Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljeskift på Opel Corsa 1994mod


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

 

Jeg har tenkt å ta oljeskiften selv på min bil og lurer derfor på, hvordan rekkefølge jeg skal utføre oljeskiften.

har tenkt å skifte oljefilter også.

 

Er denne rekkefølgen den riktig?

 

Under bilen er det en mutter som man skrur av som åpner oljebeholderen, når denne er tømt tar man av oljefilteret og setter på et nytt et, deretter heller man på hvor mye olje?

 

når man tar av oljefilteret, renner det da olje? og er det noen spesiell måte man tar av denne på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

 

Jeg har tenkt å ta oljeskiften selv på min bil og lurer derfor på, hvordan rekkefølge jeg skal utføre oljeskiften.

har tenkt å skifte oljefilter også.

 

Er denne rekkefølgen den riktig?

 

Under bilen er det en mutter som man skrur av som åpner oljebeholderen, når denne er tømt tar man av oljefilteret og setter på et nytt et, deretter heller man på hvor mye olje?

 

når man tar av oljefilteret, renner det da olje? og er det noen spesiell måte man tar av denne på?

Bare husk å sette tilbake skruen i bunnen av motor før du heller på ny olje :tease:

 

Elers er det riktig rekkefølge

Skru ut bunnplugg i bunnpanne og tapp ut olje

Skru ut gammelt oljefilter "kan renne litt olje når dette demonteres"

Skru inn tappeskruen i bunnpanne "bør bytte tetningsring som sitter på den" for å unngå eventuelt lekasje

Monter nytt filter, smør gummipakning på det nye filteret med litt olje på fingeren og skru til med håndkraft, Ikke bruk verktøy til dette

Fyll på olje og peil, start bilen uten å ruse den med en gang, stopp motor og peil olje på nytt, noe av oljen forsvinner for å fylle opp det nye filteret når den blir startet, oljenivået skal være mellom de to strekene på peilepinnen

Skrevet
Skru inn tappeskruen i bunnpanne "bør bytte tetningsring som sitter på den" for å unngå eventuelt lekasje

 

Dette med å bytte kopperringen på bunnpluggen ved hvert oljeskift er jo noe omtrent alle produsenter anbefaler, men som nesten aldri er nødvendig. Har hatt flere biler som har gått over 200.000 og traktorer som har passert 6000 timer (med oljeskift hver 250t) , og aldri sett noe behov for å bytte denne ringen, og har heller ikke problemer med lekkasje. Det verste med den fordømte ringen er derimot når man mister den, eller hele pluggen, ned i spillolje-dunken... :thumbdown: Ellers er det jo en svært god ide å bruke gummi/latex-hansker når man skrur ut bunnpluggen -oljen kan være svært varm, og er garantert skitten..

 

Og til trådstarter sitt spørsmål: Ja, det vil renne olje når du tar av filteret. Minst om det er montert stående med åpningen opp, en del mer om det er skrudd rett inn i blokka i liggende stilling. Nei, det er ingen spesiell måte å demontere filteret på, men det hjelper veldig å ha en passe stor filtertang eller annen type nøkkel/spesialverktøy for hånden. Du finner flere forskjellige typer på Biltema, Bil-Xtra osv til 100-200 kroner.

Skrevet

Det er riktig som nevnt over, det er ingen krise om du ikke bytter tettningen/kobberringen på tappebluggen

Er ikke uvanlig at folk bare driter i det og bare bruker den gamle

Det hetter seg bare alltid at den bør byttes, og som gammel bilmekanikker så var det noe jeg gjorde til en vane å byttet denne ved hvert oljeskift

 

Heller ingen dum ide med hansker som ikke trekker olje, tyvlåne oppvaskhanskene til kjerringa eller mor di :!:

Bør jo kjøre motor varm så den når vanlig driftstemperatur før du tapper ut den gamle oljen, da renner den best og du får lettere ut mest mulig av den gamle oljen

Så oljen har derfor også lett for å være litt varm

 

Dette er en jobb som de fleste kan klare selv, men dersom du uansett går å kjøper dure oljer uten å ha gode rabatter eller handler på Biltema eller andre rimelige plasser, så ser jeg ikke helt hensikten med å gjøre oljeskiftet selv

De fleste bilverksteder og serviceverksteder tar ikke noe for selve jobben da denne er innepakket i prisen på oljen

Skrevet (endret)

Har erfart at oljen renner raskere ut hvis oljepåfyllingslokket er løst/av. Motor skal være varmkjørt før man tapper av olje.

 

Anbefaler også hansker men ikke latex. Dem blir stive av motorolje. Nitrilgummi er tingen.

 

Hvis jeg gjør oljeskiftet hjemme i garasjen trer jeg en plastpose over oljefilteret før jeg løsner det helt. Da blir det minimalt med oljesøl og ingen fare for at man mister filteret i bakken med påfølgende søl :)

Endret av bar1
Skrevet

Anbefaler å kjøre motoren varm, og la den stå i minst en time før oljen tappes av uten å kjøre motoren. Da vil all olja ligge halvvarm i bunnpanna. Mye av oljen som ville flommet ut av filteret er også da i bunnpanna.

Skrevet

Her var det mange fine tips, tusen takk;)

kjøper ganske billig olje 4liter for 150,- så det er verd det å skifte selv ja!

Skrevet
Anbefaler å kjøre motoren varm, og la den stå i minst en time før oljen tappes av uten å kjøre motoren. Da vil all olja ligge halvvarm i bunnpanna.

Varm olje renner temmelig fort ned i bunnpanna. Etter et minutt eller to tror jeg det meste har rent så langt det kan. Det blir uansett liggende noen desiliter olje i kriker og kroker i motoren.

Skrevet (endret)

Motorolje skal tappes når den er varm. Ingen venting for da vil oljen renne saktere ut av bunnpanna og mer gammel olje blir værende igjen.

Endret av bar1
Skrevet (endret)

For å si det sånn.. om olja er 100 grader eller 80 grader spiller egentlig ikke noen rolle. Temperaturforskjellen mellom olja om den står og renner ned i panna iløpet av en halvtime til en time og når den nettopp har vært kjørt er omtrendt ingen sånn praktisk talt. Hvis man ikke lar den renne ned først, så er alterantivet og sitte å se på olja dryppe eller renne sakte ut i opptil en halvtime etter at man har åpnet.

 

Bare prøv å se forskjell på hvor mye olje som kommer ut av motoren om pluggen åpnes rett etter at motoren er stoppet, og om man venter 30-60 min. Det er snakk om desiliter. Tar man da i betrakning at det er under 5 liter i blokka, så er hver desiliter man får ut nøye. Det hjelper ikke om den olja som ligger nede i motoren renner lett ut når en god del av olja ligger rundt om kring ellers i motoren og ikke kommer seg ut.

Endret av jonepet
Skrevet

På et verksted får man 15 min på og bytte olje. Det er inkludert varmkjøring og hele pakka. Skal man sitte og se på olja dryppe da går det mye penger i vasken..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...