Gå til innhold

Fluefiske Ørret..Tips til fluer!


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat begynt å fluefiske! Trenger tips til hva slags flue(synke, tørr osv)

 

Er det slik som med sluker? Mørke farger til overskyet/mørke forhold, og kontra i lyse forhold?

 

Jeg setter pris på alle innspill!

 

Mvh Snik1

 

Edit: Fisket med mørk sluk i sørmarka igår. Beit på første kast :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange som sier at du må prøve å etterligne de naturlige fluene i området, men dette er ingen lov. Du kan fiske med hva du vil. Alt fra tyggegummi og ørepropper til Olsen og Wolly Bugger :)

 

Kjøp noen fluer i størrese etter hvor stor fisk det er der du skal fiske og prøv deg fram.

Lenke til kommentar
Mange som sier at du må prøve å etterligne de naturlige fluene i området, men dette er ingen lov. Du kan fiske med hva du vil. Alt fra tyggegummi og ørepropper til Olsen og Wolly Bugger :)

 

Kjøp noen fluer i størrese etter hvor stor fisk det er der du skal fiske og prøv deg fram.

 

Det betyr at brune fluer er mest brukt da? Døgnfluer og alt annet i sjøen ser brunt ut for meg! :tease: Kan jo for så vidt sjekke under steiner i vannkanten også!?

Lenke til kommentar

Tørrfluefiske er aller gøyest for da kaster man på vakende fisk og man må lure fisken til å ta etterligningen og det er uhyre morsomt/spennendes. Dette krever at man velger fluer som er så lik som mulig som de ørreten driver og spiser på. Om ikke du vet ka den spiser er det mange andre fluer som kan imitere både det ene og det andre. Tørrfluer som bør være i boksen etter min mening er disse:

 

Fjærmygg imitasjoner av forskjellige størrelser og farger. Disse er en must og spesiet om våren og begynnelsen av sommeren.

 

Streaking caddis. Denne imiterer mye rart og en stripende caddis i overflaten vil få fisken til å hugge selvom den kanskje finspiser på fluer med fancy navn. :p

 

Maurflue imitasjoner av forskjellige størrelser.

 

Ellers andre parachute type fluer. Er egentlig ikke en kløper på tørrfluefiske men har tilgode å ikke få fisk med de eg har i tørrflueboksen. :)

 

Ellers når fisken ikke biter i det hele tatt på tørrfluer vill eg ha prøvd forskjellige typer med nymfer. Gullhodenymfe og den typen tar fisk som bare pokker! Største ørret eg har fått på flue var nettop med gullhodenymfe. ;)

 

Ellers er våtfluer knall å fiske med. Eg drev og testet ut sjøørret fluene mine på vakende ørret og de tok alt fra rekeimitasjoner til børstemarkimitasjon. Hehehe er bare å prøve seg fram.

 

Når det gjelder fluesnøre ville eg ha begynt med flytesnøre. Har du intermediate eller synkende snøre kan du bare glemme å prøve ut tørrfluene mens det går helt fint ann å fiske med våtfluer og streamere med flytesnøre. Er ikke ofte du trenger synkesnøre når man fisker etter ørret.

Lenke til kommentar

Denne helgen skulle jeg egentlig være med på et fiskekurs i Eksingedalen i Hordaland, i elven "Ekso". Dog strakk ikke pengene til så jeg må heller ta det på høsten, desverre.

 

Uansett var det i hovedsak ørret vi skulle fiske etter da, og da viste han som skulle holde kurset oss fluene som vi skulle ta i bruk. Dette var all slags små, mørke fluer som ligner på insekter som klekker på denne tiden og driver nedover langs elven. Nymfer skulle vi også ta med. Kan desverre ikke nevne noe spesifikt merke.

Lenke til kommentar
Tørrfluefiske er aller gøyest for da kaster man på vakende fisk og man må lure fisken til å ta etterligningen og det er uhyre morsomt/spennendes. Dette krever at man velger fluer som er så lik som mulig som de ørreten driver og spiser på. Om ikke du vet ka den spiser er det mange andre fluer som kan imitere både det ene og det andre. Tørrfluer som bør være i boksen etter min mening er disse:

 

Fjærmygg imitasjoner av forskjellige størrelser og farger. Disse er en must og spesiet om våren og begynnelsen av sommeren.

 

Streaking caddis. Denne imiterer mye rart og en stripende caddis i overflaten vil få fisken til å hugge selvom den kanskje finspiser på fluer med fancy navn. :p

 

Maurflue imitasjoner av forskjellige størrelser.

 

Ellers andre parachute type fluer. Er egentlig ikke en kløper på tørrfluefiske men har tilgode å ikke få fisk med de eg har i tørrflueboksen. :)

 

Ellers når fisken ikke biter i det hele tatt på tørrfluer vill eg ha prøvd forskjellige typer med nymfer. Gullhodenymfe og den typen tar fisk som bare pokker! Største ørret eg har fått på flue var nettop med gullhodenymfe. ;)

 

Ellers er våtfluer knall å fiske med. Eg drev og testet ut sjøørret fluene mine på vakende ørret og de tok alt fra rekeimitasjoner til børstemarkimitasjon. Hehehe er bare å prøve seg fram.

 

Når det gjelder fluesnøre ville eg ha begynt med flytesnøre. Har du intermediate eller synkende snøre kan du bare glemme å prøve ut tørrfluene mens det går helt fint ann å fiske med våtfluer og streamere med flytesnøre. Er ikke ofte du trenger synkesnøre når man fisker etter ørret.

 

Takk for utfyllende svar! Jeg har nå skaffet meg nymfer og tørrfluer. flytesnøre med en fortom som synker har jeg også.(er den varianten lur? Jeg mener at tørrflue holder seg i vannflata med den nye gelen jeg har kjøpt som hjelper til med å holde flua tørr i vann)

 

Jeg har lært meg 1 og en halv kasteteknikk : Dobbelttrekket og halveis snakeroll. Har du en kjekk en på lager når det gjelder i vanskelige situasjoner der f eks fjellveggen er flaskehalsen bak deg?

Lenke til kommentar
Denne helgen skulle jeg egentlig være med på et fiskekurs i Eksingedalen i Hordaland, i elven "Ekso". Dog strakk ikke pengene til så jeg må heller ta det på høsten, desverre.

 

Uansett var det i hovedsak ørret vi skulle fiske etter da, og da viste han som skulle holde kurset oss fluene som vi skulle ta i bruk. Dette var all slags små, mørke fluer som ligner på insekter som klekker på denne tiden og driver nedover langs elven. Nymfer skulle vi også ta med. Kan desverre ikke nevne noe spesifikt merke.

 

Hei! Nevnte han noe om hvite fluer? For det fulgte nemlig med et par kritthvite fluer på kjøpet av fluesettet mitt!

Lenke til kommentar
Denne helgen skulle jeg egentlig være med på et fiskekurs i Eksingedalen i Hordaland, i elven "Ekso". Dog strakk ikke pengene til så jeg må heller ta det på høsten, desverre.

 

Uansett var det i hovedsak ørret vi skulle fiske etter da, og da viste han som skulle holde kurset oss fluene som vi skulle ta i bruk. Dette var all slags små, mørke fluer som ligner på insekter som klekker på denne tiden og driver nedover langs elven. Nymfer skulle vi også ta med. Kan desverre ikke nevne noe spesifikt merke.

 

Hei! Nevnte han noe om hvite fluer? For det fulgte nemlig med et par kritthvite fluer på kjøpet av fluesettet mitt!

 

Kritthvite og kritthvite.. Det var i allefal en flue som var helt hvit med litt rødt på seg. Samtidig en del som var veldig lys på undersiden og mørk på overflaten.

Lenke til kommentar

Jeg for min del har med meg fire stappede fluebokser med en hel del fluer. Det kan ha noe med at jeg binder fluene selv og føler at jeg "bare er nødt" å ha med såpass. :roll:

Hev forresten nettopp en neve fluer som jeg ikke var "tilfreds" med som du kunne fått :ermm:

 

Men de fluene jeg synes du bør ha i boksen er følgende:

 

Nymfer (Fortynget og ufortynget. Hareørenymfer er vel obligatorisk å ha i boksen.)

Palmermygg

Myggklekkere

Døgnflueklekkere

Voksne døgnfluer aka "Dun`s"

Streaking Caddis (Strip denne over vannflaten og du kan få deg en brutal overraskelse :D )

Superpuppan

Vårfluepupper (Fortynget og ufortynget)

Stankelbein (utrolig kjekk å ha på fjellet)

Maur og gjerne noen russefluer

 

Jeg har alltid med noen streamere hvis det ikke er tegn til liv i ørreten samt klassiske attraktorer som Zulu og andre flashy fluer som egentlig ikke ligner noen ting.

Uansett så mener jeg at det handler mer om hvordan man fisker og presenterer fluen, og hvordan ørreten ser fluen.

 

Edit: Hvilken stang kjøpte du?

Endret av Xander^
Lenke til kommentar
Jeg for min del har med meg fire stappede fluebokser med en hel del fluer. Det kan ha noe med at jeg binder fluene selv og føler at jeg "bare er nødt" å ha med såpass. :roll:

Hev forresten nettopp en neve fluer som jeg ikke var "tilfreds" med som du kunne fått :ermm:

 

Men de fluene jeg synes du bør ha i boksen er følgende:

 

Nymfer (Fortynget og ufortynget. Hareørenymfer er vel obligatorisk å ha i boksen.)

Palmermygg

Myggklekkere

Døgnflueklekkere

Voksne døgnfluer aka "Dun`s"

Streaking Caddis (Strip denne over vannflaten og du kan få deg en brutal overraskelse :D )

Superpuppan

Vårfluepupper (Fortynget og ufortynget)

Stankelbein (utrolig kjekk å ha på fjellet)

Maur og gjerne noen russefluer

 

Jeg har alltid med noen streamere hvis det ikke er tegn til liv i ørreten samt klassiske attraktorer som Zulu og andre flashy fluer som egentlig ikke ligner noen ting.

Uansett så mener jeg at det handler mer om hvordan man fisker og presenterer fluen, og hvordan ørreten ser fluen.

 

Edit: Hvilken stang kjøpte du?

 

Hei! Jeg kjøpte en Frequent Flyer 864 med snellen Battenkill Mid Arbor II! Også kjøpt en stang til "big game fish" :)..en T3 Helios 910-4!!! Og en Large Arbor V snelle..Dette er godsaker!

 

JA, har sett en del filmer nå..Det er vikitg hvordan man presentere flua absolutt! Det er marsh brown flua som gjelder! Har bestilt en hel haug med fluer fra www.fiskefluer.com, der jeg har inkludert 8 marsh brown fluer! hehe. kom i alt på 1100 kr ca :p

 

Streaking caddis skal prøves! Stankelbein har jeg et par av, samt myggklekkere. Også har jeg en svart

Men søk opp marsh brown på fiskefluer.com! Jeg lover du kommer til å ha det gøy med denne flua her, dersom du er en dreven fluefisker!

 

Edit: kjøpte også 6 andre marsh brown spiders, pluss 4 partridge brown spider..Hehe :D

 

Alt av mitt fluefiskeutstyr er bestilt fra www.orvis.com (er noen varer de ikke shipper ut pga US restrictions f eks fluer :/)

 

De er en av de ledende merkene innenfor fluefiskesporten.(meget billig også)

Endret av snik1
Lenke til kommentar
Men søk opp marsh brown på fiskefluer.com! Jeg lover du kommer til å ha det gøy med denne flua her, dersom du er en dreven fluefisker!

 

Hva mener du? Må man være mer dreven for å fiske med March Brown enn med andre fluer?

 

De er en av de ledende merkene innenfor fluefiskesporten.(meget billig også)

 

Hva som er billig er jo herlig relativt :p Hvorfor kjøpte du ikke heller Battenkill Large Arbor til ørretstanga?

Jeg bytter gjerne TriCast`en min mot Helios`en din forresten :D

 

Huff.. Fikk plutselig lyst å dra innom Bob Marriott's og legge inn en megaordre :innocent: Kommer jo særdeles greit ut selv om toll og moms kommer i tillegg

Lenke til kommentar
hei, je er ganske ny i fluefiske, men har da tatt noe smått på mine egene fluer, som superpuppa osv, men i sommer skal jeg på fjellet og fiske ørret, noen enkle tips til mæ uten så vanskelige navn... klarer aldri å huske fluenavnene serru!.. -.-

Daddy Long-legs, Bibio, gullhodenymfer, Montana, Griffiths Gnat, Black Gnat, Streaking Caddis, Superpuppan, svarte fallskjermfluer ++

 

Flue.no er plassen om du ikke binder selv. Fluer for 6,- per stk og oppover er ikke all verden :)

Lenke til kommentar
Men søk opp marsh brown på fiskefluer.com! Jeg lover du kommer til å ha det gøy med denne flua her, dersom du er en dreven fluefisker!

 

Hva mener du? Må man være mer dreven for å fiske med March Brown enn med andre fluer?

 

De er en av de ledende merkene innenfor fluefiskesporten.(meget billig også)

 

Hva som er billig er jo herlig relativt :p Hvorfor kjøpte du ikke heller Battenkill Large Arbor til ørretstanga?

Jeg bytter gjerne TriCast`en min mot Helios`en din forresten :D

 

Huff.. Fikk plutselig lyst å dra innom Bob Marriott's og legge inn en megaordre :innocent: Kommer jo særdeles greit ut selv om toll og moms kommer i tillegg

 

Hehe, tror jeg takker nei til swap byttet! :p Men er march brown vanskeligere å utøve sier du? Og en large Arbor på 9 fotsen hadde vært stas egentlig :D

Lenke til kommentar
Kanskje han har sett litt mye på tørrfluelandet 2? :D

 

haha! jeg sa visst det! tar det tilbake! :tease:

 

SnoWDOG, du har helt rett! he he he :!:

 

Edit: Xander, jeg leste ditt inspill som "Man må være mer dreven.." :p

 

:D

Endret av snik1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...