Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kontrakt underskrevet, men kjøper kan ikke betale


Eplejus

Anbefalte innlegg

Har en kompis som nettopp har "solgt" en bil.

Kjøperen besiktet bilen og bestemmte seg for å kjøpe den.

Kontrakt ble underskrevet og kjøperen skulle ordne med finansiering så raskt som overhodet mulig (lån via Elcon).

Det skulle ikke være noe problem, og en slektning av kjøperen skulle stå som kausjonist.

 

Salgsmeldingen ble i mellomtiden sendt inn.

Dagene gikk, men ingenting skjer og kjøperen stresser med Elcon.

Nå i ettertid ca 4-5 uker etterpå viser det seg at kjøperen ikke får ordnet med fiansieringen og har ikke mulighet til å betale for seg.

Min kompis var temmelig avhengig av å få solgt den bilen grunnet nytt bilkjøp.

 

Hvilkne rettigheter har man da? Jeg vet at som oftest visst man trekker seg ifra et bilkjøp via forhandler, så kan forhandler kreve opptil 10% av kjøpssummen om jeg ikke tar helt feil?

 

Noen her med hva han kan gjøre og hva som er riktig fakta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere burde kanskje hatt dette med i kontrakten og bedt om et lite depositum på forhånd til å dekke utgifter som omregistrering. Jeg vet om flere som har trukket seg fra bilkjøp hos forhandler etter at kontrakten er underskrevet til og med når det gjelder helt ny bil og de har ikke måtte betale noe som helst så jeg tror det er sjelden at forhandlere krever noe slikt. Jeg tror at hvis det er snakk om en rimelig bil så er det lurt for kompisen din og bare komme seg raskest mulig ut av denne avtalen og prøve å selge bilen på nytt til noen andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...