Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skrur seg av omgående - strømforsyning?


Anbefalte innlegg

Min PC sluttet å fungere som den skal for noen dager siden.

 

1. På dagen den sluttet å fungere åpnet jeg kabinett, dro ut strømkabel og skrudde helt av etc for å rense litt støv i maskinen og se hvorfor den støyet så mye. Jeg blåste litt støv og det var det.

 

2. Ca 3 timer senere midt i en internett-session så kortslutter den. Prøver å skru på, men maskinen skrur seg av før bildet på skjermen vises.

 

3. Noen ganger klarer maskinen å komme seg inn på dos (der man endrer ytelse osv), men skrur seg fort av igjen.

 

4. En kamerat mente det sikkert var strøm-forsyningen som var gal siden maskinen kun holdt ut noen sekunder.

 

 

Jeg er IKKE pc-kynding og alle råd er gledelig ønsket. La meg minne på at pcen er ca 5 år og ingen komponent-bytter er gjort bortsett fra ram og harddisk.

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

 

Mvh

Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som har noen aning altså?

 

Er ikke så mye jeg får gjort annet enn å bytte strømforsyning og se om det er den. Kan sikkert få lånt en slik at jeg kan se om det er det som er galt, men er ikke sikker...

 

Som sagt: Skrur på, kommer til valg av oppstartsmodus: Uavhengi av valg: skrur seg av før "laster windows" kommer opp. Hvis jeg venter uten å velge så skrur den seg av like fort. Står jeg i DOS så skrur den seg også av etter like lang tid. Prøvd å restarte med Windows disk - skrur seg av.

 

Hjelp!

Endret av mkb88
Lenke til kommentar
2. Ca 3 timer senere midt i en internett-session så kortslutter den. ...

Kan du forklare hva du mener med "kortslutter"? Hvis det er en virkelig kortslutning kan/vil berørte deler ha tatt kvelden.

 

Og hva mener du med "DOS"? Er det BIOS du mener, eller er maskinen satt opp med MS-DOS/PC-DOS?

Lenke til kommentar
Kan du forklare hva du mener med "kortslutter"? Hvis det er en virkelig kortslutning kan/vil berørte deler ha tatt kvelden.

 

Og hva mener du med "DOS"? Er det BIOS du mener, eller er maskinen satt opp med MS-DOS/PC-DOS?

Kortslutte er vel heller at den skrudde seg av av seg selv, altså strømmen gikk. Samme som skjer hver gang jeg skrur på.

 

BIOS ja, er ikke helt flink på de greiene der.

Lenke til kommentar

Eg har kanskje svar men ikkje sikkert... da eg leste gjennom problemet ditt så minnet det meg veldig om mitt siste stasjonær problem.

Da skjedde det sånn at det samlet så mye støv at ein krets svidde seg, sjekk PCen din for noen svimerker kanskje..var det masse støv i PCen din?

hvis du har svidd ein krets så må du nok kjøpe ny del.

alle deler har en krets så sjekk delane dine nøye.

men som sagt er ikkje dette sikkert svar så ikkje ta å kjøp nye ting uten å være sikker.

Håper dette hjalp :)

Lenke til kommentar
Eg har kanskje svar men ikkje sikkert... da eg leste gjennom problemet ditt så minnet det meg veldig om mitt siste stasjonær problem.

Da skjedde det sånn at det samlet så mye støv at ein krets svidde seg, sjekk PCen din for noen svimerker kanskje..var det masse støv i PCen din?

hvis du har svidd ein krets så må du nok kjøpe ny del.

alle deler har en krets så sjekk delane dine nøye.

men som sagt er ikkje dette sikkert svar så ikkje ta å kjøp nye ting uten å være sikker.

Håper dette hjalp :)

Tusen takk for svar - det første sådan :). Jeg hadde store mengder støv i maskinen, men det ville være rart om det er dette som er feil da feilen oppstod etter jeg tok ut støv. Men, jeg vet ikke mine arme råd, så jeg sjekker som du sa om kretsene er ok. Takk for svar. Jeg setter stor pris på det!

Lenke til kommentar
Eg har kanskje svar men ikkje sikkert... da eg leste gjennom problemet ditt så minnet det meg veldig om mitt siste stasjonær problem.

Da skjedde det sånn at det samlet så mye støv at ein krets svidde seg, sjekk PCen din for noen svimerker kanskje..var det masse støv i PCen din?

hvis du har svidd ein krets så må du nok kjøpe ny del.

alle deler har en krets så sjekk delane dine nøye.

men som sagt er ikkje dette sikkert svar så ikkje ta å kjøp nye ting uten å være sikker.

Håper dette hjalp :)

Tusen takk for svar - det første sådan :). Jeg hadde store mengder støv i maskinen, men det ville være rart om det er dette som er feil da feilen oppstod etter jeg tok ut støv. Men, jeg vet ikke mine arme råd, så jeg sjekker som du sa om kretsene er ok. Takk for svar. Jeg setter stor pris på det!

 

Det er jo masse ting som kan gå galt...

 

Kan du ikke sjekke om du har kommet borti noen deler som for eksempel kjøleren til cpu, om du har vært uheldig og denne er litt løs så slår pcen seg av automatisk for å forhindre at den brenner opp.

Lenke til kommentar
Eg har kanskje svar men ikkje sikkert... da eg leste gjennom problemet ditt så minnet det meg veldig om mitt siste stasjonær problem.

Da skjedde det sånn at det samlet så mye støv at ein krets svidde seg, sjekk PCen din for noen svimerker kanskje..var det masse støv i PCen din?

hvis du har svidd ein krets så må du nok kjøpe ny del.

alle deler har en krets så sjekk delane dine nøye.

men som sagt er ikkje dette sikkert svar så ikkje ta å kjøp nye ting uten å være sikker.

Håper dette hjalp :)

Tusen takk for svar - det første sådan :). Jeg hadde store mengder støv i maskinen, men det ville være rart om det er dette som er feil da feilen oppstod etter jeg tok ut støv. Men, jeg vet ikke mine arme råd, så jeg sjekker som du sa om kretsene er ok. Takk for svar. Jeg setter stor pris på det!

 

Det er jo masse ting som kan gå galt...

 

Kan du ikke sjekke om du har kommet borti noen deler som for eksempel kjøleren til cpu, om du har vært uheldig og denne er litt løs så slår pcen seg av automatisk for å forhindre at den brenner opp.

 

Ok, skal sjekke dette, men tror ikke det er feilen. Var ytterst forsiktig når jeg fjernet støv, men som sagt; skal sjekke dette.

Takk for svaret.

Lenke til kommentar

Sjekket alle kretser og fant ingen ting. Kjøleren til CPU var heller ikke løs og ingen kabler kom borti noen viktige deler. Ingen løse deler eller noe misstenkelig.

 

Denne gangen holdt pcen seg "i live" litt lengre enn vanlig før den skrudde seg av. Starter opp med å velge hvilken modus jeg vil starte den i.

 

Aner ikke hva det kan være...

Lenke til kommentar

Høres ut som alt er i orden, vet ikkje helt. men hvis det hadde vert meg så hadde eg kanskje delt opp Pcen og bygd den igjen for å forsikre meg at alle kabler er i.. samtidig kan du og fjerne støv i vifter på størmforsyning og andre steder. hvis det enda ikkje funker så anner eg ikkje:S

Lenke til kommentar
Høres ut som alt er i orden, vet ikkje helt. men hvis det hadde vert meg så hadde eg kanskje delt opp Pcen og bygd den igjen for å forsikre meg at alle kabler er i.. samtidig kan du og fjerne støv i vifter på størmforsyning og andre steder. hvis det enda ikkje funker så anner eg ikkje:S

ok, takk for svaret.

 

Kan ikke skjønne hva det er selv. Blir vel bare nødt til å sende på repp eller noe. Kanskje teste en annen strømforsyning. Never know...

Lenke til kommentar
Sannsynligheten for at strømforsyingen er gåen virker for meg ganske stor. Det er uansett det første jeg hadde ville avklart før jeg hadde lagt noe mer energi i "lista" over hva som skal feilsøkes.

Ja, enig. Skal få lånt en annen av en kamerat og få testet.

Lenke til kommentar

Hvis pc'en din er fem år gammel, så ville jeg tenkt meg om før jeg leverte den inn for reperasjon på et verksted.

Siden den er så gammel så er det ikke noe garanti/reklamasjon på den, og du må dermed betale alt selv. Bare feilsøking på pc'en kan koste noen kroner, og hvis de skal reparere så koster det enda mer.

 

Jeg ville da mye heller vurder å bare skiftet ut hovedkortet, cpu, gpu, minne og strømforsyningen. Og dermed ha omtrent ny pc. Det trenger ikke koste så mye mer enn en reperasjon ville ha kostet, og du vil få en god oppgradering av pc'en din uansett hva du kjøper.

Lenke til kommentar
Hvis pc'en din er fem år gammel, så ville jeg tenkt meg om før jeg leverte den inn for reperasjon på et verksted.

Siden den er så gammel så er det ikke noe garanti/reklamasjon på den, og du må dermed betale alt selv. Bare feilsøking på pc'en kan koste noen kroner, og hvis de skal reparere så koster det enda mer.

 

Jeg ville da mye heller vurder å bare skiftet ut hovedkortet, cpu, gpu, minne og strømforsyningen. Og dermed ha omtrent ny pc. Det trenger ikke koste så mye mer enn en reperasjon ville ha kostet, og du vil få en god oppgradering av pc'en din uansett hva du kjøper.

Mhm, hele sjiten er gammel som pokker bortsett fra ene harddisken. Er egentlig ingen vitts i å sende på repp nei. Men om jeg ikke skulle bytte ut pcen og heller finne den deffekte delen og kun bytte denne ville jeg spare mye.

Lenke til kommentar

Med nøyere gjennomtanke fant jeg ut at jeg bare kjøper ny.

 

MEN:

Jeg har en del informasjon og media på harddiskene som jeg ikke vil være foruten. Hvordan kan jeg få overført denne informasjonen (ca 300gb) til min nye datamaskin når jeg ikke får liv i den gamle pcen i lengre enn 1 min? Noen forslag?

Lenke til kommentar
Med nøyere gjennomtanke fant jeg ut at jeg bare kjøper ny.

 

MEN:

Jeg har en del informasjon og media på harddiskene som jeg ikke vil være foruten. Hvordan kan jeg få overført denne informasjonen (ca 300gb) til min nye datamaskin når jeg ikke får liv i den gamle pcen i lengre enn 1 min? Noen forslag?

 

 

Flytte den gamle harddisken i den nye maskinen som harddisk nr.2 ?

Om du er usikker og redd for å eventuelt formatere feil disk kan det jo være greit å først få den nye maskinen up and running før den gamle hd'en blir tilkoblet.

Lenke til kommentar
Flytte den gamle harddisken i den nye maskinen som harddisk nr.2 ?

Om du er usikker og redd for å eventuelt formatere feil disk kan det jo være greit å først få den nye maskinen up and running før den gamle hd'en blir tilkoblet.

Jepp, gikk utifra at dette var løsningen. Vill bare dobbeltsjekke det. Takk for så rask svar btw :)

 

- som du/dere skjønner er jeg noob ;)

Endret av mkb88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...