Gå til innhold

Hvor stor er varmeeffet fra en pc?


Anbefalte innlegg

Dette er sikkert ganske teit, men hvor mye av effekten en pc trekker omgjøres til varme? Som varmeovn vil jeg tvile på at en pc har en vikrningsgrad på 100. En god del energi må vel gå "tapt" for å bevege elektronene for å åpne og lukke logiske porter i feks cpu. Samtidig så vet jo alle som har pc at det oppstår en del friksjon når disse elektronene beveger seg som omgjøres til varme.

 

Spørsmålet er vel egentlig: En pc som trekker Y watt erstatter en varmeovn på X watt. Hva er forholdet mellom X og Y?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Påstå 1:1 .... all energi omdannes jo til varme til slutt!

Men om det står 500W på strømforskyningen betyr det ikke at den bruker 500W.

Så det får du måle med et Wattmeter (kjøpes på ClasOhlson f.eks til 169 kr tror jeg)

 

Friksjon .... brukernavnerkjipt .... da omdanner du energien til varme da også :)

Virkningsgraden er jo det du for ut delt på det du putter inn.

Hva får du ut at en PC??? MORRO Delt på Spenningen - haha. (Nei dette regnestykket går ikke)

 

 

Dette er sikkert ganske teit, men hvor mye av effekten en pc trekker omgjøres til varme? Som varmeovn vil jeg tvile på at en pc har en vikrningsgrad på 100. En god del energi må vel gå "tapt" for å bevege elektronene for å åpne og lukke logiske porter i feks cpu. Samtidig så vet jo alle som har pc at det oppstår en del friksjon når disse elektronene beveger seg som omgjøres til varme.

 

Spørsmålet er vel egentlig: En pc som trekker Y watt erstatter en varmeovn på X watt. Hva er forholdet mellom X og Y?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil tro opp mot 1:1, men spørsmålet var vanskelig. Varme er definert som energioverførsel grunnet temperaturforskjell, og jeg vil tro det meste av energien du tilfører PC'en forsvinner ved at komponentene avgir energi til lufta. Energien blir ikke "borte" i f.eks. en CPU.

 

Det store spørsmålet er vel egentlig hvor den energien man tilfører blir av hvis den ikke forsvinner ved oppvarming av lufta? Noe lys og lyd, men ellers vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Naturfaglæreren min sa til meg at energi blir aldri borte, den blir bare omgjort til andre former.

 

I en varmeovn så blir elektrisk energi omgjort til varme.

 

I en PC så blir elektrisk energi omgjort til

 

* Bevegelse (harddisker snurrer, luft blir dyttet på og satt i vibrasjon (støy))

* Lys (Nå trekker LED så lite at dette kan man se bort i fra)

* Varme

 

Så forskjellen på en PC og en varmeovn når det kommer til varmeeffekt er så enkelt som å trekke fra energien som går bort til kenetisk energi.

 

Nå er dette riktig nok ikke så enkelt fordi du må vite hvor mye luft som beveger seg i kassen og hvor mye energi som går til å snurre platene på harddiskene og CD-/DVD-enhetene. Samt må du måle hvor mye støy komponentene avgir da dette også forbruker av energien.

 

Men i all hovedsak så vil jeg tro at du ikke bruker mer enn 2-3% av energien til å bevege ting og lyse opp kassen hvis du har noe mods.

Lenke til kommentar

Blir ikke

Naturfaglæreren min sa til meg at energi blir aldri borte, den blir bare omgjort til andre former.

 

og

 

Så forskjellen på en PC og en varmeovn når det kommer til varmeeffekt er så enkelt som å trekke fra energien som går bort til kenetisk energi.

 

essensielt motsigende? Jeg mener, det er ingen tvil om at det kreves energi for å sette igang bevegelse, men denne energien må også gå et sted etterpå. Jeg vil tro f.eks. en harddiskplate vil miste sin bevegelse grunnet friksjon, som igjen skaper varme og noe lyd.

 

Ellers er jeg enig.

Endret av ansver
Lenke til kommentar

Kinetisk energi kan overføres uten å generere varme. Et pendeloppheng hvor en eller flere kuler slår mot hverandre gjentatte ganger overfører kinetisk energi. Ja, det vil oppstå noe varmeenergi i friksjonen mellom luft og kuler, men hovedårsaken til energitapet i dette pendelopphenget er at kulen overfører kinetisk energi til luften og forflytter denne. På samme måte så genererer en vifte minimalt med varmeenergi, men den bruker mye elektrisk energi for å sette luft i bevegelse.

 

Når det gjelder varmeutvikling i en datamaskin så er det et biprodukt av andre operasjoner. Derfor er utgangspunktet for diskusjonen allerede skjevt. Jeg ser ingen grunn til å gjøre den enda skjevere ved å begynne å analysere tredje og fjerde overføringsledd.

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Det jeg reagerte på var følgende:

 

Så forskjellen på en PC og en varmeovn når det kommer til varmeeffekt er så enkelt som å trekke fra energien som går bort til kenetisk energi.

Med unntak av vifter er det neppe noe i en PC hvor en nevneverdig del av energien går over til å forflytte luft/lage støy, og vifter brukter svært lite strøm (~5W +/-). Jeg vil tro du er enig med meg i at mesteparten av energien tilført f.eks. en harddisk forsvinner ved varmeoverføring, på tross av at platene spinner? Hvorfor skal ikke det være relevant for diskusjonen?

 

Når det gjelder varmeutvikling i en datamaskin så er det et biprodukt av andre operasjoner. Derfor er utgangspunktet for diskusjonen allerede skjevt. Jeg ser ingen grunn til å gjøre den enda skjevere ved å begynne å analysere tredje og fjerde overføringsledd.

 

Som over, hvis man først skal diskutere varmeutvikling i en PC synes jeg ihvertfall man kan ha med det åpenbare. Jeg mener ikke man skal lage en komplett beskrivelse av hvor og hvordan energien overføres i systemet, men å se på hvor den forsvinner fra systemet og i hvilken form er jo nettopp hva det ble spurt om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...