Gå til innhold

LØST:Problem med HDMI lyd Canal Digital HD tuner


Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt på nettet, men finner ingen åpenbare løsninger på følgende problem:

 

Får kun lyd via HDMI på SVT1, SVT2 og et par film kanaler + HD sport kanaler.

Kjører HDMI fra tuneren inn i min Denon 2308 receiver.

 

Skal prøve la tuneren stå på over natta for mulig oppdatering; jeg satte opp boksen i dag og har egentlig ikke latt den stå på kanal 50 mer enn ti minutter...

 

Stig,

Endret av AtomSmurf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har søkt litt på nettet, men finner ingen åpenbare løsninger på følgende problem:

 

Får kun lyd via HDMI på SVT1, SVT2 og et par film kanaler + HD sport kanaler.

Kjører HDMI fra tuneren inn i min Denon 2308 receiver.

 

Skal prøve la tuneren stå på over natta for mulig oppdatering; jeg satte opp boksen i dag og har egentlig ikke latt den stå på kanal 50 mer enn ti minutter...

 

Stig,

 

Hei!

 

Det kan jo tyde på at dekoderen bare sender lyd over HDMI hvis det er AC3-lyd. Merkelig?

 

I manualen min står det:

"Hvis du vil nyte godt av DOLBY DIGITAL-lyd som er tilgjengelig på enkelte kanaler, bør du koble dekoderen til en hjemmekino-forsterker utstyrt med en koaksial SPDIF-inngang"

 

Jeg kobler min HDMI til TVen fordi min receiver ikke har HDMI. Bruker en slik koaks kabel. Det fungerer greit med både flerkanalyd og vanlig lyd.

Lenke til kommentar
Jeg har søkt litt på nettet, men finner ingen åpenbare løsninger på følgende problem:

 

Får kun lyd via HDMI på SVT1, SVT2 og et par film kanaler + HD sport kanaler.

Kjører HDMI fra tuneren inn i min Denon 2308 receiver.

 

Skal prøve la tuneren stå på over natta for mulig oppdatering; jeg satte opp boksen i dag og har egentlig ikke latt den stå på kanal 50 mer enn ti minutter...

 

Stig,

 

Alle kanalene du lister opp sender Dolby Digital. Satellitt HD dekoderen til CD sender Dolby Digital 5.1 lyd over HDMI når "hjemmekino" er aktivert. Antar det er samme for den enkle HD boksen for kabel. Dette støtter ikke TV'ene så en TV som er tilkoblet HDMI med hjemmekino aktivert vil ikke gi ut lyd på kanaler som sender Dolby Digital.

 

På satellitt HD-PVR så sendes det aldri Dolby Digital 5.1 over HDMI. Der er det alltid digital stereo PCM. Antar det kan være det samme for kabel HD PVR.

 

Siden du mangler lyd på kanaler som ikke sender Dolby Digital så skulle man tro det er et eller annet som går galt i AVreceiveren slik at den ikke gir lyd når den mottar digital stereo PCM. Du kan jo forsøke å deaktivere "hjemmekino" modusen i HD dekoderen. Mister du da lyd på samtlige kanaler så er problemet relatert til stereo PCM lyden. Det kan være en setting på AVreceiveren men normalt sett så vil AVreceiveren automatisk

oppdage formatet. På min eldre Denon tror jeg denne automatikken kan deaktiveres (dersom man er uheldig med settingene).

 

Jeg ville også forsøkt en kort test med SPDIF coax for å se om det er samme problem da.

Lenke til kommentar
Jeg har søkt litt på nettet, men finner ingen åpenbare løsninger på følgende problem:

 

Får kun lyd via HDMI på SVT1, SVT2 og et par film kanaler + HD sport kanaler.

Kjører HDMI fra tuneren inn i min Denon 2308 receiver.

 

Skal prøve la tuneren stå på over natta for mulig oppdatering; jeg satte opp boksen i dag og har egentlig ikke latt den stå på kanal 50 mer enn ti minutter...

 

Stig,

 

Alle kanalene du lister opp sender Dolby Digital. Satellitt HD dekoderen til CD sender Dolby Digital 5.1 lyd over HDMI når "hjemmekino" er aktivert. Antar det er samme for den enkle HD boksen for kabel. Dette støtter ikke TV'ene så en TV som er tilkoblet HDMI med hjemmekino aktivert vil ikke gi ut lyd på kanaler som sender Dolby Digital.

 

På satellitt HD-PVR så sendes det aldri Dolby Digital 5.1 over HDMI. Der er det alltid digital stereo PCM. Antar det kan være det samme for kabel HD PVR.

 

Siden du mangler lyd på kanaler som ikke sender Dolby Digital så skulle man tro det er et eller annet som går galt i AVreceiveren slik at den ikke gir lyd når den mottar digital stereo PCM. Du kan jo forsøke å deaktivere "hjemmekino" modusen i HD dekoderen. Mister du da lyd på samtlige kanaler så er problemet relatert til stereo PCM lyden. Det kan være en setting på AVreceiveren men normalt sett så vil AVreceiveren automatisk

oppdage formatet. På min eldre Denon tror jeg denne automatikken kan deaktiveres (dersom man er uheldig med settingene).

 

Jeg ville også forsøkt en kort test med SPDIF coax for å se om det er samme problem da.

 

Du hadde helt rett! Jeg hadde satt receiveren på automatisk format-detect, men når jeg "tvang" den til dekode i Dolby pro logic fikk jeg lyd på alle kanalene med en gang.

Eneste jeg har og si til mitt forsvar er at forsterkeren har så mange innstillinger at jeg må nok gå på et kurs snart :)

 

takk for hjelp og utfyllende svar! :)

 

Stig-Lennart,

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dette stiller dere på i Canal Digital-boksen? Ikke i selve TV-ens meny? Jeg prøver å hjelpe besteforeldre med samme problem, men mangler PIN-kode for å komme inn på Canal Digital-boksens innstillinger..

 

Det ble stilt på surround receiver ( ikke tv eller dekoder).

 

Jeg trodde ikke det var pin kode for å komme inn i menyen på hd tuneren?

 

Normalt er slike pinkoder ofte 1234 eller 0000 dersom de ikke er endret.

 

Dersom de har en annen dekoder (og ingen surround receiver)

så må Dolby Digtal deaktiveres skal det bli lyd på alle kanalene.

(de fleste kanalene vil likevel gi lyd)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...