Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rust behandling på Fiat 600


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skal fikse på litt rust på en Fiat 600. Ikke stort men litt ved bakre hjula. Når jeg har pusset bort dette. hva skal jeg bruka på å fylle igjen med da? hvor kjøpes dette? Og lakeringen på slutten. Kan vel nesten ikke bare lakere de flekkene for ett godt resultat?:s

 

Bekymret nybegynner

Endret av Fiat-fighter
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer garantert tilbake. Skal det gjøres ordentlig må det sandblåses, eventuelt sparkle, rustkiller, epoxy grunning og lakk deretter eventuell klar lakk.

 

Men det fungerer å pusse også- men du bare sliper det rundt og metallet ser blankt og fint ut- men ligger rust under det fine blanke metallet.

Skrevet
Kommer garantert tilbake. Skal det gjøres ordentlig må det sandblåses, eventuelt sparkle, rustkiller, epoxy grunning og lakk deretter eventuell klar lakk.

 

Men det fungerer å pusse også- men du bare sliper det rundt og metallet ser blankt og fint ut- men ligger rust under det fine blanke metallet.

Kommer rusta igjen om ? hvor lenge da?

Skrevet (endret)

Det er ofte et problem at det pakkes inn porer med rust når man sliper. Helst bør det rustangrepne området skjæres bort (ta helst med noen cm utenfor synlig rust for å være sikker) og erstattes med ny plate. Men det finnes neppe skjermkanter eller lignende reperasjonsdeler til såpass gamle biler som 600, så hvis du ikke er god til å banke til plater for hånd så ikke skjær bort for mye. Sjekk med folkene i http://www.norskfiatregister.com/ for å høre om det finnes slike reparasjonsdeler. Jeg tipper de har minst én 600-guru i miljøet i Norsk Fiat Register.

 

Uansett: Når rusten er fjernet (evt. slipt bort) så må de nakne platene rustbeskyttes (og dette må skje relativt straks før det dannes ny overflaterust. Dette kan gjøres på to måter, enten ved å påføre en rustgrunning (som ofte inneholder mye sink) eller forsegle plata med forseglende epoksylakk (dette er en teknikk som brukes mer og mer på gamle biler, men da kreves det at platene under er garantert rustfrie).

 

Mange reparasjonshåndbøker sier at man skal sparkle området med stålplastsparkel rett på den nakne stålplata før grunning, men stålplast er et litt porøst materiale. Går det hull i lakken trekker det vann inn i stålplasten og da er det bare spørsmål om tid før rustangrepet er der på nytt.

 

Derfor: Rustgrunning først (sinkholdig), deretter evt. stålplastsparkel, deretter lakkgrunning og til slutt lakk. Og for å unngå nye rustangrep kan det være lurt å polere lakken etter noen måneder (lakken må herde skikkelig først). Bilens underside må rengjøres grundig, spesielt hvis bilen har vært brukt på vintersaltede veier. Åpne opp alle dreneringhullene i kanalene og sjekk at det ikke ligger sand inne i kanalene. Rustbeskytt undersiden og innsiden av kanalene med TuffCote Dinol (påføres av et verksted). Dette stoffet er bedre egnet på gamle biler enn Tectyl (som kun er brukbart på garantert urustede biler).

Endret av SeaLion
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...