Gå til innhold

Tilgang til disk partisjoner i mandriva 2008.1


Anbefalte innlegg

Hei,

Etter jeg installerte Mandriva 2008 spring til harddisken klarer jeg ikke lenger å åpne diskpartisjonene mine. Det fungerte da jeg kjørte mandriva live fra cden. De er NTFS partisjoner alle sammen. (linux parisjonene har jeg tilgang til). Får feilmeldingen "ingen rettigheter". Får samme melding dersom jeg høyreklikker og velger "monter". Hva er galt? Hvordan kan jeg få tilgang til filene mine igjen?

 

pfh. takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Det er en enkel måte å få funnet ut det på. Ta f. eks å kopier fstab fila som ligger på LiveCD og over til /etc mappa som du har i din Mandriva installasjon, så kanskje det ordner seg. Også en ting som du må huske på. Du må selvfølgelig ha en mappe som partisjonen er linka til, hvis ikke blir det dårlig med tilgang :p.

Hvis du f. eks har en sda1 partisjon som du vil ha tilgang til så må du ha en mappe som linker til den partisjonen også.

Så det jeg ville gjort var å kopiere fila fra LiveCD`en over til etc mappa på installasjonen. Eventuelt kopiere innholde fra LiveCD fstab fila til fstab fila som du har i installasjonen.

Nå kjenner jeg ikke til Mandriva, men i både Zenwalk og Slackware som jeg kjører, så ligger det en mappe som heter /media. Så om denne mappen også eksisterer i Mandriva også, så lager du bare en mappe i /media mappa, og linker partisjonen/harddisken til den mappa du laga.

 

Lykke til.

 

 

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar

ja oki. Skal prøve. Fant ut at jeg aldri hadde tilgang til filene mine på ntfs partisjonene med denne utgaven av mandriva.

Hadde tilgang med mandriva 2008.0 versjonen, men ikke med 2008.1. Skal prøve å ta fstab fila fra 2008.0 cden over til min 2008.1 installasjon. Får håpe det fungerer.

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...