Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen restarter seg selv under last


Anbefalte innlegg

Heisann,

problemet mitt har blitt postet her før... Og posten døde siden jeg trudde jeg hadde funnet løsningen.. Nå er denne posten borte fra diskusjon ser det ut som.

 

Kort forklaring av problemet..

 

PCen restarter seg helt uten videre, som regel under spill eller når det kreves mer av den.

Det begynner å bli en gammel pc, men burde ikke være klar for servervirksomhet helt enda!

 

Tidligere har jeg prøvd å rense kjøleribber til CPU og GPU, men kun med veldig midlertidige resultater..

 

Jeg har også prøvd å bytte PSU (tidligere var på 220W maks), dette har da hjulpet en stund.. Men nå har problemet blusset opp hardt igjen.

 

Jeg har forøvrig reinstallert Windows utallige ganger siden problemet først ble oppdaget.

Alle drivere er oppdatert til de nyeste.

 

Jeg har kun opplevd problemet et par ganger under Ubuntu...

 

Har noen peiling? Jeg trudde virkelig problemet var løst med ny psu. Men det ble det dessverre ikke..

 

Takker for alle svar på forhånd.

 

Mvh

Bjørnar

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 450W PSU nå..

Så burde holde i massevis på min hardware.

Intel P4 3.06 GHZ

ATI Radeon 9600 Pro

3 Harddisker

og tilsvarende crappy specs!

 

Såvidt jeg har sett i Speedfan går temperaturen aldri over 60 grader på CPU, og folk har tidligere sagt at dette ikke er nok til å restarte pcen.

 

Har dog aldri sett temperaturen i det pcen restarter seg, da den kjøles relativt fort ned mens pcen restarter.

Noen programmer som logger maks temperaturen?

Evt kreve mye av pcen uten at det er fullskjermsapplikasjon?

Og er 60 grader for mye? Bare en ny kjøler jeg trenger?

Lenke til kommentar

Prøvde nå å presse temperaturen litt ved hjelp av Trackmania Nations Forever, og fikk presset den opp i 66 grader. (Sjekket hyppig for å få høyeste temperatur før restart, men ga meg på 66, da jeg regner med at den også går høyere)..

 

Forøvrig virker det som om viftestyringen ikke fungerer, da alle viftene kjører på samme rpm uansett temperatur!

 

Og hva slags kjøler bør jeg da kjøpe?

Når jeg skjekker prisguiden med socketen min får jeg opp utallige forskjellige kjølere som alle ser like ut.. Noen tips på hva som funker som ikke er alt for dyrt, på socket 478?

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar
Prøvde nå å presse temperaturen litt ved hjelp av Trackmania Nations Forever, og fikk presset den opp i 66 grader. (Sjekket hyppig for å få høyeste temperatur før restart, men ga meg på 66, da jeg regner med at den også går høyere)..

 

Forøvrig virker det som om viftestyringen ikke fungerer, da alle viftene kjører på samme rpm uansett temperatur!

 

Og hva slags kjøler bør jeg da kjøpe?

Når jeg skjekker prisguiden med socketen min får jeg opp utallige forskjellige kjølere som alle ser like ut.. Noen tips på hva som funker som ikke er alt for dyrt, på socket 478?

Det så rimelig varmt ut. Har du renset PC-en for støv?

Lenke til kommentar
Det så rimelig varmt ut. Har du renset PC-en for støv?

 

Gjør det en gang iblandt, og hjelper forsåget litt på hva den takler. Så logisk at det er noe som blir for varmt.

 

Renset cpu kjøleren for støv nå. (tok av vifta og støvsugde kjøleribbene), men den går fortsatt fort opp i 60 grader. Så lurt å kjøpe ny kjøler uansett?

 

Da igjen, hvilken?

Lenke til kommentar
Det så rimelig varmt ut. Har du renset PC-en for støv?

 

Gjør det en gang iblandt, og hjelper forsåget litt på hva den takler. Så logisk at det er noe som blir for varmt.

 

Renset cpu kjøleren for støv nå. (tok av vifta og støvsugde kjøleribbene), men den går fortsatt fort opp i 60 grader. Så lurt å kjøpe ny kjøler uansett?

 

Da igjen, hvilken?

Er du sikker på at alle viftene går? Etter noen år med støvsamling kan viftene stoppe.

 

EDIT: Noe som også fører til ekstra varmeutvikling da motoren bli varm.

Endret av Jckf
Lenke til kommentar

Alle viftene går. Men ikke spesiellt fort. Og ingenting av viftestyring ser ut som fungerer. For viftene går på samme turtall til enhver tid. Hadde ikke gjort noe å sette igang litt hardere under last.

 

Btw: rundt 40 grader idle nå.

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar

Ny Update...

 

Selv med renset kjøleribbe på CPU kjøleren ligger den med en maks på 67.. Har dog ikke restartet seg i det siste. Så går nok til innkjøp av ny kjøler.

 

Gul tilleggsopplysning tilhører da CPU tempen.

Endret av bn_olsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...