Gå til innhold

Stue PC til mkv filer og musikk


Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt å bygge en ny pc. Skal bruke denne i stua, koble den til TV'en og spille av bl.a. mkv-filer, DVD'er og musikk. Skal ikke bruke den til spilling.

Det er viktig at den ikke bråker noe særlig og at skjermkortet har tilkoblingsmuligheter til hd-tv'en. MKV-filer bruker jo også en del ressurser fra CPU og minne.

Trådløst nett hadde også vært knall.

Vet ikke om man kan bygge en slik PC for en billig penge, men jeg har ikke tenkt å bruke altfor mye på denne pc'en i og med at jeg ikke skal bruke den til spilling.

 

Noen som kan hjelpe meg å sette sammen en pc? :)

Btw, har harddisker fra før.

Endret av knomercy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en post lenger ned på forumet hvor Hachon hadde snekret sammen en løsning som jeg syns så interessant ut:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=75635

 

Jeg endret bittelitt på skjermkort, fjernet harddisken og la til dvd-brenner.

Vil denne funke bra til blant annet avspilling av matroska-filer (mvk),dvd'er osv?

Har 2 SATA disker fra før. Vil det bli plass til eventuelt begge disse to pluss DVD-brenneren i det lille kabinettet?

 

Hvilken OS vil det lønne seg å bruke når jeg skal bruke den mest til film, musikk og noe surfing? Har både XP og Vista, men vil vel tro at gode gamle XP funker best til dette tilfellet?

 

Og til slutt; takler strømforsyningen på 350W dette skjermkortet?

Endret av knomercy
Lenke til kommentar

Ingen som har noe inspill på det? :(

Skal som sagt bare brukes til filmer (.mkv og noe dvd) pluss musikk og noe surfing på nettet, så vet ikke hvor bra skjermkoert jeg egentlig trenger. Er også litt usikker angående det kabinettet, om jeg får plass til alt inni der.

 

Håper på hjelp :)

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=75671

 

har kabinettet selv.

har p35 utgaven av det hovedkortet.

har hatt mange samsung disker. hatt stort sett lite problem med dem pga greie psu'er =)

har dvd-brennern.

har eah3650 fra asus. dog med viftekjøling og 256ddr3 minne.

eneste jeg ikke har erfaring med egentlig er den psu'en.. men fra det jeg har lest er det ingen dorlig psu =)

Lenke til kommentar

kjeLL//: Takk for svar :) Så bra ut det der, men syns kanskje kabinettet var litt stort. PC'en jeg har nå klarer fint å spille av mkv filer , men er det at den er litt for stor for å ha i stua, er et Chieftec kabinett som er 20x54x52 og veier 16 kg, så hadde egentlig sett for meg noe som var vesentlig mindre enn det :)

 

Men hvor kraftig PC må man egentlig ha for å spille av mkv filer? Er ikke noe vits for meg å overkille hardwaren når jeg skal bruke den store PC'en jeg har nå til spilling.

 

Går det an å bygge en bra nok PC i et desktop (de små heter vel det? :)) kabinett uten at det blir problemer med kjøling osv?

 

Rudde93: Nei, ripper ikke selv desverre :( Vet ikke hvordan jeg gjør det.

Endret av knomercy
Lenke til kommentar

Ville gått for Antec Fusion desktopkabinett, m-atx hk og et vifteløst ATI HD3650.

Masse tråder om dette på HTPC-delene av forumet.

 

Trenger ikke den helt store kraften for å spille av mkv i MediaPlayerClassic med Coreavc og ac3-filter.

 

Såfremt du ikke har tenkt å blåse det opp på 50" eller på prosjektor ser du neppe forskell på 720p og 1080p.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Sitter her å prøver å mekke sammen noe, men er kraftig nybegynner på dette området, og det er 1000 ting å tenke på og 900 av de tingene har jeg egentlig ikke noe greie på :)

 

Har sett litt på diverse kabinetter og syns Antec Micro Fusion var stilig. Kan noen hjelpe meg å sette sammen en helt grei HTPC?

Har 2 harddisker fra før, så det trenger jeg ikke. Har også operativsystem og tastatur/mus.

 

Kravene er :

- at det skal gå an å spille av .mkv filer

- plass til dvd-brenner

- plass til 2 harddisker

- ikke for bråkete

- lett å bygge (jeg er nybegynner) :)

- ikke for dyrt (ca. 3-4000)

- trådløst nettverk (adapter eller noe) hadde vært kjekt

 

Husk at jeg ikke skal bruke PC'en til spilling :)

Skal forresten koble HTPC til en 40 tommers Samsung lcd tv, enten via dvi eller hdmi.

Endret av knomercy
Lenke til kommentar

Skulle ikke være noe problem å få en 720p/musikk-pc til 3000.

Pcen min er cirka ett år og jeg ga 3000 for den. Hadde harddisk og dvd-brenner fra før. Kjøpte komponenter og satte sammen sånn som du. Den bråker uhorvelig mye men hvis du legger på 500 til burde du få en mer stillegående sak, vil jeg tro. Samtidig kan du kanskje "trekke fra" litt for å få tilsvarende de spesifikasjonene jeg har siden min er ett år.

Nå spiller jeg av to filmer samtidig og det går helt fint :)

Du sparer mye tid på se to filmer samtidig :p

Hvis du derimot vil spille av 1080p krever det ganske mye mer.

Endret av mamama
Lenke til kommentar

Okey. Men trenger man egentlig eget skjermkort bare for å spille av .mkv filmer eller er det CPU'en som gjør jobben? Har satt sammen en PC nå, uten egent skjermkort, men integrert på hovedkortet. ER litt usikker når det gjelder de 2 ekstra viftene og CPU-vifta:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=75739

 

Kom med innvendinger! :)

Endret av knomercy
Lenke til kommentar

man trenger ikke et bra skjermkort for å spille av video nei.. men du trenger kansje en hdmi utgang?

 

http://www.gigabyte.com.tw/Products/ViewIm...roductImageBack her er baksiden på kortet ditt.. hvis du skal bestille deg ekstra skjermkort ville jeg titta på hd3650 serien... på 3450 serien følger det ikke med noe dvi-hdmi adapter, men de støtter lyd ut på hdmi de også =)

Lenke til kommentar

Jeg har bare det skjermkortet som er på hovedkortet og jeg redigerer bilder og ser på film med pcen uten problemer. Redigerer bilder akkurat nå, faktisk. Når det kommer til selve byggingen og hvilke komponenter som passer sammen, har jeg dessverre lite peiling.

 

Det jeg gjorde da jeg valgte komponenter til min, var å ta utgangspunk i noe sånn som dette hvor jeg konfigurerte etter det jeg mente jeg ville trenge. Jeg valgte da komponenter fra listen som komplett ga meg, altså komponenter som passet sammen.

 

Når det var gjort så søkte jeg frem hvert enkelt komponent for å bestille som deler og fordi jeg ikke ville ha med for eksemepel harddisk og dvd-brenner. Eller høyttaler, for den slags skyld. På denne måten var jeg sikker på at jeg fikk ting som fungerte sammen og at jeg fikk akkurat det jeg trengte.

Endret av mamama
Lenke til kommentar

Hvis du ønsker en veldig stille pc så ville jeg funnet en lavprofil cpu-vifte som kan kjøres på lavt turtall. Zalman eller Scythe mini(?) feks. Hvis viftehastigheten kan halveres gjør det underverker på lyden.

disse koster 300-400kr.

sjekk samtidig at harddiskene monteres med gummiknotter eller i oppheng av et annet stoff en rent metall. Vibrasjoner knitrer.

Lenke til kommentar

Takk for svarene alle sammen :)

 

Tror jeg har bestemt meg for en løsning nå, eneste er at jeg ikke klarer å finne en grei cpu-vifte som passer til CPU'en jeg har valgt!

Hadde vært fint om noen kunne svart på om resten av disse delene passer sammen, samt finne en fin CPU-vifte :)

Hvis alt passer tror jeg at jeg går for denne pakken:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=75739

Endret av knomercy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...