Gå til innhold

Spørsmål rundt mellomringer og semi-makro

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kan noen gi meg en kort innføring i mellomringer?

Jeg har lyst å ta "makro"-bilder (semi-makro eller nærbilder), men jeg har ikke lyst å svi av 5000 kr på et dedikert 1:1 makro-objektiv som bare kommer til å bli brukt en gang i blant.

Derfor tenkte jeg at mellomringer på et eksisterende objektiv er en mer elegant løsning. Den mest aktuelle kandidaten blant mine objektiver er antakelig 50-150/2.8 som har en nærgrense på 100 cm og en maks forstørrelse på 1:5.3. Følgende spørsmål melder seg:

- Finnes det noen enkel sammenheng mellom størrelsen på en mellomring og den nye nærgrensen/forstørrelsen man får?

- Er det noen grense for hvor mange mellomringer man kan sette på? (Hva er begrensningen?)

- Skjer det noe med den optiske kvaliteten ved bruk av mellomringer?

Jeg kunne sikkert ha googlet meg frem til svar på flere av disse spørsmålene, men jeg tenkte det kanskje er flere som vil ha glede av svarene - og kanskje er det noe for wikien også?

Endret av arnold_layne
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
- Finnes det noen enkel sammenheng mellom størrelsen på en mellomring og den nye nærgrensen/forstørrelsen man får?

Ikke som jeg vet, men det er jo lett å teste i ettertid hvis du har en linjal å ta bilde av :)

- Er det noen grense for hvor mange mellomringer man kan sette på? (Hva er begrensningen?)

I utgangspunktet er det ingen begrensning, men i det fokuspunktet ikke lenger er foran objektivet (men en plass inni) så stopper det naturlig nok.

Så lenge det ikke slipper inn lys fra sidene bør ikke kvaliteten bli dårligere.

Endret av ovrebekk
Skrevet

Takk for link!

Da var det lett å regne seg frem til at med en 52.5mm mellomring får jeg mer enn 1:2 forstørrelse (på 150 mm). Da begynner det å bli akseptabel semi-makro for meg.

Det står at man med nåværende Nikon mellomringer ikke får autofokus eller CPU kontakt, men lysmåling med TTL.

Finnes det tredjepartsringer som støtter noe mer enn lysmåling?

Skrevet (endret)
Kenko. ;)

Kenko gir meg hvertfall autofokus på Canon, og resultatene har ikke vært så altfor ille utfra det lille jeg har brukt dem. Problemet er så klart at en får innsnevret dybdeskarpheten betraktelig, og gjør fokusering til en utfordring, samt stiller krav til å være raskt ute for å fange bilder av f.eks insekter.

Et eksempelbilde tatt med EF 70-200 f/2.8IS som egentlig har en nærgrense på godt over en meter, men her brukt på kloss hold.:

300466334_orbWT-M.jpg

Endret av perbl
Skrevet (endret)

Jo tykkere mellomring, jo nærmere kan du fokusere. Ulempen er at du også begrenser hvor langt unna du kan fokusere. Setter du sammen mange nok, eller objektivet har kort nærgrense i utgangspunktet, kan du du få nærgrensen inne i objektivet.

Kenko har sett med tre som du godt kan sett sammen og bruke, men begrensingen er hvor nærme du ønsker å fokusere. Du kan godt sette sammen enda fler om du har, men jeg vil ikke garantere at konstruksjonen holder sammen med et tungt objektiv. (Sammen med 70-200 f/2,8, som er ca 1,5kg og nærgrense på 150cm, er det ikke noe noe problem med alle tre Kenko ringene samtidig. Det gir en nærgrense på ca 70 med det objektivet).

Nei, men hvis du setter sammen mange og/eller har et tungt objektiv, vil du oppleve at det bøyer seg hvis du ikke kan balansere det godt nok.

Finnes det tredjepartsringer som støtter noe mer enn lysmåling?

Med Kenko ringene fungere alt med Nikon utstyr i hvertfall, også VR.

Endret av Oceanborn
Skrevet

Teoretisk er det ingen grense, i praksis er det det:

-Ved bruk av mellomringer (eller belg) får du et lystap, og etter hvert blir det så mørkt i søkeren at automatikken ikke virker. Det blir også vanskelig å fokusere manuelt.

-Zoomobjektiv som ikke er beregnet på makro, er ikke særlig tess. Det er en grunn til at de har begrenset nærgrense. Disse er optimalisert i forhold til den bakerste linsa, og den står ofte fast.

-Det går bedre med fast brennvidde, selv om det heller ikke gir optimalt resultat. Nikon 50mm f/1,8 er i så fall en rimelig løsning, eller Sigma 30 eller 50 mm.

Skrevet

En grei oversikt over mulighetene innen makro finner du på Minolta- og Sonyforumet Dyxum. Innlegget Getting More With Macro er rimelig universelt mtp at det bl.a. tar for seg dedikerte makroobjektiver, reverserte objektiver og mellomringer, og vil gi nyttig informasjon til brukere av alle systemer.

Skrevet (endret)
-Zoomobjektiv som ikke er beregnet på makro, er ikke særlig tess. Det er en grunn til at de har begrenset nærgrense. Disse er optimalisert i forhold til den bakerste linsa, og den står ofte fast.

Hvis jeg hadde vært veldig interessert i makro hadde jeg nok spandert på meg et dedikert makro-objektiv. Men jeg er egentlig bare ute etter muligheten for å ta noen litt abstrakte nærbilder i ny og ne. Dermed har jeg ingen krav til ekstrem skarphet.

En grei oversikt over mulighetene innen makro finner du på Minolta- og Sonyforumet Dyxum. Innlegget Getting More With Macro er rimelig universelt mtp at det bl.a. tar for seg dedikerte makroobjektiver, reverserte objektiver og mellomringer, og vil gi nyttig informasjon til brukere av alle systemer.

Meget interessant lesning. Jeg har akkurat nå slått til på en reverseringsring til $30 inkl. frakt fra Hong Kong. Skal bli morsomt å prøve.

Kenko-ringene er veldig aktuelle, men det er egentlig litt overkill med et helt sett for meg. Ser ut som jeg må opp i 700-750 kr for dem på ebay. Noen som vet om en enkel mellomring på rundt 50 mm som støtter samme funksjonalitet som Kenko-ringene?

Endret av arnold_layne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...