Gå til innhold

Sette opp "kiosk" pc med XP


Anbefalte innlegg

Hvordan er mulighetene for å sette opp en "kiosk" eller felles pc med Windows XP, eventuelt Vista?

 

Jeg tenker at pcen skal ha automatisk innlogging og få startet IE7 automatisk i fullskjerm modus, uten mulighet for å gå ut av den og gjøre andre ting. Ren Web-maskin med andre ord. Automatisk innlogging er greit, men det er resten jeg lurer litt på.

 

Siden jeg ikke har noe serlig erfaring med linux på prøver jeg å unngå det nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, vet du ba om Windows, men bare sier bittelitt om alternativet.

- Stapp i en Ubuntu 8.04 CD (lastes ned her), vent 90 sekunder (forutsetter at du har "boot from CD" på) og trykk på firefox ikonet.

Du får si ifra om det er interessant eller ikke. Merk at du ikke vil få flash, eller javastøtte slik, da må du modifisere instalasjonen.

Lenke til kommentar

Dette ville jeg rett og slett gjort via Policier. Du har vel ikke noe Domenekontroller du kan bruke, men det er vel like greit å bruke lokale Policier, hvis du veit hvordan.

 

I tillegg kan du bruke Cacls.exe til å fjerne tilgangen til f.eks Explorer, Task manager, Tilgjengelighetsverktøy, osv, sånn at det blir umulig å starte noen andre programmer. Du kan såklart også gjøre det via sikkerhets-tab'en i windows, men det er mer tungvindt.

 

Du kan fjerne muligheten til å lukke Internet Explorer via Policies.

 

Gå i kjør og skriv GPedit.msc, og der kan du leke deg med rettigheter.

Pass på å alltid ha en Admin konto med fulle rettigheter du kan bruke for å gjøre endringer i systemet.

Lenke til kommentar

Så genialt! Den visste jeg ikke om.

Kombiner den med policien at man ikke kan lukke iexplore, og fjern tilgangen til hele explorer.exe og taskmgr.exe, og skru av win key kombinasjoner i registeret (eller herp windows tasten på tastaturet) :)

 

Da er du i mål.

 

Husk å få iexplore -k til å kjøre i oppstart på brukeren da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det hadde vært en mulighet..

 

Men når jeg starter med denne kommandoen: "iexplore.exe -k" så forsvinner jo adressefeltet? :| Noen løsning på dette?

 

Gjekk inn inn på lokale policyer og letet litt også... men jeg fant kun "fjern tilgang til task manager". Hvor ligger alle de andre som ble nevnt over her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...