Gå til innhold

Adobe Flash og dets dyriske prosessorforbruk


Anbefalte innlegg

Står det virkelig så dårlig til på denne fronten at man ikke klare å aksellerere fullskjerms video bedre enn Flash gjør pr dags dato?

 

Min maskinvare er riktignok ikke av nyeste sort, men spiller LETT av FLV filer med en brøkdel av prosessorforbruken dersom jeg bruker FFDSHOW. Men i en nettleser har jeg tett opp mot 100% bare for å spille av en youtube-film i 1600x1200 oppløsning. Man må lukke alt i bakgrunnen for å få en _noenlunde_ smooth avspilling i fullskjerm.

 

Min XBMC (Xbox1), derimot (med youtube-script) bruker UNDER 10%!!! prosessorkraft for å spille av FLV filer på fjernsynet mitt. (vi snakker en 733mhz Celeron). Der er det så vidt jeg vet IKKE hardwarebasert DA-aksellerasjon inkludert, kun oppskalering i hardware. Flash har jo tilgang på en rekke ressurser i skjermkortene på PC'er gjennom DXVA, allikevel får de selv en nymoderne maskin til å svette.

 

Hva pokker er det Adobe driver med? Klarer de virkelig ikke å få lavere prosessorbruk en dette her, eller er det latskap og inkompetanse som ligger bak?

Kan dere tenke dere frustrasjons- og ikke minst miljøbesparelsene i disse globale oppvarmingstider? Det går endel watt til å subsidiere den talentløse kodingen til Adobe pr. internettbruker verden rundt pr DAG!!! Burde jo faktisk vært satt en bunch med statsfinansierte ledende forskere på saken når man ser helhetsperspektivet :ermm:

 

Noen som har perspektiv på hvorfor, hvordan de klarer å kløne dette så jævlig til, og om dette kommer til å fortsette særlig lenge? Også på nettsider går det ufattelig mye ressurser til å laste animerte flash plugins.

 

Finnes det noe FFDSHOW eller andre plugins som kan ta over der Flash klumser det til? La oss si dersom en plugin med et script som laster ned MP4 filen til youtube videoer og spiller de av embedded i nettleseren slik at man ikke opplever noe forskjell. Noe slikt hadde vært genialt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg er totalt einig med deg. Eg bruker linux og har atm. Adobe Flash 10 (beta). Eg installerte betaen med håp om at ytelsen betra seg PITTELITT, men det gjorde den altså ikkje. Gjennomsnitteleg ein dag litt Firefox med ein prosessorbruk på rundt 50-70% eine og aleine pga. flash. Ubegripeleg =/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...