Gå til innhold

Hobby fotograf Olympus E-510 vs det nye E-420

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg skal få kjøpt meg et kamera når familie skal over til usa, og valget har falt på rimelig Olympus speilrefleks kamera. Jeg Har video og kompaktkamera fra før og tar en del bilder til hus bruk og kjører dette multimedia i huset via server. Men uten og legge for mye penger ned akuratt nå så ser jeg at jeg vil gå for en lite kompakt kamera som Olympus er, sitter da igjen med det nye E-420 og det som er nytt på dette, mot billedstabilisator på E-510 begge kjøpes med Kit 14-42 + 42-150mm. Kan noen komme med noe avklarende punkter for valg, jeg har holdt i E-510 men ikke i det nye E-420.

Ser enn på ytre-mål så er ikke dette så veldig mye mindre, det er et viktig punkt for meg at jeg tar med meg kameraet på mindre turer og ikke velger kompaktkameraet siden det er enklest å ta med iht størrelse.

Griffin95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Selv synes jeg bildestabilisatoren er verdt den ekstra størrelsen, men det er kanskje ikke tilfelle for deg. E-420 er iallefall merkbart mindre, jeg har holdt både E-510 (har den) og E-410.

Og E-520 er også i salg nå, den har litt bedre bildekvalitet, støtte for trådløse blitzer, og bedre liveview-system. Ikke nok til at jeg oppgraderer, men kanskje nok til at du velger den istedet for E-510.

Skrevet (endret)

Ja se her er det svar, men E-520 er noe dyrer siden det er nytt og siden jeg nå kjøper i usa så blir prisen med Kit under 3500kr.

Og det er litt avgjørende siden det gikk med litt til Canon HF-10 /minnekort/passport lagring /program for redigering/ og så vidvinkel og filter til dentte nå i usa. Dermed så så har jeg fort brukt 20-tusen denne måneden på foto utstyr og det får være nok.

Ja jeg ser komentarene deres og har fått med meg testene, der jeg føler at bildedkvaliteten får trekk og spesielt i mørke. Så det jeg kanskje generelt spør om er om jeg blir fornøyd som hobby bruker av dette. Så hva kan en komme brem til iht. at E420 har fått samme biledbrikke som i E3 (det har E520 også) sammenlignet med E-510.

Jeg har brukt Canon D400 litt og synes dette var noe stort og trivdes ikke helt med kameraet.

Griffin95

Endret av griffin95
Skrevet

Jeg tror ganske sikkert at både E510 og E520 vil gjøre deg fornøyd.

E-4xx-seien har en egen filosofi som ikke passer alle, men det er også meget gode kamera. Egentlig ganske fine til studio, siden de er så små at de ikke virker skumle. :)

Skrevet

Bildekvaliteten til Olympus er det ikke noe å utsette på, men størrelsen på bildebrikka introduserer i mange tilfeller mer støy ved høyere ISO enn flere tilsvarende kameraer. Når det er sagt gir Olympus deg mulighet til å bruke effektive "støyreduksjonsfiltre" i kameraet, og flere raw-programmer tilbyr gode støyfiltre dersom du knipser i raw. -For meg resulterer dette i at jeg bruker lysfølsomme objektiv, event bruker blits eller stativ og en ISO under 400. Jeg tar sjeldent bilder i omgivelser hvor jeg har bruk for ISO 800/1600. I de tilfellene tyr jeg til IS og kan hoppe tilbake til ISO 400.

Som hobbyfotograf er jeg svært godt fornøyd med Olympus. Har hatt E-300 og har nå E-510.

E-420 vs E-510? Blir vel til syvende og sist et spørsmål om IS eller ei.. Jeg *tror* det er liten faktisk forskjell i bildekvalitet, men bruksopplevelsen vil nok helt sikkert være (noe) forskjellig (ergonomi først og fremst?).

Skrevet

Innendørs er det sjelden jeg sliter med ISO400 og f/2.8 på vidvinkel. Alt handler om å finne en solid måte å holde kameraet på. Med et E-510 har jeg håndholdt 14-42@42 @ 1/15s uten at det har vært et problem.

Så IS frister mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...