Gå til innhold

Holder 750w for to X 4850?


Anbefalte innlegg

Hei,

skal til og bestille meg to 4850 kort og fyre opp crossfire. Men det jeg er så utrolig usikker på er om det er nok med 750 watt?

 

Har tenkt meg disse to komponentene:

http://solbu.com/E-Commerce/zencart/index....roducts_id=1011

og

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=354962 (Ganger 2)

 

(Her er resten hentet fra "budsjettet" mitt:)

Minne: BL2KIT25664AR804 4GB kit (2GBx2), Ballistix Tracer 240-pin DIMM (with LEDs) --- 1238,-

CPU: INTEL Q9450 C2 QUAD 2.66G 12MB 1333MHZ 2213,-

Hovedkort: MSI Mainboard S-775 P45 ATX 2xPCI-E Audio GbLAN 2x1394 SATA-II Raid DDR2 Retail (P45 PLATINUM) --- 1 262,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer litt an, skal du overklokke da? Ser du har valgt en quad, hvis du skal bruke maskina til spilling og annet "normal" bruk vil du være mye bedre tjent med en dualcore som E8400 - klokker bedre også.

Ville også valgt et annet hovedkort enn MSI, MSI er ikke dårlig, det er bare det at de andre nesten altid lager bedre kort, se heller på et Gigabyte, Abit eller Asus kort.

Lenke til kommentar
Kommer litt an, skal du overklokke da? Ser du har valgt en quad, hvis du skal bruke maskina til spilling og annet "normal" bruk vil du være mye bedre tjent med en dualcore som E8400 - klokker bedre også.

Ville også valgt et annet hovedkort enn MSI, MSI er ikke dårlig, det er bare det at de andre nesten altid lager bedre kort, se heller på et Gigabyte, Abit eller Asus kort.

Vel, mitt gamle system er p35 gigabyte hk, e8500, 8800GT.

Er ikke spesielt imponert over det gigabyte har prestert, men mine to gamle MSI kort har det aldri vært noe problem med. + Jeg liker generelt layouten og ikke minst prisen på MSI sine. Vanskelig å finne firewire-hk nå til dags.. (Feks.)

 

Også har jeg lyst på quad for å ha en litt mer fremtidsrettet PC, med tanke på at det kommer daglig mer og mer support forquad.

 

Har overklokket e8500 med cirka 1,21ghz, funket meget bra, men vil gi quad en sjangse.

Vet ikke helt hvordan det er rent ytelses-messig. Men vil tro at en quad takler crossfire bedre enn dualcore.

 

Og btw, Asus er verdens verste møkk når det kommer til HK. Kjøper ikke asus med mindre jeg får det gratis ; ) Lav-kvalitets crap fra helvette.

 

Også, p45-hk'et der var blandt de som best ut i test, og siden jeg ikke har tenkt å krysse 10 000 kroners grensa, så blir det dette.

Lenke til kommentar

Hva er du ikke imponert over med Gigabyte kortet da? MSI er som sagt ikke direkte dårlig, på AM2 er de faktisk bra, men til Intel er de veldig bob-bob. Kan nevne at jeg kanskje er borti et litt større anntall hovedkort enn den jevne entusiast i løpet av et år ;-)

Q9450 vil yte betraktelig dårligere enn E8500, svært få applikasjoner har bruk for mer enn to kjerner og sånn vil det nok bli ei lang stund, Crossfire yter ikke bedre med Quad btw.

Ikke heng deg opp i tester - f.eks Nforce 790i fikk topp score i flere tester da mange av dem faktisk ikke fungerte skikkelig lenge nok til noe seriøst bruk før man måtte reinstallere Windows.

Asus har fremdeles bra toppkort, men skal man ha litt rimeligere kort går de fort på snørra, men folk kjøper dem uansett på navnet.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Hva er du ikke imponert over med Gigabyte kortet da? MSI er som sagt ikke direkte dårlig, på AM2 er de faktisk bra, men til Intel er de veldig bob-bob. Kan nevne at jeg kanskje er borti et litt større anntall hovedkort enn den jevne entusiast i løpet av et år ;-)

Q9450 vil yte betraktelig dårligere enn E8500, svært få applikasjoner har bruk for mer enn to kjerner og sånn vil det nok bli ei lang stund, Crossfire yter ikke bedre med Quad btw.

Ikke heng deg opp i tester - f.eks Nforce 790i fikk topp score i flere tester da mange av dem faktisk ikke fungerte skikkelig lenge nok til noe seriøst bruk før man måtte reinstallere Windows.

Asus har fremdeles bra toppkort, men skal man ha litt rimeligere kort går de fort på snørra, men folk kjøper dem uansett på navnet.

Vel..

Gigabnyte p35 HK'et som jeg har testa i to måneder nå har vært et helvettet.. Bluescreen of death med gamle slagere som ntfs.sys, irql_less_or_equal og memory_management.

For øyeblikket har jeg ikke lyd-drivere.. FÅr ikke fiksa det en gang.

 

Så, neste gang jeg skal kjøpe meg noe så vil jeg ha alt anderledes. PCen jeg sitter på nå er så ustabil at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre.

 

Fatter fortsatt ikke hvordan jeg skal få fikset lyd-problemet. Tror seriøst minne og HK er fucked for godt.

 

(Så klart dette kan være produserings-feil e.l. - Og jeg har hørt mye godt om f.eks. x48 chipsettet til Gigabyte. For all del.

Eller det kan være menneskefeil : > )

 

Uansett, det største problemet med Gigabyte er at jeg ikke finner et eneste ddr2 kort med crossfire-støtte.

 

Link please?

 

 

* Skal også revurdere quad eller ei. Fant ut at det ble et par lapper for mye : p

Er mektig imponert over e8500'en.

Endret av aLj
Lenke til kommentar

Da hadde jeg bare sendt tilbake kortet - det kan være defekt.

Ellers er det svært mange her inne som har Gigabyte P35 og er veldig fornøyd, selv har jeg satt opp haugevis av dem uten noensomhelst problemer. Du har siste bios? Har du prøvd å slakke litt på static tread settingsen (også kalt performance level hos noen kort) under advanced timing? Denne kan settes for lavt med visse minnebrikker - det vil gi masse rare problemer.

 

Alle X48 kort har Crossfire støtte.

 

Edit:

 

Alle Gigabyte P45 støtter cf

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Da hadde jeg bare sendt tilbake kortet - det kan være defekt.

Ellers er det svært mange her inne som har Gigabyte P35 og er veldig fornøyd, selv har jeg satt opp haugevis av dem uten noensomhelst problemer. Du har siste bios? Har du prøvd å slakke litt på static tread settingsen (også kalt performance level hos noen kort) under advanced timing? Denne kan settes for lavt med visse minnebrikker - det vil gi masse rare problemer.

 

Alle X48 kort har Crossfire støtte.

 

Edit:

 

Alle Gigabyte P45 støtter cf

Skal vi se:

Tror jeg har installert driverene rundt 257 ganger nå. Da snakker vi 32 mb lyd drivere fra gigabyte i china med 3,5 kb/s til og starte med.

 

Har reinstallert, formatert og reinstallert sikkert 258 ganger.

Har flasha bios rundt en 600 ganger. Men så langt så har resultatet vært det samme.

Det jeg lenge fryktet var at jeg hadde rævpult minne eller cpuen med overklokkinga, men alle settingsa jeg hadde satte biosen til var "recommended" for å få ekstra juice utav pcen. Har installert chipset drivere, flasha bios osv.

 

Skal prøve å justere på det du nevnte. Se om det faktisk løser noe.

NTFS.SYS bsod skal visst være et godt tegn på hardware feil.. Så håper virkelig ikke det er det.

Og grunnen til at jeg kjøpte p-35 kortet var fordi jeg fikk det anbefalt av en god gjeng med folk, så det er litt synd hvis kortet ikke greier å levere.

 

Edit: Forbanna skit. Fjernet onboard realtek driveren også videre, rebooter og windows finner bus'en, men tror du faen ikke at jeg ikke har noen som helst lydavspillingskilde i "egenskaper for lyd og lydenheter". Har både et USB headset og høyttalere koblet til, men ingen av dem funker. For noe forbanna tull.

Noe må jo være grassalt galt her. Har til og med prøvd og installere windows på tre forskjellige harddisker..

 

Forresten beklager all off-topicen men fikk svar på åpningsspørsmålet mitt, så hvorfor ikke fortsette fra der? :p

Holder på og reinstallerer standar-windows filene nå. Får se hvordan det går. Update coming

Endret av aLj
Lenke til kommentar

har ikke satt meg så veldig inn i PSU men jeg kjører AMD 6000 X2 cpu, ATI 3870 X2, 2stk s-ata hardisk, dvd brenner, 3 stk 12 cm vifter, vifteregulator av typen med display og 12volt vannpumpe.

 

når jeg kjører 3dmark trekker systemet mitt 315 watt og har ikke vært over det i følge strøm måler fra clas ohlson. jeg har IKKE med skjermen i mine målinger.

 

nå er jeg ikke sikker på om jeg faktisk får utnyttet det ati kortet siden jeg har feil hovedkort (nvida kort) så jeg skal bytte hovedkort snart. men for dem som vet litt mer så får jeg 11200 i 3dmark06 (håper på mer etter bytte av hovedkort kansje?) men da kan hende strømmforbuket går litt opp og, men har jo uansett en del watt å gå på da jeg har mist 600watt PSU.

 

vet ikke dette hjelper men gir et lite bilde på strøm forbruk i et vist oppsett. når jeg sitter her og skriver posten ligger systemet på ca 200watt.

Endret av Hercules
Lenke til kommentar
Skal vi se:

Tror jeg har installert driverene rundt 257 ganger nå. Da snakker vi 32 mb lyd drivere fra gigabyte i china med 3,5 kb/s til og starte med.

 

Har reinstallert, formatert og reinstallert sikkert 258 ganger.

Har flasha bios rundt en 600 ganger. Men så langt så har resultatet vært det samme.

Det jeg lenge fryktet var at jeg hadde rævpult minne eller cpuen med overklokkinga, men alle settingsa jeg hadde satte biosen til var "recommended" for å få ekstra juice utav pcen. Har installert chipset drivere, flasha bios osv.

 

Skal prøve å justere på det du nevnte. Se om det faktisk løser noe.

NTFS.SYS bsod skal visst være et godt tegn på hardware feil.. Så håper virkelig ikke det er det.

Og grunnen til at jeg kjøpte p-35 kortet var fordi jeg fikk det anbefalt av en god gjeng med folk, så det er litt synd hvis kortet ikke greier å levere.

 

Edit: Forbanna skit. Fjernet onboard realtek driveren også videre, rebooter og windows finner bus'en, men tror du faen ikke at jeg ikke har noen som helst lydavspillingskilde i "egenskaper for lyd og lydenheter". Har både et USB headset og høyttalere koblet til, men ingen av dem funker. For noe forbanna tull.

Noe må jo være grassalt galt her. Har til og med prøvd og installere windows på tre forskjellige harddisker..

 

Forresten beklager all off-topicen men fikk svar på åpningsspørsmålet mitt, så hvorfor ikke fortsette fra der? :p

Holder på og reinstallerer standar-windows filene nå. Får se hvordan det går. Update coming

 

Ikke ta dette ille opp, men de fleste hadde sendt dette kortet tilbake for lenge siden, som du sikkert skjønner er ikke disse kortene normalt sånn, ellers hadde ikke folk brukt dem og vært fornøyd. Tror ikke du skal generalisere med at Gigabyte er noe drit på bakgrunn av dette ;-)

Hvordan er temperaturene dine? Har du testet minne skikkelig med memtest86+?

 

Ikke hent lyddrivere fra Gigabyte, hent de rett fra Realtek:

http://www.realtek.com.tw/downloads/downlo...p;GetDown=false

 

Noen hovedkort er desverre defekte fra fabrikk, mange flere blir det pga av brukerfeil (sier ikke at det er tilfelle her da) :D, så det skjer.

Lenke til kommentar
Skal vi se:

Tror jeg har installert driverene rundt 257 ganger nå. Da snakker vi 32 mb lyd drivere fra gigabyte i china med 3,5 kb/s til og starte med.

 

Har reinstallert, formatert og reinstallert sikkert 258 ganger.

Har flasha bios rundt en 600 ganger. Men så langt så har resultatet vært det samme.

Det jeg lenge fryktet var at jeg hadde rævpult minne eller cpuen med overklokkinga, men alle settingsa jeg hadde satte biosen til var "recommended" for å få ekstra juice utav pcen. Har installert chipset drivere, flasha bios osv.

 

Skal prøve å justere på det du nevnte. Se om det faktisk løser noe.

NTFS.SYS bsod skal visst være et godt tegn på hardware feil.. Så håper virkelig ikke det er det.

Og grunnen til at jeg kjøpte p-35 kortet var fordi jeg fikk det anbefalt av en god gjeng med folk, så det er litt synd hvis kortet ikke greier å levere.

 

Edit: Forbanna skit. Fjernet onboard realtek driveren også videre, rebooter og windows finner bus'en, men tror du faen ikke at jeg ikke har noen som helst lydavspillingskilde i "egenskaper for lyd og lydenheter". Har både et USB headset og høyttalere koblet til, men ingen av dem funker. For noe forbanna tull.

Noe må jo være grassalt galt her. Har til og med prøvd og installere windows på tre forskjellige harddisker..

 

Forresten beklager all off-topicen men fikk svar på åpningsspørsmålet mitt, så hvorfor ikke fortsette fra der? :p

Holder på og reinstallerer standar-windows filene nå. Får se hvordan det går. Update coming

 

Ikke ta dette ille opp, men de fleste hadde sendt dette kortet tilbake for lenge siden, som du sikkert skjønner er ikke disse kortene normalt sånn, ellers hadde ikke folk brukt dem og vært fornøyd. Tror ikke du skal generalisere med at Gigabyte er noe drit på bakgrunn av dette ;-)

Hvordan er temperaturene dine? Har du testet minne skikkelig med memtest86+?

 

Ikke hent lyddrivere fra Gigabyte, hent de rett fra Realtek:

http://www.realtek.com.tw/downloads/downlo...p;GetDown=false

 

Noen hovedkort er desverre defekte fra fabrikk, mange flere blir det pga av brukerfeil (sier ikke at det er tilfelle her da) :D, så det skjer.

 

Hehe, vel, jeg er ikke så lett-påvirket at jeg faktisk dømmer et kort nord og ned når det står på såpass sterke bein som gigabyte faktisk gjør for tiden.

Du har rett med dette med å sende det tilbake, men det eneste problemet der er at jeg er naiv. Er ikke vant til å gi opp veldig lett når det kommer til elektronikk. Husker jeg satt i to uker og prøvde å koble opp windows 95 pcen til internet uten at det en gang var kommet et eneste hus i trondheim med internett bortimot (Altså no modem, no interweb!).

Og siden den gang så har jeg møtt på utatellige problemer, og hvis du sjekker topic-historien min så har jeg kun søkt hjelp ved et tilfelle (Harddisk partisjonering, noe som var totalt ukjent for en 14åring). Så, det er derfor jeg ikke har gitt opp håpet om å få fiksa denne pcen heller.

 

Kan nevne noe litt merkverdig som har skjedd:

F.eks. - XP Boota in i 8 bit fargesystem. (Så jalla ut.)

Skulle reboote, så nekte skjermen plutselig og funke - Noe som fiksa seg ved at jeg slo den av i 30 sek.

Når jeg skulle begynne å installere (Via CD - Xp altså) så fikk jeg bluescreen. I SELVE installerings-programmet. Noe som jeg ser på som ganske unikt : p

Har fått blåskjerm når jeg fyrte av et skudd på en teddybjørn i call of duty 2. (Starten der for de som har spillt det.)

Og sist men ikke minst: Når jeg holder på og installerer windows nå, så frøys faen meg installasjonen seg på "lagrer innstillninger". Tror kanskje jeg fiksa det nå ved å skifte XP cd til en som ikke var såpass slitt : )

 

Alt ovenfor skjedde med en og samme PC'en.

 

 

Pretty funny, huh?

 

Får ikke memtest til å funke, vista minnediagnose fant et problem, men var ikke villig til å gi ut mye info : )

Soe, any suggestions?

 

Kjøpte nøyaktig samme pcen til brodern, eneste forskjellen er at han har 3870, mens jeg fortsatt bruker 8800GT. Han har null problemer, og PCen min funka egentlig helt fint inntil jeg installerte "EasyTune" tror jeg. Ihvertfall da blåskjermene begynte og poppe opp.

 

 

Forresten.. Får ikke boota inn i memtest med hverken usb, floppy eller cd-rom. Hlep?

 

-

 

Er også litt rart at jeg ikke får noen lyd-outputs, enda alt er registrert osv. i windows.. Want a new computer, please.

Dette høres vel ikke ut som et cpu problem? Vil tro at det er et minne eller HK problem. For hvis jeg da sender tilbake ram og HK blir det mye raskere og få igang en evnt. ny data, istedet for å gå i evigheter og vente på nye varer.

 

Sitter på "serveren" min akkurat nå, som har amd athlon 4400, 2gb DDR(1) ram og 7800. Håndterer vista glattere enn min "gamer" pc.. Latterlig.

Endret av aLj
Lenke til kommentar
Hvis Vista sitt minnetest prog (som er memtest rip-off) viser feil så er det noe feil ;-)

 

Har du prøvd å sette opp Static tread verdien?

Tell me how.

 

Fant dette på et forum:

"Originally Posted by NP2H

That performance enhance stuff should be left on standard when you're seriously overclocking. I believe it messes with the phase of the memory-- it's a quick, dirty way of trying to squeeze performance from the computer.

 

If you're setting memory timings manually, "Performance Enhance" is a dead setting. It sets Static Read Delay, or tRD, as does the appropriate secondary memory timing in the BIOS after CTRL F1. Believe me it took a while to figure this out; Gigabyte isn't big on english language explanations.

 

If you set Static Read manually, it will override the "Performance" setting in the top bracket of settings.

 

My belief is that "Performance Enhancer" sets the tRD based on FSB strap (the old fashioned way) so that between 333-399 or so, Standard=8, Turbo=6, Extreme = 4. Above 400 they'd be loosened. Setting tRD manually allows you to dial in any static Tread delay you like on any FSB strap.

 

I haven't been able to make tRD=4 POST on any settings, though I haven't tried FSB below 333.

 

tRD, by the way, is even more important than CAS latency for the purposes of memory performance."

 

Dette du snakker om ?

 

http://www.overclock.net/intel-motherboard...thread-187.html - Btw

Endret av aLj
Lenke til kommentar

Gå inn i bios - trykk CTRL+F1 i hovedskjermen for å aktivere alle valg (såkalt noob switch), gå til tweakesiden (der du klokker), se under Advanced Timings under minne innstillinger - finn static tread (ikke phase adjust hvis du har den), den står sikkert på auto med et tall til venstre - legg på 2 på den verdien, lagre og test.

Lenke til kommentar
Gå inn i bios - trykk CTRL+F1 i hovedskjermen for å aktivere alle valg (såkalt noob switch), gå til tweakesiden (der du klokker), se under Advanced Timings under minne innstillinger - finn static tread (ikke phase adjust hvis du har den), den står sikkert på auto med et tall til venstre - legg på 2 på den verdien, lagre og test.

Hvis dette funker, så blir jeg vel nødt til å sende nudepics i posten! Sitter og installerer windows for øyeblikket. 81% ! Håpe bare ikke møkka henger seg på 2minutter.

Kan static tread ha noe med dette å gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...