevegelse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men mister IS sin effekt hvis det skulle være en uforutsigbar bevegelse utenfor motivet, men i bildet?

Ja. Fordi det som skjer utenfor kamera/objetkiv påvirker ikke IS mekanismen. Det er kun bevelgelser av kamera/objektiv som IS kan kompensere for.

 

Det er kun panning eller høy lukkertid som kan kompensere for bevegelser i motivet.

 

Tom

Lenke til kommentar
Men mister IS sin effekt hvis det skulle være en uforutsigbar bevegelse utenfor motivet, men i bildet?

 

Motiv = bildet iflg mine begrep...

 

Forøvrig er dette greit forklart av tomsi.

IS er som et dårlig stativ.

 

Du har to IS objektiv så det er vel ikke verre enn å prøve det ut i praksis, oder?

Lenke til kommentar
Men mister IS sin effekt hvis det skulle være en uforutsigbar bevegelse utenfor motivet, men i bildet?

 

Det virker på meg som om du ikke helt har fått grepet på hva IS/VR funksjonen er for noe og hvordan den fungerer.

IS/VR kan IKKE stoppe bevegelser i motivet, det er jo umulig, det den hjelper mot er kamerarystelser og din ustødige hånd ved friopptak, noe som vil resultere i uskarpe bilder ved en gitt lukkertid.

La oss si du klarer å få skarpe bilder ved 1/200 sek på 200 mm, IS/VR kan da hjelpe deg slik at du får skarpe bilder kanskje ned mot 1/50 sek.

IS/VR hjelper altså til at du kan få skarpere bilder ved lengre lukkertider, IS/VR kan IKKE fryse bevegelser i bilde, det er det kun korte lukkertider som kan.

Endret av hostebo
Lenke til kommentar
At IS ikke fryser bevegelser har jeg for så vidt vært klar over fra første stund. Grunnet en diskusjon hvor jeg hørte at IS visst nok skulle "ødelegge" bilder som ble tatt med stativ, gjorde meg litt usikker på om IS også "ødelagde" motiver som hadde bevegelse i eller rundt fokus....

 

Det jeg lurer på om trådstarter spør om her, er om IS vil ødelegge hele bildet hvis det er bevegelse i en del av bildet, men det vil det ikke.

IS ser ikke motivet, det bare 'føler' den fysiske bevegelsen i objektivet og kompenserer for det.

Så hvis du tar et bilde med IS og det er bevegelse i en del av bildet, kan IS gjøre allt som ikke er i bevegelse skarpere, mens det som er i bevegelse vil se likt ut med og uten IS.

 

Var det dette du lurte på?

Lenke til kommentar
At IS ikke fryser bevegelser har jeg for så vidt vært klar over fra første stund. Grunnet en diskusjon hvor jeg hørte at IS visst nok skulle "ødelegge" bilder som ble tatt med stativ, gjorde meg litt usikker på om IS også "ødelagde" motiver som hadde bevegelse i eller rundt fokus....

 

Det jeg lurer på om trådstarter spør om her, er om IS vil ødelegge hele bildet hvis det er bevegelse i en del av bildet, men det vil det ikke.

IS ser ikke motivet, det bare 'føler' den fysiske bevegelsen i objektivet og kompenserer for det.

Så hvis du tar et bilde med IS og det er bevegelse i en del av bildet, kan IS gjøre allt som ikke er i bevegelse skarpere, mens det som er i bevegelse vil se likt ut med og uten IS.

 

Var det dette du lurte på?

Nettopp.... :thumbup:

Takk! Må bare beklage om det ble litt rot i setningene mine...

Lenke til kommentar
IS stabiliserer objektivet. Det hadde selvsagt vært tøft om det kunne ha stabilisert motivet, men dette er selvsagt umulig med mindre kan stoppe tiden :)

 

Interessant utsagn. Stopper man bevegelser ved å stoppe tiden, eller stopper man tiden med å stoppe bevegelsene? Men det er nok en annen diskusjon..... :cry:

 

 

gregor

Lenke til kommentar

Litt av greia her er vel at du kan komme opp i følgende situasjon:

 

Et kamera uten stabilisator velger lukkertid på 1/100. Dette vil fungere med den brennvidden en har, og gi et skarpt bilde. Det er også kjappt nok til å fryse en del bevegelser. La oss si at det var litt lite lys.. og så skrur en på IS. Kameraet registrerer da at objektivet eller sensor har IS, og pga kameraet vil holde iso nede og blender åpen, velger kameraet en lukkertid som EGENTLIG fungerer bra; 1/30 sek..., men denne hastigheten er kanskje for lang for de bevegelsene en skal "fryse"; Altså pga IS, vil ting som beveger seg i bildet oppleves som uskarpe.

 

Konklusjon; En må være litt obs på hvilken hastighet kameraet velger på lukkeren alt etter hvilket motiv en skal ta bilder av.

Lenke til kommentar
Litt av greia her er vel at du kan komme opp i følgende situasjon:

 

Et kamera uten stabilisator velger lukkertid på 1/100. Dette vil fungere med den brennvidden en har, og gi et skarpt bilde. Det er også kjappt nok til å fryse en del bevegelser. La oss si at det var litt lite lys.. og så skrur en på IS. Kameraet registrerer da at objektivet eller sensor har IS, og pga kameraet vil holde iso nede og blender åpen, velger kameraet en lukkertid som EGENTLIG fungerer bra; 1/30 sek..., men denne hastigheten er kanskje for lang for de bevegelsene en skal "fryse"; Altså pga IS, vil ting som beveger seg i bildet oppleves som uskarpe.

 

Vel, nå er ikke dette tilfellet. Mitt 40D velger eksakt samme lukkertid selv om IS er av eller på i objektivet (i mitt tilfelle et EF 70-200mm f/2.8L IS USM). Selv ved god og dårlig belysning så har ikke IS av/på noen innvirkning for hvilken lukkertid kameraet velger selv.

 

Mulig det er annerledes med IS i huset? Isåfall er det en stor bakdel, selv om jeg tror det er lite sannsynlig at det faktisk er slik.

Lenke til kommentar
Litt av greia her er vel at du kan komme opp i følgende situasjon:

 

Et kamera uten stabilisator velger lukkertid på 1/100. Dette vil fungere med den brennvidden en har, og gi et skarpt bilde. Det er også kjappt nok til å fryse en del bevegelser. La oss si at det var litt lite lys.. og så skrur en på IS. Kameraet registrerer da at objektivet eller sensor har IS, og pga kameraet vil holde iso nede og blender åpen, velger kameraet en lukkertid som EGENTLIG fungerer bra; 1/30 sek..., men denne hastigheten er kanskje for lang for de bevegelsene en skal "fryse"; Altså pga IS, vil ting som beveger seg i bildet oppleves som uskarpe.

 

Vel, nå er ikke dette tilfellet. Mitt 40D velger eksakt samme lukkertid selv om IS er av eller på i objektivet (i mitt tilfelle et EF 70-200mm f/2.8L IS USM).

 

Ja dette stemmer. Kameraet har null anelse om IS/VR/OS er slått på eller ikke.

Lenke til kommentar
Ikke utenkelig at det funker annerledes for de med innebygd stabilistering i huset, nei....

Hvis så er tilfelle er det kanskje ikke så smart av Canon og nikon å gå over til IS i huset..(?)!

 

Nå vet jeg ikke helt hva du mente, men uansett har Canon og Nikon valgt sin teknologi mht til stabilistatorer - og det er i objektivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...