AnaXyd Skrevet 20. juni 2008 Skrevet 20. juni 2008 Heisann! Monterte KN filter forleden, og lurer på om denne kan være med på å øke oljeforbruket i noen grad? Setter pris på svar!
Jøtul Skrevet 20. juni 2008 Skrevet 20. juni 2008 tvilsomt at det har noe som helst slags effekt på motoren, utenom at lyden kan forandre seg, og den kan gå dårligere hvis filteret er ukorrekt montert.
AnaXyd Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Skrevet 20. juni 2008 Hmm, får se og olje filteret skikkelig en gang til, og montere det skikkelig. Det var også en måler eller noe som satt i det originale filteret som nå henger løst i motorrommet. Hva er den til, og kanskje denne har noen betydlig hensikt?
support81 Skrevet 20. juni 2008 Skrevet 20. juni 2008 Kn filter gir nok som nevnt ikke den helt store forskjellen, litt mere sporty lyd og kansje litt raskere respons ved gasspådrag Men ett annet problem er som nevnt feilmontering, og det at kn filterene er innpregnert med en olje for å filtrere bort de minste støvpartiklene, denne oljen er det noen som mener kan være med på å ødelegge luftmengdemålerene i bilen Men har vell ikke hørt at det skal være med på å øke oljeforbruket på moteren, kan ikke helt se sammenhengen der det skal ha noen sammenheng heller
AnaXyd Skrevet 20. juni 2008 Forfatter Skrevet 20. juni 2008 Hvordan kan et KN filter feilmonteres? Er det forresten vanlig å høre en veldig sugelyd når motoren er kald? Merket dette først med KN filteret. Har sjekket at jeg har satt det riktig på også, og det ser bra ut. Jeg er ingen bilmekaniner, dog.
Jøtul Skrevet 21. juni 2008 Skrevet 21. juni 2008 Hvordan kan et KN filter feilmonteres? Er det forresten vanlig å høre en veldig sugelyd når motoren er kald? Merket dette først med KN filteret. Har sjekket at jeg har satt det riktig på også, og det ser bra ut. Jeg er ingen bilmekaniner, dog. Med feilmontering menes det at filteret er montert et sted hvor lufta er varm. Motoren vil ha kald luft for å gå optimalt, derfor skal slike filter monteres et sted de kan "trekke frisk luft". Sugelyden du nevner er helt normal, da motoren suger inn MANGE liter luft i minuttet. Den sensoren du snakker om er sannsynligvis luftmassemåleren, den skal ligge inne i filteret, eller inne i slangen som går mellom motoren og filteret. Så lenge bilen går som normalt, så er det ingen grunn til bekymring
AnaXyd Skrevet 21. juni 2008 Forfatter Skrevet 21. juni 2008 Aha.. Nei det går et rør som leder friskluft rett på KN filteret, så jeg tror den får bra med luft som er kald.. Sugelyden høres litt fæl ut når motoren er kald, høres nesten ut som det er noe gæli. Ikke pent! Men det er ikke så tydelig når motoren er varm. Dette med luftmassemåleren, er denne koblet til injection systemet? Har den noen funksjon? For nå ligger den jo løst og slenger i motorrommet.. Mulig jeg bare skal prøve å legge den inni filteret?
eab Skrevet 22. juni 2008 Skrevet 22. juni 2008 Såklart har den en funksjon... Hvis ikke hadde den jo ikke vært der...
Frank Stokke Skrevet 22. juni 2008 Skrevet 22. juni 2008 (endret) Den måler hvor mye luft motoren suger inn, slik at dysene gir riktig mengde bensin. Endret 22. juni 2008 av Frank Stokke
SSSø Skrevet 22. juni 2008 Skrevet 22. juni 2008 Da min luftmengdemåler tok kvelden slet bilen med å få opp turtallet. Koblet jeg den i fra gikk bilen bra når det var mellom 15 og 20 grader, ellers hadde den samme problemet som med turtallet. Koblet jeg den ikke i fra, men lot den henge i motorrommet kubbet motoren sånn litt innimellom...selv i fart. Altså, tror det kan være lurt å koble den på igjen. Nå gjaldt dette en Octavia. Der er ikke luftmengdemålen i filteret, men i røret som går fra filteret, men den har samme funksjon; måle mengden med luft for å gi rett blanding.
AnaXyd Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Skrevet 22. juni 2008 Aha.. Jeg tror jeg bør vurdere å montere det gamle filteret igjen med luftmassemåleren i, til jeg får et rør til KN filteret som man kan montere måleren i.. Eller hva? Jeg har ikke merket noe med motoren, tror jeg.. Hva menes med kubbet?
AnaXyd Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Skrevet 22. juni 2008 Okay.. Når den går på tomgang hører jeg det "poffer" litt i eksosanlegget, kanskje dette er et symptom? Det ser også at hele motoren er påvirket av denne "poffinga", slik at den gir ifra seg et lite rykk når det "poffer". Eller er dette rett og slett sein forbrenning av gassene i eksossystemt? Uansett er nok konklusjonen at jeg BØR få luftmengdemåleren på plass i systemet igjen..
SSSø Skrevet 22. juni 2008 Skrevet 22. juni 2008 Da jeg kjørte med defekt luftmengdemåler sa det både pang og poff i fra eksosanlegget. Særlig om jeg pumpet litt på gassen. Så ja, det er nok et symtom på at motoren ikke kjører på helt rett blanding.
AnaXyd Skrevet 22. juni 2008 Forfatter Skrevet 22. juni 2008 Okay.. Da veit jeg hva det første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem til bilen min igjen.. Kan dette på noen måte skade motoren?
VIkersund18t Skrevet 24. juni 2008 Skrevet 24. juni 2008 Okay.. Da veit jeg hva det første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem til bilen min igjen.. Kan dette på noen måte skade motoren? Vel om det har noe spes skade på motoren skal nok mye til om du ikke har blåst av mange hundre mil mens du har kjørt sånn. Men jeg trur dette kan sammenlignes med og bruke 1 vanelig dumpvalve på Passat/a4 1.8t istede for og bruke en ResirkuleringsVentil. Det vil si Feil luft masse bensin osv = Tett katt. Om ikke dette har skjedd så har du nok ikke noe og være redd for. Det bør være Temmlig lett og sette inn luftmengde måleren mellom KN filtret og Røret som sender luft til Innsuget. er som regel bare og sette KN filtre på måleren og måleren på røret. Lett som en plett. Lykke til
AnaXyd Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Skrevet 24. juni 2008 Okay, så noen stor skade kan uansett ikke skje? Er ingen plass jeg kan feste måleren på en skikkelig måte slik som det egentlig skal gjøres, men jeg tror jeg kan legge luftmengdemåleren inni røret til KN filteret. Eller er dette for risky, mtp. at den kan ryke og bli sugd inn i systemt?
Jøtul Skrevet 24. juni 2008 Skrevet 24. juni 2008 prøv å få festet den på en måte, går vel an å borre et hull i røret og få festet den i hullet ved hjelp av silikon eller lignende? jeg har i ihvertfall festet en bensin dyse på den måten, og det holder som bare det
AnaXyd Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Skrevet 24. juni 2008 Det er jo absolutt mulig.. Men har ikke så veldig lyst til å herpe de orginale delene.. Kanskje jeg ender opp med å kjøpe et slikt metallrør som er klargjort for denne sensoren..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå