Gå til innhold

Må jeg betale moms på utenlandske tjenester?


Anbefalte innlegg

Om jeg bestiller en vare fra utlandet blir jo denne fortollet og moms beregnet og fakturert - det er jo greit.

 

Men hva om jeg bestiller en tjeneste? Eller en digital vare? Dvs, noe som ikke fysisk innføres til landet?

 

F.eks: Et firma selger alt i den virtuelle valutaen "credits". Det jeg altså betaler for er "credits" - ikke varer/tjenester. Fungerer vel egentlig ganske likt som Microsoft points for Xbox.

 

Når jeg kjøper meg credits faktureres jeg nauturligvis uten moms. Skal jeg likevel betale moms på det? Og i så fall hvordan gjør jeg det? Betaler jeg bare til et kontonummer hos skatteetaten? Hvordan får jeg i så fall kvittering på betalt moms?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike varer som blir overført elektronisk blir ikke regnet som en vare, men som levering av en tjeneste.

 

Momsplikten er avhengig om dette er en tjeneste som kan fjernleveres, og det blir den jo, dermed blir leveringen av tjenesten momspliktig.

 

Du skal da bruke det som heter såkalt "snudd avregning" (reverse charge). Dvs at det er du som må beregne og innebrette mva på regningene.

 

Forøvrig stilig spørsmål, krever litt graving for å finne fram i disse momsreglene..

Skatteetaten har følgende å si om innførselmoms: http://www.skatteetaten.no/Templates/Handb...er=58397#x58397

 

Men fant til slutt en høyesterettsdom fra høsten 2007 som forklarer saken ganske bra (gjelder innleie av arbeidskraft, men prinsippet er det samme): http://www.narf.no/upload/8838/2007%20-%20...%20utlandet.pdf

Lenke til kommentar

Takk for svar! Av en eller annen grunn har jeg en mistanke om at dette er noe de fleste gir blaffen i? Dette skal vel også gjelde privatpersoner som kjøper tjenester over internett!

 

Nå utgjør dettte jo egentlig ingen økonomisk forskjell for firmaet mitt siden jeg er registrert i MVA registeret og da uansett får tilbake moms-pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...