Gå til innhold

Rimelig og stødig stativ?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har det man kan kalle et litt "jallah" stativ. Ganske ustødig, og bare man tar på kameraet så rister stativet. Dette skyldes vel egentlig at det er veldig lett, men også at det er mye "frihet" på toppen der kameraet sitter.

 

Nå som videokamera skal bli kjøpt inn, så trenger jeg absolutt noe mer stødig. Men det jeg har funnet så langt, har jo kostet over 2000kr for alt sammen :dontgetit: Jeg vil aldri bruke noe mer enn 2000kr for alt sammen, da det egentlig kun er plastikk og sikkert litt kuler og slikt. Så - er det noen som har tips til et stativ til under 2000kr som er komplett med alt, og som er stødig? :)

Endret av HowCome
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg har det man kan kalle et litt "jallah" stativ. Ganske ustødig, og bare man tar på kameraet så rister stativet. Dette skyldes vel egentlig at det er veldig lett, men også at det er mye "frihet" på toppen der kameraet sitter.

 

Nå som videokamera skal bli kjøpt inn, så trenger jeg absolutt noe mer stødig. Men det jeg har funnet så langt, har jo kostet over 2000kr for alt sammen :dontgetit: Jeg vil aldri bruke noe mer enn 2000kr for alt sammen, da det egentlig kun er plastikk og sikkert litt kuler og slikt. Så - er det noen som har tips til et stativ til under 2000kr som er komplett med alt, og som er stødig? :)

 

 

Manfrotto 190xprob + Manfrotto RC488rc2

 

Dette er vel ikke for videokamera eller tar jeg feil ?

 

Edit: du burde vel nevne i tittelen at det gjelder videokamera.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, det avhenger av typen hode og materialvalget. Et billig videostativ med plasthode er et mareritt for foto, bare man er såvidt borti kameraet så vibrerer det, samme hvis det blåser litt.

 

Det som er knapt synlig eller usynlig på video kan ødelegge et foto fullstendig.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Går det virkelig ikke å bruke ett og samme stativ til både videokamera og fotoapparatet?

Hvilke egenskaper har det ene kontra det andre stativet dersom ikke?

 

Det er jo en enorm forskjell på bruksområde.

 

Det ene skal jo brukes til å panorere med,det andre skal jo stå så stille/rolig som mulig.

Det går jo an og bruke dem om hverandre,men justeringsmulighetene er jo designet for og brukes til spesifikt kameratyper.

 

Et kule/fotohode blir vel bortimot umulig å bruke til videokamera under panorering,da det ikke har noen form for treghet.Og et ojlefylt panoreringshode gjør innstillingene mye tregere til å finjustere/fotografere.

 

Du bruker oljefylte hoder for å få en jevn/stødig bevegelse.

Et fotograferingshode brukes for å raskt justere mot objektet og låses i den posisjonen.

 

Det er ikke noe problem og bruke samme stativ og ha to dedikerte hoder.

Lenke til kommentar
Du bruker oljefylte hoder for å få en jevn/stødig bevegelse.

Et fotograferingshode brukes for å raskt justere mot objektet og låses i den posisjonen.

 

Det er ikke noe problem og bruke samme stativ og ha to dedikerte hoder.

Akkurat, det var noe sånt jeg tenkte meg. Men jeg var ikke klar over at det brukes oljefylt hode for å dempe bevegelsene. Men har ingen problemer med å forstå det.

 

Og det å bruke ulike hoder til det samme stativet er helt klart en mulighet. Dog en adskillig dyrere mulighet også, enn å bare ha ett kulehode.

 

Jeg har f.eks. sett på ett som selges fra FotoVideo i Oslo,

http://www.fotovideo.no/aspx/loginVnet.asp...p;ref=acdc1211#

Lenke til kommentar

Har ikke så mye erfaring med Benro,men kulehodet ser forsåvid greit nok ut.

 

Kanskje legge til i emnetittelen Rimelig og stødig stativ "erfaringer Benro". eller lage en ny tråd.

 

så kan det hende noen som har det,kan svare bedre en meg.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Et kule/fotohode blir vel bortimot umulig å bruke til videokamera under panorering,da det ikke har noen form for treghet.Og et ojlefylt panoreringshode gjør innstillingene mye tregere til å finjustere/fotografere.
Det finnes forøvrig kulehoder med panoreringsfunksjon (ikke selve kulen, men sokkelen kulehodet står på), som også fungerer greit til video, og de gode treveishodene til foto fungerer også finfint til video...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...