Gå til innhold

Miniguide: Utdatert HTML


Anbefalte innlegg

Ærlig talt, mener dere alvor?

 

Dette handler meir om ein smakssak. Skal eg fremheve eit sterk uttrykk så synes eg det er best å bruke CSS med mine eigne verdier.

Det er det dummeste jeg har hørt på lenge. Å skrive korrekt kode er så langt fra en smakssak som man kan komme. endrebjo sa det på en veldig god måte, og poenget du går glipp av her er at HTML brukes for å strukturere informasjon, mens CSS brukes for å presentere informasjon. strong forteller en tekstbasert nettleser at et element skal legges vekt på, mens font-style:bold forteller at et element skal vises med fet tekst. CSS brukes kun for å definere utseendet på innholdet, ikke betydningen av innholdet.

 

Hva folk som pusler med dette på fritiden og lager egne hjemmesider har egentlig ikke så veldig mye å si etter min mening. Det er når store kommersielle/offentlige sider trår rett i grøten at det er ille.

Jeg tror det er nettopp fordi mannen i gata gir totalt blaffen at nettleserprodusenter (les: Microsoft) også gir blaffen. Med så mange private og små sider som finnes på nettet (det er vel betraktelig flere småsider enn "store kommersielle/offentlige sider"), så faller kodekvaliteten på hele nettet fort når ingen bryr seg om standarder og ordentlig koding. Jo flere som gjør ting på den riktige måten, jo mer press legger man på de som velger å gå sine egne veier i tolkningen av den.

 

Jeg så forresten presentasjonen av et hovedprosjekt hvor de hadde gått inn på akkurat det temaet med å skrive sematisk rett kode, og funnet ut at det var ytterst få webutviklere som brydde seg. Var ikke nødvendigvis at de ikke var i stand til det, men kunden brydde seg ikke om at de skulle bruke tid på at siden skulle være tilrettelagt for f.eks. synshemmede/blinde. Ene svaret de fikk var "Disse er ikke i målgruppen vår uansett".

En skikkelig webutvikler bruker ikke ekstra tid på å skrive korrekt kode. Spør du meg skulle det bare mangle at en seriøs utvikler gjør jobben sin riktig. En ting er om man bruker feil elementer et par steder fordi man sparer 20 timer på å fikse IE-relaterte bugs, en annen ting er den generelle kodekvaliteten. Og det er ikke bare synshemmede/blinde det går utover lenger, men alle som bruker håndholdte enheter og tekstbaserte nettlesere. Disse lider fordi en side vil se ut som en eneste vegg med tekst dersom man ikke bruker HTML for å strukturere innholdet.

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...