Gå til innhold

Godkjent full HD HTPC?


Anbefalte innlegg

Yes, da har jeg holdt på å surfet de store bølgene i flere uker og kommet frem til min egen 'lille' HD HTPC. Lurte på om noen hadde noen innspill ved følgene komponenter :thumbup:

 

1) CPU; AMD Phenom 8750

2) HK; Gigabyte GA-MA78GM-S2H

3) PSU; MIST Modulær 500W

4) RAM; OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400

 

Mine egne meninger

1) CPU burde gå fint under full HD (1080p), men lurer på om det går supert sammen med (2) hovedkortets integrerte skjermkort som er et ATI Radeon HD 3200 kort.

3) Viktig at den er stille som juling. 500W er nok uansett.

4) Vel, 4 GB ram tar jeg av flere grunnlag. Har tenkt å kjøre Vista, og da er det greit å ha litt å gå på.

 

Noen som har tips til valg av OS til HTPC?

Mediasenter har jeg lest litt om, men hvordan det blir med avspilling/internett browsing etc har jeg 0 peiling på.

 

Takk for alle (eventuelle) innspill :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driver med omtrent samme eksperiment som deg, dette er det jeg har satt opp så langt:

 

Gigabyte GA-MA78GM-S2H

AMD Athlon 64 X2 4850E

Minne 4x2GB PC6400 (f.eks. Mushkin EM eller XP)

Samsung Spinpoint M6 320 GB S-ATA 2,5" (HM320JI)

ANTEC Fusion 430

Scythe Ninja Mini

Corsair VX 450W

2x MIST MISTKMF120H1VR (60m^3/t, 15.5dB(A), 1000rpm)

2x Digital Everywhere FloppyDTV-C/ CI, Internal, Firewire, DVB-C receiver

2x CA Modul Conax 5.0

 

De tingene jeg har tenkt på da er et minimalt støybilde for hele burken.

- Jeg tror en 6850E prosessor er mer enn nok til HD-materiale når man parrer det med et 780G-hovedkort, og den bruker en del mindre strøm (=varme) enn Phenom 8750

- 2,5" HDD, de er generelt stillere enn 3,5" disker

- Kabinett: Antec Fusion er kjent for god luftflyt, slik at jeg håper å klare meg med kun 2stk 120mm vifter på 1000rpm (CPU kjøler står rett inntil disse) i tillegg til PSU-vifta

- Støysvak PSU

- 8GB minne, vil kjøre temprec for TV og cache av thumbnails til musikkalbum på en ramdisk på 4-5GB

- OS blir Vista Home Premium x64, mediasenterprogramvare blir Windows Media Center. Har forsøkt meg på MediaPortal et par ganger, men jeg synes det blir litt for lav WAF (for mye tid brukt på fikling og for mye ustabilitet, selv om det funksjonsmessig overgår WMC)

 

 

Håper du fikk noen tips, og hvis jeg er heldig så kommer noen og gir tilbakemelding på mine tanker også ;)

Lenke til kommentar

Det kan hende, men er ikke nødvendigvis relevant dersom AMD har den løsningen som gir minst strømforbruk/varmeutvikling på et system som gir mer enn nok kraft til det man skal bruke det til.

 

Husk også på at ikke prosessoren er alene om strømforbruk/varmeutvikling.

 

Men jeg er åpen for forslag :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal til å bygge en HD-PC her. Er nyskjerrig på om de fleste integrerte HD-kort klarer fint å spille 1080p og i? Det er som sagt CPU-en det går i når det kommer til å vise HD-filmer fra HDD eller blueray?

(regner med dette er et idiotisk spm, men bare spør for å være sikker..)

 

Om noen skulle være så ivrig på å gi meg et meget prisgunstig oppsett hadde det vært helsupert :)

Er på utkikk etter å klare å spille HD-filmer lagret på PC, samt en Blueray-ROM antagelig..

 

 

Edit: er litt skeptisk til AMD Phenom 8750 CPU-en. Dette er en 3-kjerners, og vil denne klare 1920x1080 filmene mine glatt? Har en AMD Opteron 165 dobbetlkjerne klokket til 2,61GHz med 2MB L2cache og denne takler ikke de vanskeligste og mest detaljrike scenene i Matrix Reloaded i 1080p f.eks. (ved bruk av VLC). Har også noen andre filmer i slik kvalitet som også stanser opp noen ganger når de blir avspillt..

 

Har hørt at man bør ha 3GHz glatt (1 kjerne) for å klare å spille av full-HD med god margin. Er dette riktig?

Endret av mogie
Lenke til kommentar

780g chipsettet til AMD har hardware dekoding av mpeg-2, h.264 og vc-1. Dette er en av grunnene til at man bygge et HD-kapabelt system med f.eks. en Athlon X2 4850E prosessor. Jeg har akkurat begynt å sette sammen systemet nevnt i post#2 her, skal gi rapporter om HD-avspilling når jeg er oppe og kjører...

Endret av koks
Lenke til kommentar

Man kan jo undervolte intel cpu'ene også da for å få lavere strømforbruk :)

Og 780G mangler vel noe i forhold til hd-lyd - men er usikker på begrepene.

 

Ingen som har prøvd vifteløs psu? Fortron source sin zen serie er vifteløs, men vil helst høre tilbakemeldinger på hvordan dette fungerer før jeg investerer :)

Lenke til kommentar

Over til mitt problem med dualcore og dårlig HD-avspilling : VLC har skylda pga ikke-støtte for dobbelt-kjerne i programmet. Løste dette ved å benytte meg av Media Player Classic som er bundlet med masse gratis-kodecs. "K-lite codec pack". Godt mulig jeg vil anbefale denne fremfor VLC i framtiden til andre også.

 

Noen som er erfaren med avspilling av Blueray her? det er vesentlig mye mer data kom skal streames gjennom PC-en på disse diskene enn de VBR-baserte MKV-filmene i 1080p f.eks. Vil tro det kreves mer for å spille av disse platene.

Lenke til kommentar

AMD 4850e + 780G klarer fint 1080P med glans. tror cpulasten er et sted mellom 30 og 40%, avhenging av filmen.

 

http://www.tech-report.net/articles.x/14261/1

Graf på dekoding 1080p: http://www.tech-report.net/articles.x/14261/9

 

Eneste som ikke er best med 780G er SATA ytelsen (se side 10/11 i review'n over). Men helt greit nok for HTPC om du spør meg.

 

Jeg hadde jo lest HD filene fra filserveren min uansett :)

Lenke til kommentar
AMD 4850e + 780G klarer fint 1080P med glans. tror cpulasten er et sted mellom 30 og 40%, avhenging av filmen.

 

Dette gjelder bare for BluRay/HD-DVD, om man skal se 1080p mkv-filer med FFDshow som codec, så får man ofte problemer med 4850e CPUene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...