Gå til innhold

1080P scalering på surroundreceiver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett litt på surroundreceivere, ser at noen har 1080P oppskalering. Vil det funke på HTPC,Så man slipper å gjøre noe med codecs og software. Eller er det bedre å gjøre det på HTPC ? Hadde vært salig. Spurte om det på soundgarden, så bare rart på meg. Ville vel at jeg skulle kjøpe en blu-ray/DVD spiller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det nettopp "bevist" i blindtester at det er nærmest umulig å se forskjell på filmer i 480p, 720p og 1080p på TV. Nå tar jeg slikt med en klype salt, men man kan nok ikke se bort i fra at det er noe sannhet i det. Du sitter tross alt noen meter unna TV-en.

Det jeg vil fram til er at jeg tror ikke du vil merke forskjell på om HTPC-en eller receiveren din gjør oppskaleringen.

• 3 uker senere...
Skrevet

720p og 1080p har ikke all verdens forskjell.

Men DVD opp til Blu-ray kvalitet er stor, hvis du har godt nok utstyr. Det hjelper ikke å sitte 10 meter unna en 32 skjerm og begge bruker scart inn.

Men til topic.

Det er nok lurt å la PCen gjøre jobben selv. Oppløsningen har vel egentlig ikke noe med codecs osv å gjøre. Man kan nok fikle mye men oppløsningen er det samme som du stiller skjerminnstillingene til.

PCen sender ofte litt rare signaler, og det er ikke sikkert skalereren i forsterkeren takler dette.

Og hvis PCen først skal omgjøre ett videosignal til 480p/i og sende det til forsterkeren som skal skalere videre, så er det allerede gjort en skalering i PCen, da videoer ofte varierer krafitg i størrelser.

Du vil også få enorme ikoner på skjermen, siden skjermoppløsningen blir såpass lav.

Jeg har stilt min på 1920x1080, og alt funker strålende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...