Gå til innhold

Stille pc til spill m.m., ca. 6000kr (hk, ram, cpu, grafikkort)


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

 

Siden det nå er tre år siden sist, er det på tide med en oppgradering av maskina mi. Jeg bruker maskina til spill (wow), se film og serier, remote desktop til jobb-pc og nettleser. Alt helst samtidig. Jeg har to skjermer (for tiden 21-tommer crt) og har gjerne wow på den ene og film eller nettleser/jobb-pc vist på den andre. Å kunne brenne DVD-er samtidig hadde også vært ålreit, men jeg gidder ikke betale mye mer for å få til dette uten at andre til lagger. Det er viktig for meg at maskina er stille. Høy viftestøy gjør meg sprø.

 

Jeg har:

- kabinett

- strømforsyning

- dvd-brenner

- 2 harddisker

- et par 80mm og en 120mm papst-vifter. De to første er i kabinettet (en ut og en inn) og siste kjøler nå cpu'en.

- Termaltake cpu-kjøler (nå på en Athlon64 3200+ s939-prosessor)

- et par år gammelt creative sound blaster lydkort (men det er kanskje like greit med et innebygd på hovedkortet... Jeg er ikke kravstor på lyden).

 

Jeg kjører med windows xp. Føler ikke for å bruke penger på vista med mindre jeg kan få det _billig_. Men jeg tenker å kjøpe 4gb ram likevel (xp kan utnytte 3, ikke sant?), for det er mulig jeg skaffer meg vista om ikke alt for lenge.

 

 

Jeg trenger nytt grafikkort, hovedkort, cpu (og cpu-kjøler?) og ram. Jeg har lest masse i forumet her, men klarer ikke å bestemme meg.

 

Grafikkort: Går fra å skulle kjøpe 8800 gt, til 8800 gts, til 9800 gtx. Det jeg har mest problemer med er å finne ut hvilke av kortene som er stille. Hadde jeg visst det, ville det kanskje vært litt lettere å sammenligne i f.h.t. pris. Jeg vil helst slippe å bygge vifte/kjøler på kortet, både pga garanti og i frykt for å ødelegge hele dritten.

Hovedkort har jeg virkelig ikke peiling på, men jeg foretrekker et uten vifte om det er mulig (selvfølgelig må det være et bra kort - ikke noe vits med et crappy bare for at det ikke skal ha vifte...). Kanskje dette?

Ram hadde jeg bare tenkt til å kjøpe det som står på anbefalingen til spill-pc på hardware.no, men det er kanskje noe annet til bra pris også? Er det noe særlig forskjell på de ulike på markedet nå?

CPU er jeg usikker på om jeg bør gå for dual (E8400) eller quad (Q9300) utifra hva jeg bruker PC-en til (se øverst).

 

Budsjettet mitt er litt variabelt etter humør, men siden jeg ikke er noen hardcore spiller og heller bruker pengene jeg har til overs på flybillett for sommerferie, foretrekker jeg å ikke bruke møkkamye penger. Så 5000-6000 kr e.l. Trenger ikke å ha alle instillinger i spill på max, bare jeg slipper masse lag når jeg gjør flere ting på en gang.

 

På forhånd takk for alle råd dere kan gi!

 

Heidi :)

 

------

Edit: lagt til hovedkort-forslag.

Endret av idieH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Skjerm/grafikkort: Du skreiv at du gjekk frå 8800GT til 8800GTS til 9800GTX. Eg har sjløv 9800GTX, og er veldig fornøgd. :) Men eg veit ikkje heilt kor stille det kan vere. Eg har Gigabyte sitt kort, og det kan vere litt bråkete av og til, men eg synest ikkje det er plagsomt eigentleg. (Kanskje fordi CPU-kjølaren bråkar meir :p )

 

CPU/prosessor: Her skreiv du at du lurte på E8400 eller Q9300. E8400 er jo ein veldig god prosessor, og kanskje det beste kjøpet mtp. pris/ytelse. Men sidan du skal køyre så mange ting på samme tid (på samme tid?!) kan det vel kanskje lønne seg med ein firekjerne, men eg er vel ikkje heilt den rette til å svare på det... :blush:

 

CPU-kjøler: Det flger som oftast med kjøler når du kjøper prosessoren, men denne er ofte ikkje så bra og ganske bråkete* (*f.eks. min). Så sidan du ville ha den så stille som mulig kan det kanskje vere smart med ein Thermaltake Big Typhoon eller noko sånt? Eg skal kanskje kjøpe den sjølv.

 

RAM: Det settet du linka til er virkelig bra! Eg har det ikkje sjølv, men ein kompis av meg har, og er veldig fornøgd. Dei køyrer foresten på 1000MHz, som jo er ein fordel dersom ein skal overklokke prosessor e.l. Eg lurer faktisk på om eg skal kjøpe det settet sjølv.(Ja, eg driv med oppgraderingar eg også... ;) )

 

 

Hovedkort: Der er eg litt usikker... Det kjem jo litt an på kor mykje du vil bruke på det. Der er jo ein del super-modellar til 2,500, men også nokre godt brukbare til 6-700kr. Så der får du velge litt sjølv.

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar
CPU/prosessor: Her skreiv du at du lurte på E8400 eller Q9300. E8400 er jo ein veldig god prosessor, og kanskje det beste kjøpet mtp. pris/ytelse. Men sidan du skal køyre så mange ting på samme tid (på samme tid?!) kan det vel kanskje lønne seg med ein firekjerne, men eg er vel ikkje heilt den rette til å svare på det... :blush:
Er akkurat derfor jeg har problemer med å velge... Og ja.. har alt åpent på samme tid. Spiller litt, ser en serie samtidig, sjekker noen greier på nett (da med serien på pause) og har ofte noen ting jeg sjekker på jobb-PC-en innimellom også. Lag pga alt dette er egentlig grunnen til at jeg vil oppgradere.

 

RAM: Det settet du linka til er virkelig bra! Eg har det ikkje sjølv, men ein kompis av meg har, og er veldig fornøgd. Dei køyrer foresten på 1000MHz, som jo er ein fordel dersom ein skal overklokke prosessor e.l. Eg lurer faktisk på om eg skal kjøpe det settet sjølv.
Satser vel på å gå for det med mindre noen roper høyt om at det er et dårlig valg... Jeg har forresten ingen planer om å overklokke noe som helst. Føler jeg må bruke litt tid for å sette meg inn i det før jeg begynner på sånt. Har ikke lyst til å ødelegge tinga jeg har kjøpt..

 

Hovedkort: Der er eg litt usikker... Det kjem jo litt an på kor mykje du vil bruke på det. Der er jo ein del super-modellar til 2,500, men også nokre godt brukbare til 6-700kr. Så der får du velge litt sjølv.
Hardware.no foreslår dette hovedkortet. Ser ok ut for meg, men som sagt har jeg virkelig ikke peiling...
Lenke til kommentar

Kjem du til å køyre SLI* nokon gong? Viss nei er det kanskje ikkje vits i å kjøpe eit kort som har støtte for SLI. Du kan sikkert få deg eit kort som er minst like bra som det (minus SLI) for eit par hundre kroner mindre. Men dersom du kjem til å køyre SLI seinare kan det kanskje vere eit bra valg...(?) Men eg trur eigentleg ikkje du kjem til å trenge fleire enn eit kort dersom du går for 9800GTX (utifrå det du skal bruke maskina til). Det er tross alt eit veldig kraftig kort.

 

*SLI = køyre fleire skjermkort i ei maskin på ein gong (dersom du ikkje veit det).

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar
Kjem du til å køyre SLI* nokon gong? Viss nei er det kanskje ikkje vits i å kjøpe eit kort som har støtte for SLI. Du kan sikkert få deg eit kort som er minst like bra som det (minus SLI) for eit par hundre kroner mindre. Men dersom du kjem til å køyre SLI seinare kan det kanskje vere eit bra valg...(?) Men eg trur eigentleg ikkje du kjem til å trenge fleire enn eit kort dersom du går for 9800GTX (utifrå det du skal bruke maskina til). Det er tross alt eit veldig kraftig kort.

 

*SLI = køyre fleire skjermkort i ei maskin på ein gong (dersom du ikkje veit det).

Tror nok ikke jeg kommer til å kjøre sli. Innen jeg trenger bedre grafikkort, trenger jeg sikkert bedre prosessor også, og må da sikkert ha nytt hovedkort fordi det er kommet nye tiper. Grunnen til at jeg skrev dette kortet er fordi hardware.no anbefalte det. Andre forslag mottas med glede. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...